Mini Cooper S

Provkörning av Mini Cooper S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, kompressor, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler/cylinder. Kompression 8,3. Borrning/slag 85,8/77 mm, 1 598 cm3. Max effekt 163 hk (120kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (DSC ). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 195/55 R16

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 363, bredd 169, höjd 141, spårvidd fram/bak 146/146. Tjänstevikt ca 1 140. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 218 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.

Bränsleförbrukning*

Bl. körn. 0,84 l/mil (EU).

*Tillverkarens uppg.

Leklåda

Med en mustig kompressormotor har Mini äntligen hittat sin rätta spänst. Roligare leksaksbil är Mini Cooper S finns inte.

Det var i undre puberteten man blyg och väldigt bilintresserat cyklade bort till Janne, kvarterets guru. I uthusen stod hundkojor på rad. I hörnet en Cooper S, något alldeles extra, det begrep man. Det var bara det att Janne pratade småländska. 

I mina öron förvandlades därför Cooper S till "kompressor", en suggestiv villfarelse man sög på säkert i ett halvår.

När sanningen uppdagades var det inte helt lätt att rekonstruera fascinationen. Först nu, i undre medelåldern, är ordningen återställd. Från Europas västligaste punkt i Portugal, högt upp på klippkanten rasar vi ner mot Atlanten på slingriga vägar. Den här gången finns en Cooper S med kompressor. Det är ett riktigt glädjebesked.

Mini är ju numera ett verk av BMW:s tekniker och den byggs i BMW:s fabrik i Oxford. Takten skruvas nu upp till treskift och i USA har man satt upp 70 nya återförsäljare för att sälja det som enligt BMW kommer att bli USA:s minsta bil. Det märkliga är att engelsmännen fortfarande betraktar den som "sin" bil. Minis ställning som ikon tycks ohotad och än mer stärkt av nya Cooper S.

Det finns ett avgörande skäl till det. Originalet hade sina klara avigsidor, men det var en bil som var extremt belönande att köra. En bil med ett leende. 

Just detta har BMW återskapat och man har varit helt kompromisslös när det kommer till bilens körkänsla. Den är sensationell. Det är ett styvt jobb att ens få däcken att tjuta, greppet är omutligt och balansen utsökt.

Hjulupphängningarna är påkostade med hjulen ute i hörnorna och låg tyngdpunkt. Kuggstångsstyrningen är precis rätt kalibrerad för snabbhet och känsla och ytterligare uppstramad på S-modellen. Vid rakt-fram-körning är styrningen till en början lite nervös, men man vänjer sig.

Med den här bottenplattan som grund skulle BMW lätt kunna skrota den heliga bakhjulsdriften på koncernens framtida kompaktmodeller.

Man sitter i breda, fina stolar med en trivsam dåtidskänsla med hög sidolinje och ett tak som sträcker sig långt fram i framkant. Baksätet, liksom bagagerummet gör man klokast i att bortse från. Listan på möjlig utrustning är lång och slutar någonstans vid den inte helt nödvändiga backvarnaren. Väljer man navigator tar den dessvärre hastighetmätarens plats, vilken därmed hamnar i en extra burk ovanför ratten. Vidare finns ett aktivt antisladdsystem som än mer förtärker chassits kompetens.

Kompressorn från Rootes har bokstavligt talat blåst liv i hela bilen. Borta är den vanliga Coopermotorns håglöshet med 115 sega hästkrafter. Kompressormotorn på 163 hästkrafter drar starkt från dryga två tusen och behåller musten ända upp till toppvarv. Det kraftfulla vridet får Mini att kännas lätt i uppförsbackarna och den tätstegade sexväxlade lådan är perfekt anpassad till motorn. Sexan är en ren överväxel. Lägena är snärtiga, men backen trög att hitta. Vid belastning viner kompressorn på motormannavis och det nya avgasröret med två utblås på mitten (nej, Cooper S kan inte utrustas med dragkrok) ger ett grovt, läckert avgasljud. Det tjuter till och med lite om växellådan vid pådrag på vackert BMC-sätt.

Vid slappkörning sjunker ljudet från kompressorn och avgasröret tillbaka och blir mer vardagligt.

Fjädringen är uppstyvad men håller sig på rätt sida strecket för vad som är acceptabelt. Grovgupp styr man reflexmässigt förbi, vi får bara ett enda genomslag och det sker utför i en helvetesbacke som med en meters varsel växlar om till att bli en vansinnesuppför.

Vid pådrag känns inga som helst slitningar eller konstigheter från framhjulen. Chassit är fortfarande överlägset motorn och effekter uppemot 200 hästkrafter möter nog inga bekymmer.

Nya Mini Cooper S är ett totalt förkroppsligande i skala 1:1 av sandlådans allra hetaste körupplevelser. Tyvärr stelnar leendet lite när det kommer till design och kvalitet. Varför detta pynt? Den roliga, snygga och väl proportionerade grundformen är stark nog att klara sig utan alla dessa detaljer som skriker ut sin närvaro.

Formgivarkontot är övertrasserat och någon i chefsposition borde slitit kritorna ur händerna på formgivarna i tid. Helheten kvävs nästan i detta överarbetade retro-surr. Extra tydligt blir det när kvalitetskänslan är så förvånande låg, materialval och passform är långt i från den "premiumklass" som BMW gärna vill göra gällande. Det faktum att plasten i instrumentbrädan ska efterlikna borstad plåt får den att framstå som än mer tunn och sladdrig. I jämförelse är billiga Smart rena urberget. 

Kan vi hoppas på en framtida avskalad version, adresserad till oss självutnämnda minimalister, där prestanda och väghållning står i centrum? 

Precis som i originalet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!