Mini Cooper D Countryman

Provkörning av Mini Cooper D Countryman

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Storleksklasserna går allt mer i varandra, ett tydligt exempel är Minis nya crossover Countryman. Med plats för fyra, bagage och möjlighet till fyrhjulsdrift ”All4”.

Attityden är definitivt den rätta 2010. Personlig, lagom kaxig och så där individuell som även vanligt folk tycks vilja vara mer och mer för varje år som går. Mini Country-man har inte bara ett klatschigt namn, varumärkesstrategin hos tysk-engelska BMW-Mini är klar sedan lång tid – man ska attrahera moderna kunder med en modern produkt.

Stilen är omisskänligt Mini trots att Countryman är 156 centimeter hög och 410 cm lång. Stora lyktor med glosögd uppsyn, mer eller mindre arg grill-look – Cooper S ser allra surast ut – och tvärt avslut på aktern sätter tonen hos exteriören. Lägg därtill ”svävande” takparti genom svärtade takstolpar, tricks som släta karossidor och svarta skärmkanter. Men Countryman saknar ramlösa dörrar, alla fyra dörrarna har konventionella rutramar till skillnad från övriga Mini-familjemedlemmar.

Countryman är den fjärde varianten i Mini-teamet, jämte den vanliga tredörrarsmodellen, cabben och kombimodellen Clubman.

Helt rätt i tiden väljer Mini/BMW att lansera en crossover, en mini-suv. Markfrigången skiljer endast en centimeter jämfört med den vanliga lågbyggda Minin, men förhöjd kaross gör utseendet betydligt mer bulkigt, kaxigt och ger samtidigt mer rymd i kupén. Jämfört med Clubman är Countryman betydligt mer praktisk.

Baksätet erbjuds som tresitssoffa, utan kostnad kan man även få två separata sitsar samt en längsgående räls där man kan fästa glasögonhållare, iPod eller annat lösöre.

Både takhöjd och benutrymme överraskar, tack vare mer upprätt sittposition – som på en köksstol – utnyttjas kupéutrymmet mer effektivt. Bredden däremot är svår att göra något åt, tre i baksätet innebär verkligen att det är fullsatt.

Rygglutningen går att justera för att öka på bagageutrymmet, göra det mer kubiskt. Fällningen sker i 40/20/40-proportioner vilket ökar flexibiliteten markant. Fyra åkande kan få med sig sina (korta) skidor på väg till utförsåkningen.

Under golvet i bagageutrymmet finns ett extra lönnfack, personligen tror jag många Countryman-ägare kommer glömma iläggsskivan hemma till förmån för ständigt något mer rymd i skuffen.

Bakom ratten känner man igen sig, ratt och instrumentering följer det gladrunda temat sedan tidigare. Ännu vet ingen hur stor en hastighetsmätare kan bli i en Mini. Utspridda reglage med otydliga markeringar skänker en viss förståelse när Minivarumärkesifieringen ska ha sitt genomslag. Att köra radion kräver övning via pillriga knappar.

Annars är Mini Countryman minst sagt uppdaterad. Via det nya infotainmentsystemet Connected kan man använda iPod rakt in i sin Mini, utnyttja sökfunktionen Google Finder tillsammans med bilens navigationssystem eller varför inte starta dagen med några av de förprogrammerade låtarna Mini laddat bilen med? Teknikhumöret hos Countryman är i klass med dyrare lyxbilar.

Körglädjen är inte lika på topp som hos lillsyskonen, något måste ju offras för en hög kaross. Vi känner av vissa rolltendenser på de kurviga, och för att vara i Danmark överraskande kuperade, asfaltsvägarna genom bedårande ekskogar på Nordsjälland. Alltjämt bedöms Mini Cooper Countryman vara en av de allra körgladaste crossoverbilarna, föga förvånande.

Motoralternativen är som tidigare bensin och diesel, i samband med Countryman-introduktionen kommer även den uppdaterade dieselmotorgenerationen i ”vanliga” Mini.

D-dieseln är intressant eftersom BMW väljer bort det tidigare PSA-maskineriet till förmån för N47-motorn, som baseras på BMW-motorn 20d. Med mindre slagvolym, 1,6 liter, ger den 90 eller 112 hästkrafter. BMW 116d, med tvålitersmaskin, levererar 115 hk.

Även tidigare var de äldre dieselmotorerna miljöklassade, One D och Cooper D har trots stor skillnad i effekt samma koldioxidutsläpp på 115 g/km. Start- och stoppfunktion är standard, sexväxlad manuell låda är enda alternativet men om ett halvår kommer även sexväxlad automatlåda.

Bensinversionerna heter One, Cooper och Cooper S, och samtliga kan beställas redan nu med antingen sexväxlad manuell eller automat. 98, 122 respektive 184 hästkrafter – S-modellen har turboöverladdning – ger väsentliga skillnader i prestandatabellen och prislistan.

Fyrhjulsdrift ”All4” är nytt hos Mini och är av BMW:s egen konstruktion. Tillägget erbjuds Cooper D och Cooper S. En elektromagnetisk koppling skickar kraften hos den i grunden framhjulsdrivna Countryman till den axel och det hjul med mest fäste. Upp till 90 procent av kraften, vridmomentet, kan separeras till bakhjulen vid extremfall. Tio procent finns alltid kvar på styrhjulen. Men framaxeln kan även få tillgång till all kraft, 100 procent, om exempelvis bakaxeln står på blankis. ”En Mini är i grunden alltid framhjulsdriven”, är tanken bakom filosofin. En kortare tur med Cooper S Countryman All4 på asfalt visar att greppet ut ur kurvapex skiljer jämfört med endast tvåhjulsdrift. Mest spännande är att Mini kommer att börja köra WRC-rally med fyrhjulsdrivna Cooper S Countryman All4. Man börjar med sex internationella testtävlingar första säsongen för att senare växla upp till full säsong. Ska bli kul att se Mini smiska på uppför Col de Turini i Monte Carlo-rallyt igen!

Mini Cooper D Countryman har annars balanserade vägegenskaper och ute på lösgruset känner vi igen uppträdandet med snabba svansviftningar – klart underhållande.

Dieselmodellen beräknas stå för merförsäljningen i det breda modellutbudet. BMW Sverige räknar med att sälja 250-300 Countryman under 2011, vilket ska motsvara cirka en tredjedel av den totala Miniförsäljningen.

Precis som vid nya Minins återkomst 2001 bävar säkert flera konkurrenter inför Countryman. Vi vet redan att Audi har sin lilla Q3 på ingång och fler tillverkare överväger att släppa mindre crossovers de närmaste åren. Segmentet innebär helt enkelt en ny plantskola att sälja bilar inom.

Mini Cooper D Countryman

Pris

 219 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 78,0/83,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 112 hk (82 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 750 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och fjäderben fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och stående stag. Bak multilänkaxel med fyra tvärgående stag.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/60 R 16. Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 410, bredd 179, höjd 156, spårvidd f/b 153/156. Tjänstevikt ca 1 385, maxlast ca 470, max släpvikt 750, taklast 75. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350–1 170 liter

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,47, landsväg 0,42, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 115 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år.

Skatt

1 843 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!