Foto: Peter Klemensberger

Provkörning av Mini Cooper 5d Maximize

Senaste generationen Mini kom 2014, nu slår de senaste uppdateringarna från tidigare i år genom i hela modellpaletten. Ljus och Union Jack är i fokus men även på motor- och växellådsfronten sker det spännande saker.

Minin som jag sitter i drar blickar till sig. Skumt, ”ny-Mini” kom ju för 17 år sedan (!) så nog måste väl folk ha vant sig. Är det för att den version jag kör har lustiga proportioner med sin långa kropp och bakdörrar? Jag tror i alla fall att det går de flesta förbi att det är den för i år uppdaterade versionen jag kör.

Lättast tar de ”min” bil på baklamporna som har mönstret av Storbritanniens flagga Union Jack liksom att strålkastarna har ny geometri samt att Minis logotyp är ny. Nyheterna för uppdaterade Mini avhandlade vi delvis i nummer 13/2018 när Sebastian Fröberg for till Mallorca och provkörde Mini i hurtigt Cooper S-utförande, dessutom som cabriolet. Nu är hösten här, med det vardagen och jag sitter och kramar ratten i ett trafiklamslaget Stockholm i en grå femdörrarsbil med lilla motorn. Fem dörrar kan tyckas vara ett förnuftigt val men bakdörrarna har så smalt insteg att alla med större skostorlek än 37 får vika in fötterna när de ska ta sig in till baksätet. Väl där är det förvånansvärt bra med plats.

De extra centimeterna inkräktar inte på bilens körglädje – märkets signum och ett ”påtvingat” arv från urmodellen från 1959. Foto: Glenn Lindberg

De extra centimeterna inkräktar inte på bilens körglädje – märkets signum och ett ”påtvingat” arv från urmodellen från 1959. I varje handhavande av bilen märks detta: styrning, växling – i det här fallet förvisso automatisk – och prestanda. Det sist nämnda fastän denna bil inte har samma radfyra på 192 hästar som Sebastians Cooper S Cabriolet, utan blott en trecylindrig motor med 136 hästkrafter. Samma motor (BMW:s med internkod B38) med samma cylindervolym men med ett mindre effektuttag sitter nu även i instegarna One och One First, versioner som inte säljs i Sverige. Minis motorer har förfinats och täcks nu av ett lock i kolfiberarmerad plast. Hos bensin­motorerna har bränsletrycket höjts och bladen i de två turbosnurrorna blivit mer värmetåliga. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat.

Är Mini en brittisk eller tysk bil? Imagen är i alla fall solklar. Foto: Peter Klemensberger

Trecylindriga motorer är vardagsmat i dag, men denna motor överträffar de jag tidigare har kört. Det har främst att göra med att cylindervolymen är i sammanhanget väl tilltagna 1,5 liter. Den brummar dovt där nere i motorvägsfart, nu när vi äntligen letat oss ut ur Stockholmstrafiken. Komfortmässigt finns det annat att irritera sig på. Den branta vindrutan gör att vindsuset blir tämligen högt. Att rutan är låg ger Mini en egen karaktär inifrån. Mysigt eller instängt är en tolkningsfråga men jag är i alla fall ovan att köra en bil där innerbackspegeln letar sig så här långt ner i synfältet.

Nytt: ny spak till automatlådan och Union Jack ovanför handskfacket. Foto: Peter Klemensberger

Nytt inne i kupén är ljusmönstret i form av Union Jack ovanför handskfacket som kan skiftas efter behag liksom möjligheten till inslag av pianolack interiört. Det pratas tröttsamt mycket om invändigt ljus inuti i bilar i dag men när mörkret faller­ och vi matar mil så trivs jag inne i ”nya” Mini. Ljuset passar fint med den småtokiga retroinstrumenteringen. Värre är det med de snygga stolarna, som finns med nytt skinn. De är hårda. Jag börjar skruva mig redan efter någon timme och snart även min färdkamrat, som dock har mer fett på röven.

Miniloggan lyser från ytterbackspegeln om du köpt Excitementpaketet. Foto: Peter Klemensberger

I mörkret kan jag använda mig av de adaptiva LED-strålkastarna. De liksom mycket annat i bilen jag kör är extra tillbehör. Mini Cooper 5d startar på 201 400 kronor och i Maximize-utförande, det högsta, landar priset­ på 286 300 kronor. Just den här bilen har en slutnota på 315 900 kronor och har bland annat utrustningspaketet Chili samt den nya sjuväxlade Steptroniclådan samt läderklädsel. Jo, strajpsen på huven kostar en tusenlapp.

Mini med fem dörrar kom 2014. De bak är i smalaste laget. Foto: Peter Klemensberger

Uppdateringarna kom först till tre- och femdörrarsbilarna liksom cabrioleten tidigare­ i år men alla Mini-bilar tillverkade från juli månad i år omfattas nu av de senaste nyheterna.­ Har du svårt att veta vad du tittar på i saluhallen kan du gå runt bilen och kolla baklamporna: Union Jack = senaste versionen.

Mini Cooper 5d Maximize

Pris

286 300 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) mellan 4 500 – 6 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm mellan 1 480 – 4 200r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 398, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 150/150. Markfrigång 14,6. Tjänstevikt 1 300, maxlast 480, max släpvagnsvikt 0. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 278 – 941 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 207 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,66 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 122 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

2 574 kr per år de första tre åren.

Rival

BMW 118i 5d

Här en koncernkollega med samma motor och effektuttag samt med bakdörrar. Annan image dock och större. Vad väljer du?

Pris: Från 194 400 kronor.

Foto: AUDI AG

Audi A1 Sportback

Nya A1 är större än föregångaren. Finns i Sverige i dag endast med enliters trecylindrig bensinare på 166 hästkrafter.

Pris: Från 225 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!