Provkörning av Mini Cooper SD 5-dörrar

Ännu vet ingen hur många Mini-modeller tyska BMW kan koka ihop. Senaste versionen, Mini 5-dörrar, erbjuder enklare insteg till baksätet som numera består av tre sittplatser.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Efter tyska BMW Groups diverse köp- och säljaffärer inom brittisk bilindustri runt millenniumskiftet finns nu en hel flotta med modeller: Cabriolet, Coupé och Roadster baseras fortfarande på generation två med tillverkning i Oxford tillsammans med tredörrars ”bas-Mini” av tredje generationen som debuterade i våras. I österrikiska Graz tillverkas crossovermodellerna Countryman och Paceman. Snart öppnas även Mini-tillverkning i holländska Born hos NedCar. Nykomlingen i Mini-paletten är Mini 5-dörrar (jo, den heter så), det vill säga bas-Mini med bakdörrar. Lägg därtill att Clubman snart återuppstår, men då som en rejält uppumpad version.

Skottland valde att stanna i unionen. Hans valde till slut att lämna baksätet.

Tredje generationen Mini har i och med detta femdörrarsalternativ verkligen vuxit upp. Nytt sedan tidigare är att drivlinorna är helt nya, baserade på BMW:s nya motormatris med 3-, 4- och 6-cylindriga motorer. Det senare alternativet lär dock aldrig få lov att platsa i en Hundkoja. Modellnamnet på nya Hundkojan är rätt och slätt Mini 5-dörrar och provbilen för dagen är Cooper SD med nya BMW 20d-motorn under den bulliga huven med långt överhäng framtill. Cooper S och SD har faktiskt ännu lite mer underbett fram och bak vilket jämfört med de mer vardagliga One och Cooper. Underbetten tillför inte något extra för att ge bilen avvägda proportioner direkt.

Designerfolket i Oxford och München kryddar ändå femdörrarsversionen för att det där lilla extra crazy ska lysa genom på denna så genombrittiska produkt. Exempelvis är framdörrarna längre än vanligt hos en halvkombi med fem dörrar. Orsaken är att föraren inte ska störas av skymmande B-stolpar vid inspirerande körning. Bakom ratten är det bara en blick i sidobackspeglarna som röjer bakdörrarnas ytterhandtag som signalerar förlängningen på 72 millimeter, i övrigt är det en smärt feeling även om det strösslats kraftigt med BMW-detaljer jämfört med tidigare två Minigenerationer. Synd att de rutramlösa dörrarna fick stryka på foten. Ökad tjänstevikt (+60 kg) märks inte när jag fräser runt på bonnvischan runt Oxford.

Bakdörrarna ser nästan komiskt korta ut när sidoprofilen studeras och det krävs en viss akrobatik för att komma på plats i baksätet. Numera är det tresitsigt, men i praktiken sitter två personer okej, inte tre. Knäutrymmet bak är välkommet och att kliva/åla sig in genom egen bakdörr skänker givetvis valfrihet detta supervalår. Ökad inre kupéhöjd (+15 mm) hjälper, men knävinkeln är alltjämt av fällknivskaraktär. Ryggstödet är splittat 60/40, inte smart 40/20/40 som hos Countryman, men går att tilta upp till rät vinkel om du ska frakta fyrkantiga lådor i bagageutrymmet. Ryggvinkeln blir ansträngd efter någon mil, men vi uppskattar ändå flexibiliteten.

De nya bakdörrarna är i kortaste laget och ger ett inte helt bekymmersfritt insteg.

Drivlinorna är samma uppställning som hos Mini 3-dörrar; One, Cooper eller Cooper S. Alla versioner finns med bensin- eller dieselalternativ, sexväxlad automatlåda Steptronic finns till samtliga förutom One D. Graden av utrustningsnivå är extremt hög, kombinationsmöjligheterna ska enligt Mini själva ge en miljon olika varianter. Prispåslaget är måttliga 8 100 kronor jämfört med Mini 3-dörrar, i Sverige beräknas 3- respektive 5-dörrar sälja ungefär lika mycket volym. Provbilens tvålitersmotor med Twin Turbo-motor på hela 170 hästkrafter och sexstegad Steptronic-låda känns inte alls tokigt, tvärtom. Ett fantastiskt körpaket. Om än inte så litet som det en gång begav sig.

Mini Cooper SD 5-dörrars

Pris

237 100 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Twinturbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 500-2 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 401, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 150/150. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 305, maxlast 445, max släpvagnsvikt 0, taklast 75. Tank 44 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 278-941 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,4 (aut. 7,3) s , toppfart 225 (223) km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,50 (0,47), landsväg 0,36 (0,37), blandad körning 0,41 (0,41). CO2 109 (107) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 2 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 088 kronor per år.

Rivaler

Audi A1 Sportback 1,6 TDI Sport

Utmanare nummer ett i lilla premiumklassen. Där Mini är retro är A1 Sportback mer modern men bara med 105 (!) hk. Mini känns som det självklara valet.

Pris: 208 300 kronor.

 

Volvo V40 D3

Halvnumret större men i Sverige kommer Mini 5-d plocka en och annan hugad V40-spekulant. Volvo vinner på bättre komfort och säkerhet.

Pris: 244 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr