MG 75th

Provkörning av MG 75th

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrn./slag: 80/89,3 mm, 1796 cm3. Max effekt 145 hk vid 7000 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 3950 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Mittmotor, bakhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Gasvätskefjädring. Fram övre tvärlänkar och triangellänkar, bak undre och övre tvärlänkar samt längsgående stag.

STYRNING

Kuggstång, servo, 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 7 tum. Däck 215/40ZR16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 238, längd 391, bredd 163, höjd 127, spårvidd fram/bak 140/141. Tjänstevikt 1210. Bränsletank 50 liter.

PRESTANDA (Teknikens Världs mätningar)

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, 0-130 km/h 14,7 s, toppfart 200 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,81 l/mil.

 

75 år på pricken

MG jubilerar och vi tar tillfället i akt att köra jubelupplagan av MGF

Cecil Kimber var mannen som startade M.G. Namnet är från början en förkortning av företaget han basade över - Morris Garages. Därav prickarna. Det var på 1920-talet Kimber började sporta till sura Morris-vagnar med starkare motorer och roligare karosser. Kunder kom och M.G. kunde snart utöka verksamheten och flytta till Abingdon utanför Oxford.

Där spottade man sedan ur sig klassiker under drygt femtio år tills en dag 1980 då den sista MGB:n rullade ut genom fabriksportarna. British Leyland, dåvarande ägare, tyckte det räckte med ett sportvagnsmärke - och satsade på Triumph. Någonstans på vägen försvann prickarna i namnet och M.G. blev MG. 

Under 1980-talet levde MG vidare endast som namn på mindre spännande bilar som MG Metro, Maestro och Montego. Enda ljuspunkten var MG Metro 6R4 - Grupp B-rallybil i mitten av 1980-talet.

Våren 1995 presenterades MGF - den första nya MG:n på över 30 år och alla frågade sig samma sak: Var det en riktig MG? Eller till och med en M.G? 

Givetvis gick åsikterna i sär. De verkliga fundamentalisterna anser att den sista riktiga M.G:n tillverkades 1935 - då man av kostnadsskäl upphörde med överliggande kamaxel och återgick till stötstänger.

Något mer öppensinnade menar att M.G. TC 1949 var sista riktiga M.G:n. Efterträdaren TD hade ju tallrikshjul och individuell fjädring. Usch. När sedan MGA kom med BMC-motor, tyckte en del att det fick vara nog. Men då hade de ännu inte sett M.G.-oktagonen hamna på BMC-produkter som Austin Cambridge och Morris 1300. 

MGF accepterades i alla fall av väldigt många. Det var en egen konstruktion. Mittmotor och gasvätskefjädring (ett gammalt BMC-koncept) visade att MGF var en framåtblickande konstruktion, menade entusiasterna. Inte nostalgisk som Mazda Miata. 

I år är det 75 år sedan Cecil Kimber snickrade ihop den första M.G.-bilen och givetvis firas detta med en jubileumsversion av MGF. 

Inte mycket har hänt på de fyra år modellen funnits på marknaden. Speciellt för MGF 75th är bland annat 16-tumshjul, röd läderklädsel kromade galler i grill och luftintag samt silvermetallic lackering. Merpriset för extrautrustningen är måttliga 16 000 kronor och de 20 bilar som kommer till Sverige lär gå åt.

MGF har många konkurrenter; en av dem finns ofta i samma försäljningshall - BMW Z3. I jämförelse känns MGF billigare i utförandet (vilket kan försvaras med att den kostar 50 000 kronor mindre) och inte lika bekväm. Men den är betydligt rappare och roligare att köra. 

Körupplevelsen påminner mycket om den i en kompetent GTI-bil - tills bakvagnen släpper. Att ha den fullständigt hysteriskt varvglada motorn med variabel ventilstyrning direkt bakom ryggen ger en speciell känsla. MGF är en kul prick helt enkelt.

Grattis på födelsedagen!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!