Provkörning av MG ZR 160

Provkörning av MG ZR 160

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1796 cm3. 160 hk vid 6900 r/min, 174 Nm vid 4700 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 399, bredd 169, höjd 142. Tjänstevikt ca 1 165, maxlast ca 385.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h, 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,75 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Make up utan attraktion

Till hösten finns MG ZR att köpa här i Sverige. Det är den sportigare versionen av Rover 25, en bil som i sin tur härstammar från Rover 200 som presenterades 1995. Sålunda en i grunden ganska gammal konstruktion som nu förutom MG-emblem fått kjol- och spoilerpaket, ny grill, bredare däck och större fälgar samt styvare fjädring och stötdämpning.

Invändigt märks det sportigare anslaget på vita instrumenttavlor och färgglada sportstolar. Det hela känns både plastigt, billigt och det skramlar betänkligt i en hel del detaljer. Det kan absolut ha att göra med att den redan småskuttiga fjädringen i Rover 25 här kalibrerats om, MG ZR är väldigt skakig och okomfortabel. Att flänga runt bilen på kurviga vägar går fint, den är välbalanserad men styrningen är ganska diffus. De breda däcken är ovanligt spårkänsliga, framvagnen lever ett mycket oroligt liv vid kraftig acceleration, även om vägen är till synes helt jämn och slät.

Motorn är det bästa med MG ZR 160. Den är på 1,6 liter, 160 hk och kommer från nya MG TF. Växellådan är slapp med långa slag och svårfunna lägen.

Till en början kommer bilen hit endast med detta det starkaste motoralternativet. Några priser är inte bestämda men med tanke på att en Rover 25 med 109 hk kostar 139 900 kronor lär inte prislappen bli speciellt attraktiv.

Och ärligt talat skall det nog till en äkta anglofil och MG-entusiast för att hitta något över huvud taget hos MG ZR som går att beskriva som attraktivt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!