Provkörning av Mini Cooper S

Provkörning av Mini Cooper S

Basfakta

…saknar vi den här gången eftersom bilen inte är officiell ännu och inte presenterats. Vi återkommer såklart till detta i framtida nummer.

 

Nygammal bekantskap

Nya Mini Cooper S finns inte i saluhallarna förrän 18:e november. Men Teknikens Världs PeO Kjellström har som ende svenske journalist redan provkört den!

Det är stekande hett på den holländska racerbanan Zandvoort. Tempmätaren pekar på 36 grader, och det fläktar knappt. Egentligen skulle man uppsöka skugga och inta någon kall brun dryck.

Men det är det inte tal om. För framför mig står nya Mini Cooper S. En bil jag skrivit om flera gånger på Bilspionen. Nu är det dags att köra den, fyra månader innan säljstart. Jag är ende svenske journalist på denna exklusiva provkörning.

Bilen är visserligen lätt maskerad ännu, men det handlar om några tejpremsor och en del kamouflage över den nya instrumentpanelen. Men många av nyheterna är helt synliga.

Hastighetsmätaren, som redan tidigare var stor, har nu antagit rena köksklockedimensionen. Mätaren huserar även kontrollknappar för radio och färddator.

Mittkonsolen har ett helt nytt utseende, där sitter knapparna för bland annat klimatanläggningen och de har snyggt formerats som en Mini-logotype. Som tidigare används en hel del kromade vippströmbrytare, en rad av dessa har även hamnat i taket ovanför backspegeln.

Mini har blivit en av många i raden som får startknapp istället för en nyckel att vrida runt, Stolarna är helt nya, och bättre, liksom klädseln på dörrinsidorna. Även om allt inte är helt färdigt inuti bilen så känns det som om nya Mini uppgraderats ett snäpp vad gäller kvalitet och material.

Det var de nyheter vi kan se klart och tydligt. Men faktum är att Mini Cooper S 2007 i det stora hela är en helt ny bil!

Det kommer vi inte att märka förrän den parkeras vid en nuvarande version. Och det är meningen. Mini har blivit en succé som inte ens ägaren BMW kunnat vänta sig. 800 000 bilar har sålts och det är ett par hundra tusen mer än vad BMW gissade. Så de ändrar inte, utseendemässigt, på en sådan kassasuccé.

Underdelen är densamma men har fått helt nya hjulupphängningar. Karossen som till synes nästan ser likadan ut är helt ny.

För att göra livet enklare för de fotgängare som till äventyrs blir påkörda av en Mini har fronten och huven höjts med fyra cm. Det hade inte sett snyggt ut att bara göra så, därför har dörrar och skärmar höjts lika mycket och rutor fram bak och längs sidorna har gjorts lika mycket kortare.

Mini har blivit längre i nosen och för att kompensera detta utseendemässigt har även bakluckan fått en liten utbuktning. Det innebär tio liter mera bagage i den nya Mini Cooper S.

All denna extra plåt och plats tycker man skulle höja bilens vikt men faktum är att den nya är 40 kilo lättare än den gamla och det är en hel del på en bil som tidigare hade en tjänstevikt på 1 225 kilo.

Höjningen av karossen, och nya lägre infästningar på hjulställen har gjort att teknikerna tycker sig redan ha haft julafton. De har fått åtta centimeter mer fjädringsväg att jobba med.

Andra som har haft roligt är motorteknikerna. Mini Cooper S har nämligen fått en helt ny motor. Tidigare hade Mini Cooper S en Brasilientillverkad kompressormotor som DaimlerChrysler hade rättigheterna till.

Nu har BMW tillverkat en turboladdad 1,6-liters motor själva, om än i samarbete med Peugeot och Citroën. S-motorn sätts samman i Hams Hall i England och ger 175 hk jämfört med den tidigares 170 hk.

Motorn är vänd så att turboaggregatet sitter i nosen på bilen. Det innebär att teknikerna kunnat flytta motorn närmare brandväggen och även kunnat ta bort en hel del isoleringsmaterial. Bra för viktfördelningen.

Luftintaget på motorhuven finns kvar men det är bara en designgimmick, Kylluften till turbomotorn sker genom den vanliga grillen och ett stort luftinsläpp i spoilern.

Trycker på startknappen och väcker motorn till liv, Styr ut på Zandvoort för några raska varv.

Det märks direkt att Mini Cooper S fått en helt ny motor, men den känns aldrig som en turbo. Den så kallade ”twin-scroll” turbon arbetar med två separata lufthål varv det ena är mindre och gör att vridmomentet uppnås snabbt. Redan vid 1 600 r/min ger motorn maximalt vridmoment, 240 Nm, och det håller i sig ända till 5 000 r/min. Då förstår ni att det här är en riktigt körbar motor med mycket kraft under en stor del av varvtalsregistret,

Under full acceleration bjuds till och med ännu mera kraft. Då laddas turbon med 1,2 bar istället för 0,8 under trettio sekunder.

Vi får inga prestandasiffror men uppskattningsvis bör Mini klara 0-100 km/h på sju sekunder eller strax där under. Toppfarten bör ligga runt 225 km/h.

Den myckna kraft som bjuds redan vid låga varvtal gör att man inte upplever nya Mini Cooper S som speciellt snabb. I den nuvarande generationen luras man ju åt andra hållet eftersom Rooteskompressorn viner så högt. Av turbon hörs knappt ett knäpp.

Zandvoortbanan är en tuff historia med många trixiga kurvor och krön. Men Mini Cooper S tappar aldrig fattningen. Inte ens när vi försöker få bilen att släppa taget med bakhjulen (gasuppsläpp i kurva) vill den medverka till det. Väghållningen är helt enkelt i världsklass! Den längre fjädringsväg som tillåts fram samt det faktum att turbomotorn är tjugo kilo lättare har gjort modellen gott.

Testföraren Simon Weimeyer hävdar att han klarat av att köra Nürburgrings nordslinga på runt nio minuter vilket är en imponerande tid.

Styrningen har bytts ut, från elektrohydraulisk till elstyrning vilket har gjort Cooper S mer lättstyrd. Någon journalist klagade på att det var dålig känsla i styrningen, men det håller jag inte med om. Tvärtom går det att behandla Mini Cooper S i ett slalomtest på ett sätt som skulle få många andra bilar att vända runt.

Mini Cooper S ser måhända inte speciellt ny ut men trots det känns bilen bättre på alla sätt. Tyvärr lär den inte bli speciellt billig. Den nuvarande kostar 202 000 kronor, den nya blir dyrare än så.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!