Provkörning av Mercedes Vito 116 CDI Skåp

Mer komfortabel men inte lika arbetsvänlig som sina skåpkonkurrenter. Det gäller att bestämma sig för vad man egentligen vill ha i vardagstrafiken.

Att köra Mercedes Vito som transportbil är att lira i den högsta divisionen. Stjärnan i fronten inger respekt, både för yrkeskåren och allmänheten. Den ska emellertid helst inte ses med den ännu större Mercedes Sprinter som har närmast stjärnstatus i transportkretsar.

Mercedes Vito är behaglig att köra och klarar mycket last. Men det märks tydligt att tyskarna satsat mer på komfort än användarvänlighet. Det är inte så mycket hjälpmedel för själva transportören mer än den komfort han kan insupa.

Inte var dag redaktör Kjellström ger sig i kast med transportbilar men någon måste ju göra jobbet så det blev PeO.

Den som jobbat/jobbar i detta skrå vet hur arbetet utvecklats från kommunikationsradio till nalle, från Stockholmsciceronen/kart­boken till Google maps.

Men det är inte något som Mercedes tagit fasta på, inte heller det faktum att transport­örer behöver avlastningsytor för jobbgrejer och personliga saker. Hur enkelt hade det inte varit att montera en bakvänd hatthylla ovanför de två stolarna fram där bra-att-ha grejer kunnat placeras? Dörrsidornas fack är små, allt för små för yrkeskåren och inte heller i övrigt finns det avläggningsplatser som det tillstår en transportarbetare. Varför ingen hållare värd namnet till mobiltelefonen? Varför ingen anpassad plats för datorn?

Mercedes försvarar sig med att de inte vill att förarna ska hålla på med dessa attiraljer under körning. Men har de inte hört talas om handsfree? Och är det bättre att datorn ligger lös på passagerarsätet? Hjälpmedlen kommer att användas i alla fall det råder det inget tvivel om.

Snyggt men opraktiskt för en yrkeschaufför som vill ha avlastningsplats för saker.

Det är inget unikt att Vito är bakhjulsdriven, inte heller att den driver på framhjulen, eller alla fyra. Det har den gjort i tidigare versioner. Men det är unikt för Vito att alla tre drivsystemen nu erbjuds samtidigt. Framhjulsdriften försvann efter första generationen men gör nu comeback, och anledningen är att kunna erbjuda ett lägre pris och ett attraktivt alternativ för de transportörer som främst håller till i stadstrafik. Ett problem är möjligen att som framhjulsdriven erbjuds Vito med dieselmotorer från Renault som inte är lika sofistikerade som de tyska. Vi hade bara tillgång till den 114 hästar starka dieseln och den kändes – trött. Möjligen beroende på utväxling. Hur det blir med en 88 hästkrafter svag diesel och ganska tung last vill jag inte tänka på.

Bakhjulsdrift är grejen för de som åker längre sträckor varje dag, fyrhjulsdrift för de som kör i länder där det kan behövas. Typ Sverige.

6-växlad manuell låda är standard och den upplevdes inte som speciellt bra. Svår att finna lägena i och väldigt mekaniskt kärv. Det inträffade flera gånger, inte bara för mig, att andra kuggar än det var tänkt hamnade i läge. 7-växlad G-Tronic (tillval) fanns inte tillgänglig.

Skjutdörr ger entré till lastutrymmet på ett smidigt sätt. Större föremål får dock gå bakvägen.

Ingången till lastutrymmet kan ske enbart via bakvägen, då antingen med en dörr som öppnas uppåt, eller två som viks ut. Det går även att beställa skjutdörrar på båda sidorna. Vad som inte går att beställa, nu i alla fall, är en förhöjd version men vi tror att det kommer som ett krav från marknaden.

Fem olika dieselmotorer finns tillgängliga, men allt är beroende på drivning och axelavstånd. Jag har en känsla av att beställningen av en Vito är betydligt krångligare än en C – eller E-klass. Men oavsett, kvalitetskänslan från stjärnan i fronten finns där. Och det är viktigt för många. Även om, eller kanske just därför att, Mercedes är mer inriktad på komfort än arbetsplats som de flesta av sina konkurrenter.

Mercedes Vito 116 CDI Skåp

Pris

288 700 kronor exkl moms, säljs och levereras nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83/99 mm, cylindervolym

2 143 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 380 Nm vid 1 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt 7-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak delad axel.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/65 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 320, längd 514, bredd 193, höjd 191, spårvidd f/b 167/165. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 1 821, maxlast 1 229, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 57 liter. Bagagevolym 6,3 m3. Maxlängd lastyta 283, maxbredd 169, mellan hjulhus 127.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 194 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,69, landsväg 0,50, blandad körning 0,57. CO2 149 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år, lack 0 år, assistans 2 år, kan förlängas upp till 30 år vid service på auktoriserad verkstad.

 

Skatt

2 580 kronor per år.

Rivaler

Renault Trafic (lång)

140 hästkrafter och enbart framhjulsdrift. Trafic debuterade 1980 och fram till nu har den bara kommit i två generationer.

Pris: 251 000 kronor (exkl. moms).

 

Ford Transit Van (lång)

Skåpbilarnas skåpbil säger många. Finns även den i massor av versioner och med olika drivsystem. Pris för 155 hk, lång, bakhjulsdrift.

Pris: 308 800 kronor (exkl. moms).

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!