Enligt designer Marcus Syringer ska bilen ”ramas” in av den gråa eller svarta (enda färgerna man kan välja mellan) c-stolpen och taksidan som går i samma gråa eller svarta färg.

Provkörning av Mini Cooper S Clubman

Rolig att titta på och rolig att köra. Men om du velat ta med vänner i baksätet har de varit tvungna att vara småväxta. Därför känns Clubman som den logiska förlängningen av Mini.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Självklart har någon med fakiranlag lyckats klämma in fyra normalbyggda svenskar i en Mini. Men i praktiken har modellen varit till för två vuxna och två barn/småväxta. Att åka några längre sträckor med fyra vuxna är inte att tänka på om förare och passagerare inte vill ha huvudet placerat mot vindrutan.

Smart såklart av ägarbolaget BMW som nu kan lansera ytterligare variant av Mini och därmed sälja än fler bilar, sedan tidigare finns vanliga tvådörrars och cabrioleten. Den nya cabben förväntas komma till sommaren.

 24 centimeter längre mäter Clubman. Från nosen till b-stolpen är det också exakt samma bil som lillebrodern, såväl interiört som exteriört. Den adderade längden har placerats i baksätet och i bagageutrymmet. 

 Åtta av de 24 centimetrarna har funnit sin plats i axelavståndet. Det innebär också lika många centimeter mer benutrymme i baksätet. Det låter inte mycket men skillnaden är stor. Undertecknad får plats bakom sig själv, trots 191 stolta centimeter. Visserligen inte med stor marginal men knäna slår inte i förarstolens baksida. Stödet för låren är dock inte mycket att hurra för, dynan är för kort och låg. På höjden får svålen plats med någon centimeters marginal. Mer normallånga personer trivs nog bättre än undertecknad där bak men den korta dynan innebär ändå att man inte vill dra ut på Europasemester om man blir tilldelad baksätet.

 Vid köp bestämmer kunden om baksätet ska få tre eller två platser. Nu var provkörningsbilarna endast utrustade med två platser, vilket också är vara vettigaste valet. Hur man ska få plats med tre personer i bredd är en på gränsen till olösbar gåta.

 För att ta plats i baksätet måste du befinna dig på höger sida om bil. Först öppnar du passagerardörren, sedan den lilla självmordsdörren – på Minispråk heter den dock ”Clubdoor”. Representanter för biltillverkaren erkänner dock att namnet endast kommit till därför att de tycker att självmordsdörr låter så illa. Insteget till baksätet blir trots självmordsdörren inte helt lätt, inget för de med stela leder. Konstigast/intressantast är att på de högerstyrda bilarna som säljs i till exempel hemlandet Storbritannien sitter självmordsdörren kvar bakom föraren, inte helt praktiskt när passagerare ska hoppa i och ur. Men det behöver vi som sagt inte bry våra europeiska hjärnceller med just nu. 

 Övriga extracentimetrar har till stor del hittat till bagageutrymmet. Trots det vore det en skymf mot andra bilar att kalla Clubman för kombi. Två, tre kabinväskor och en mer formbar sportbag får plats om du inte ska skymma bakåtsikten totalt.

 Cirka 80 kilo tyngre – något olika beroende på vilken motor du väljer – och längre axelavstånd måste påverka de fina köregenskaperna på något sätt, eller hur?!

 Längs spanska serpentinvägar norr om Madrid så kan kilona och längden skönjas. Men bara om vi verkligen attackerar in och ut ur kurvorna. Vid mer sansad buskörning är det fortfarande en av de allra roligaste småbilarna. Med antisladdsystemet urkopplat kan vi anteckna ett väldigt tryggt, understyrt beteende som känns förtroendeingivande utan att vara för tråkigt om man anser sig ha raceambitioner. 

 Dämpare, fjädrar och krängningshämmare är annorlunda på Clubman för att klara av ökad längd, massa och extrakilon i form av bagage. Vi kan konstatera att chassimakarna verkar gjort ett bra jobb. 

 Längs lands- och motorvägar gillas det extra axelavståndet, modellen går tryggt trots sin relativa litenhet. 

 Långfärdskomforten störs, precis som i kortare syskonet, av de rätt sladdriga och korta stolarna som man sitter igenom rätt snabbt.

 Till en början kommer Clubman i tre motorversioner som vi känner igen sedan tidigare, Cooper med bensinare på 120 hästkrafter, Cooper S med turbo som ger 175 hästkrafter och intressanta Cooper D som endast släpper ut 109 gram CO2 per kilometer och därmed blir miljöbil.

 Alla versionerna är utrustade med bromskraftsåtervinningssystem som hjälper till att spara bränsledroppar, växelindikator som visar det mest ekonomiska och miljövänliga växelvalet samt stop-go-system som aktiveras vid stillastående om lådan är i friläge och foten på bromsen. Dessa bränslebesparande åtgärder blir standard även i vanliga versionen. Bra gjort Mini!

 Så, vem ska nu köpa denna mer praktiska bus- och imagebil?

 – Tidigare Minikunder som blivit äldre och behöver en större bil men också nya kunder som tidigare inte kunnat köpa en vanlig Mini för att de behövt mer plats, de är kanske 30 år gamla och äldre, säger Marcus Syring, ansvarig designer.

 Eftersom 30-strecket precis passerats och vännerna inte blivit färre så är jag beredd att skriva under på beskrivningen ovan. Nu kan även kompisar följa med på söndagsbrunchen. Men om jag regelbundet ska lämna länet måste bilen vara större både för packningens och mina långväxta vänners skull.

Mini Cooper S Clubman

Pris

232 000 kronor

Motor

4 cyl tvärställd, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 175 hk (128 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 (overboost ger ytterligare 20 Nm i upp till 30 sekunder) vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPherson fjäderben fram. Multilänkaxel bak med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum. Däck 195/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 395, bredd 168, höjd 143, spårvidd f/b 145/146. Tjänstevikt 1 205, maxlast 485, max släpvikt 0. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 224 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 7,6 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,80, landsväg 0,53, blandad körning 0,63 liter/mil. CO2 150 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!