Provkörning av MG TF 160

Provkörning av MG TF 160

Basfakta

Motor

Tvärställd, 4-cylindrig rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 80/89,3 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6900 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 4700 r/min.

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar, bak flerlänksaxel med längs- och tvärgående länkar.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Styrning

Kuggstång, fartberoende elektrisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.

Hjul/däck

Fram 195/45 R16, bak 215/40 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 238, längd 394, bredd 163, höjd 126, spårvidd fram/bak 140/141. Tjänstevikt ca 1 190. Bränsletanken rymmer 50 liter.

Fartresurser*

0-100 km/h 7,6 s, toppfart 220 km/h.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,06 l/mil, landsväg 0,57 l/mil, blandad körning 0,75 l/mil.

* tillverkarens uppg.

Trim och tradition

MGF har plastikopererats, bytt namn och fått en lite skarpare personlighet.

Den engelska sportbilen MGF har blivit ordentligt omgjord. Helt nytt ansikte, uppiffad interiör och ny fjädring har gjort att tillverkaren MG Rover har ansett det befogat att kasta in en ny bokstav i namnet och döpa om bilen till MG TF, en beteckning hämtad från 1950-talet. 

Första gången jag såg nya MG TF på bild tyckte jag att den såg trött och mesig ut. Men nu när jag står framför den i verkligheten faller karosslinjerna på plats, bilen ser riktigt läcker ut. Storlek och proportioner är de samma som tidigare men strålkastarna har blivit lite spetsigare och grillen är helt ny. Den runda och lite glada uppsynen hos MGF är borta, TF är mer aggressiv.

Suffletten är handjagad och fälls ned bakom stolarna på några sekunder. Det finns ett skydd att täcka över det nedfällda taket med och det tar någon minut att knäppa fast.

När väl det är gjort tar jag plats bakom ratten. Stolarna är desamma som i MGF, alltså rätt rejäla och komfortabla. Här sitter man bekvämare än i exempelvis Mazda MX-5 eller Toyota MR2 men sittställningen är inte lika låg och sportig som i de japanska konkurrenterna.

En del klädselmaterial och färger är nya, bland annat provbilens röd-svarta alcantarainredning - trevlig. Annars är den invändiga ansiktslyftningen inte alls lika omfattande som den yttre och mittkonsolen är fortfarande ganska trist. Blinkers- och vindrutetorkarspakarna andas Honda Civic 1994. De snygga vita mätartavlorna är kvar, tack för det.

Den allra största förändringen jämfört med föregångaren är att nya MG TF har traditionell skruvfjädring i stället för MGF:s gasvätskefjädring (ett arv från BMC-tiden på 1960-talet). Bilen har dessutom sänkts en centimeter. Lite av den fina komforten har gått förlorad men bilen ligger å andra sidan stadigare på vägen. Bakvagnen är numera av flerlänks-typ.

Provkörningen sker i Portugal och leder oss upp på riktigt kurviga bergsvägar. Här trivs både jag och bilen alldeles utmärkt. Motorn är mittmonterad, viktfördelningen är 45 procent på fram- och 55 procent på bakaxeln. Det hela känns välbalanserat och bilen styr in fint i de tvära kurvorna med en viss understyrning. Några tvära växlingar till överstyrning och kast med bakvagnen som är typiska för mittmotorbilar upplevde jag inte, men det går säkert att provocera fram. 

Även styrningen har skärpts till och sammantaget är MG TF mycket direktare och roligare att köra än föregångaren. Utan att för den sakens skull vara olidligt stötig. De som önskar beställer sin MG TF med det sportpaket som sänker markfrigången med ytterligare tolv millimeter. Skillnaden är dock inte så stor, vare sig i utseende eller i väguppträdande.

TF 115, TF 120 Stepspeed och TF 135 är tre motoralternativ som inte kommer att importeras till Sverige. TF 160 på just 160 hk är den starkaste versionen och den enda som kommer hit. Maskinen är i grunden samma 1,8-litersfyra som ger 145 hk i dagens MGF. En liten pärla som mer än gärna låter sig varvas över 7 000 r/min, där den låter riktigt vass. Växellådan är densamma som i MGF och helt okej. Växelspaken har kortats och är korrekt sportig men jag hade även hoppats på tajtare och kortare slag.

MGF presenterades 1995 och har blivit en smärre succé hemma i England, bästsäljare i sin klass de senaste sex åren. I Sverige har MGF-försäljningen dalat rejält, från 44 bilar 1999 och 34 bilar året därpå till ynka tre bilar 2001. 

MG Rover Sverige får hit MG TF 160 till sommaren och hoppas sälja ett tjugotal i år. På sikt är målet att ligga runt 60 till 70 bilar om året. Priserna är inte fastställda men importören siktar på 249 000 kronor. På tillvalslistan finns läderklädsel (ca 10 000 kr), luftkonditionering (11 000 kr), sportchassi (ca 4 000 kr) och hardtop (16 500 kr). Det gör MG TF dyrare än både MX-5 och MR2. Engelsmannen har å andra sidan lite mer effekt.

Fast tjusningen med att köra öppet ligger inte i antalet hästkrafter. Den motorsvagare och billigare MG TF 115 ser exakt likadan ut som TF 160 och är förmodligen lika rolig att ta kurvorna med. Om den hade importerats hit hade nog fler svenskar känt sig motiverade att prova på hur roligt det kan vara att köra öppen engelsk sportbil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!