Provkörning av Mini Cooper S Countryman All4

Provkörning av Mini Cooper S Countryman All4

Allt rör sig om fyra! Det är fyra drivande hjul, fyra dörrar, plats för fyra och den är fjärde medlemmen i familjen. Möt Mini Countryman i en tidig provkörning.

Det blåser förbaskat kallt i österrikiska Melk där Mini valt att visa nya Countryman för ett fåtal journalister. Bilen är fortfarande lätt maskerad och det råder fotoförbud. Lite löjligt tycker jag att det är. Modellen är trots allt redan visad för allmänheten.

Trots snålblåsten och stundom ösregn är det idel glada miner. Minifolket är glada över sin nyfödde och vi journalister som får chansen att ratta runt på både handlingbana och en liten racingslinga ler också glatt.

Det känns som att Mini kommer att lyckas den här gången med. Efter att nya Mini presenterats tog det sex år innan en miljon bilar producerats, en månad mer än det tog för originalet som debuterade 1959. Världen var redo för, och svältfödda på, en ny Mini.

Sedan dess har vi fått se en cabrioletversion och en Clubman med tre instegsdörrar och rejäl dubbelöppnande bakdörr. Nu är det dags för den första riktiga fyradörrarsbilen från Mini och plötsligt är märket ett alternativ även för familjer, om än små sådana.

Bakom förarstolarna sitter två skålade säten där normalt sett ett riktigt baksäte har sin plats. De som trugar och ber kan få en hel soffa där bak men det blir trångt för tre och en stor gimmick med Countryman försvinner, den längsgående ”järnvägen” som löper från mittkonsolen fram till baksätesryggarna. Där finns det plats för det mesta.

Även tidiga Mini hade ett stort förvaringsutrymme och enligt en säkert spetsad men i alla fall enligt sägen sade skaparen Alec Issigonis att det var för att han skulle kunna ha med sig sex flaskor Gordons Gin. Alltid.

Kanske inte, eller rättare sagt inte alls, den bästa färdkosten i en bil men du får i alla fall med dig lika mycket alkoholfria drycker.

Förutom denna ”järnväg” känner alla som kört Mini igen sig. Företaget har omsorgsfullt bevarat utseendet med allt vad det innebär av formligen groteskt stora mätartavlor. En nyhet är att den ellipsformade dekor som tidigare löpte i mitten av dörren nu logiskt nog sträcker sig över båda dörrarna.

Mini har använt lite finare och dyrare material och tänker inlämma detta i de övriga Mini-modellerna då det är en kritik de fått från många håll.

Detta är förstås inte den stora nyheten med Mini Countryman.

Det köparna kommer att lägga märke till, och skulle jag tro uppskatta, är de fyra dörrarna som gör livet enklare. Och det riktigt stora utrymmet i baksätet både på höjd och längd. Skjutbart baksäte gör det möjligt att prioritera antingen benutrymme eller bagagedito. Baksätesryggarna är fällbara och som mest ryms 1 170 liter bagage. Som i en stor mellanklasskombi.

Förutom att Mini Countryman fått ett eget utseende, som ser ut som Mini men är helt annorlunda, har den fyrhjulsdrift. Ganska logiskt med tanke på namnet även om nittionio procent av ägarna aldrig kommer att sätta ett hjul i skogen.

Countryman är förstås också längre än Mini, 411 cm mot 370 cm.

Andra märkbara skillnader är strålkastarutformningen (även bakljusen), körriktningsvisare, den bakre takspoilern, fronten, dörrhandtagen. Countryman ser onekligen kaxig ut med sin höga midja, stora fönster och kraftiga skärmbreddare.

Den modell vi fick tillfälle att köra var Cooper S vilket innebär 184 hk, 240 Nm i vridmoment. 0–100 km/h på 7,6 sekunder, toppfart 215 km/h och en förbrukning på 0,63 liter per mil.

Även om Mini Countryman har skogs­mulleambitioner har den bevarat Mini Coopers fina vägegenskaper, och det finns förstås ett sportchassi som sänker bilen med 10 mm. Tillsammans med tillvalet 19 tums fälgar förstår man var Mini har tänkt att bilen ska husera.

Minis fyrhjulsdrift har en elektronisk differential på bakhjulen som på en tiondels sekund agerar och börjar driva bakhjulen om framhjulen slirar. Normalt sett driver Mini på framhjulen. I motsats till andra system som fungerar så finns det alltså ingen viskodifferential som är mycket (allt är förstås relativt!) långsammare i reaktionen.

Tillsammans med ett väl fungerande anti-sladdsystem går det att köra rasande snabbt runt en vattendränkt asfaltslinga. Även med antisladdsystemet urkopplat håller Countryman ett stabilt grepp om asfalten. Släpper det är fyrhjulsdriften din vän och det går att köra på ställ om du är driven bakom ratten.

Som så många andra antisladdsystem är detta konstruerat så att det griper in och tar över om en paniksituation uppstår, men dit räknas inte en väl kontrollerad sladd.

Countryman står redo att erövra världen, och det finns en anledning till att den är just 156 cm hög.

Japanska garagedörrar får inte vara högre än 155 cm, men med en speciell, nedkapad, antennsockel så kommer Countryman in även i de garagen. Själva antennen får dock japanera skruva bort innan de åker in för att ta sin kvälls-sake.

Lite får man väl offra!

Fem olika modeller

Förutom denCooper Svi kört finns fyra ytterligare alternativ. Inga priser är satta men räkna med ett påslag på runt 30 000 kronor mot en motsvarande vanlig Mini, mer än så om den har fyrhjulsdrift som kostar runt 17 000 kronor.

De som bara vill ha karossformen och struntar i motoreffekt har följande alternativ att välja mellan.



Cooper
122 hk, 160 Nm. 0–100 km/h 10,5 s, toppfart 190 km/h. 0,61 liter/mil, 142 g CO2.

One98 hk, 153 Nm. 0–100 km/h 12,7 s, toppfart 175 km/h. 0,59 liter mil, 137 g CO2.

Diesel112 hk, 270 Nm. 0–100 km/h 10,9 s, toppfart 180 km/h. 0,44 l/mil, 116 g CO2.

One Diesel90 hk, 214 Nm. 0–100 km/h 13,2 s, toppfart 170 km/h. 0,43 l/mil, 112 g CO2.

EnJohn Cooper Works-version kommer garanterat, även om det ännu inte är officiellt.

Mini Cooper S Countryman All4

Pris

Ca 260 000 kronor (ej fastställt).



Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 Nm (260 Nm vid overboost) vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och fjäderben fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och stående stag. Bak multilänkaxel med fyra tvärgående stag.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/55 VR 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 411, bredd 179, höjd 156, spårvidd f/b 153/155. Tjänstevikt ca 1 450, maxlast ca 385, max släpvikt 750. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350–1 170 liter

Fartresurser*

Toppfart 209 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning*

Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,67 l/mil.

CO2 157 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!