Mini Cooper SE. Foto: Mini

Provkörning av Mini Cooper SE

Nu är den första helt eldrivna versionen av Mini här. Med en drivlina från BMW i3s ska den möta konkurrens från både syskonet och bilar som Honda e.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det började med att Mini i experimentsyfte producerade ett begränsat antal eldrivna Mini under 2009, något som sedermera mynnade ut i vad som nu är BMW i3. Sedan dess har Mini stått utan någon form av elektrifiering fram till 2017 när Mini Countryman kom som laddhybrid. Men nu är det dags för en helt eldriven version. En version som inte alls fanns med i planerna när den nuvarande tredje generationen av nya Mini utvecklades.

Det är i den hippa stadsdelen Little Haiti gränsande till Miamis kulturkvarter som Mini placerat den internationella lanseringen av denna för märket viktiga bil. Stadsdelen är full av konstgallerier, graffitimålade väggar och skulpturer som står i bjärt kontrast mot bortglömda halvraserade hus. Ett område som verkligen utstrålar en sådan urban miljö som Mini gärna vill förknippas med.

Vägbeläggningen består av betong och vägljud tränger in i kupén som upplevs bullrig. Foto: Robin Törnros

Blickandes ner på den digitala instrumenteringen specifik för just den eldrivna versionen visar batteriet på 100 procents laddning och en total räckvidd på 111 miles, motsvarande knappt 18 mil. Avsevärt mycket kortare än de utlovade 21,6-23,4 mil som Mini anger enligt WLTP-körcykeln, men kanske kan de journalister som kört den tidigare beskyllas för tunga gasfötter.

Med graffitiväggarna i ryggen rullar vi vidare över den sexfiliga motorvägen som delar Biscayne Bay, med Mid Beach som ansluter Atlanten i sikte. Vägbeläggningen består av betong och vägljud tränger in i kupén som upplevs bullrig, även en del vindljud kring sidospeglarna gör sig hört men majoriteten av det kan härledas till de starka atlantvindarna som trycker på.

Den digitala instrumenteringen är unik för Cooper SE. Foto: Robin Törnros

Jämte startknappen i mittkonsolen sitter vippbrytare för val av körläge och ingrepp av bromskraftåtervinning. Det förstnämnda med fyra olika lägen, Green+, Green, Mid eller Sport. Medan det senare ger en snabbare gasrespons och lite skarpare styrning jobbar de tidigare med att sänka förbrukningen. Green genom att inte ge lika direkt effektleverans och Green+ på samma sätt men att även avaktivera eventuell värme eller klimatanläggning. För lite extra räckviddsångest kan infotainmentsystemet, som omringas av en neoncirkel, också visa hur mycket räckvidd det kostar dig att använda exempelvis klimatanläggning.

På bagagesluckan står det Cooper S till höger, E som betyder att detta är en elbil sitter separat till vänster. Foto: Mini

Miami-området bjuder på många intryck men körintryck är tyvärr inte ett av dem. I princip samtliga vägar är linjalritade vilket borde få ratten att fundera på att skaffa a-kassa. De många trafikljusen längs väg A1A norrut sätter dock bromskraftåtervinningssystemet i arbete. Kilometer efter kilometer kan jag med lite planering stanna Cooper SE helt endast genom att släppa gaspedalen och samtidigt ladda lite extra räckvidd i batteriet.

På äkta USA-manér aktiveras Sport-läget, som illustreras av en go-kart i instrumenteringen, och pedalen trycks mot mattan när trafikljuset slår om till grönt. På under 3,9 sekunder har jag redan placerat en Rolls-Royce Cullinan och en Bentley Continental i backspegeln, samt passerat den lagstadgade hastighetsgränsen på 35 miles per hour – vilket motsvarar 55 km/h. Tur då att bromskraftåtervinningen i sitt mest aggressiva läge är snabb på att ta ner farten då det står minst en polispatrull i varje kvarter i dessa välbärgade områden.

Bagageutrymmet påverkas inte av batterierna men är ändå inte så stort. Foto: Robin Törnros

På grund av rådande omständigheter är det svårt att utröna om denna eldrivna Mini Cooper SE bjuder på likvärdig körglädje som konventionella Cooper S, något Mini så klart vidhåller. Samtidigt har de lagt provkörningen på sträckor som saknar allt som kan likna kurvor och med hastigheter som i bästa fall liknar innerstadstempo.

Man skulle kunna säga att Mini har gjort en Nevs. Alltså anpassat en gammal plattform inte alls avsedd för elektrifiering till just elektrifiering. Något som betyder att en del kompromisser måste till för att det ska fungera. Den mest uppenbara i fallet Mini är batteristorleken. Drivlinan är som sagt hämtad från BMW i3 men Mini Cooper SE har ett batteri på 32,6 kWh i stället för de 42,2 kWh som sitter i BMW-syskonet.

Under provkörningen var snittförbrukningen 1,43 kWh/mil. Foto: Robin Törnros

Då Mini inte var planerad att bli elbil från start har ingenjörerna fått improvisera en del. Batteripaketet är fördelat på tolv moduler och placerade i T-formation under baksätet och i kardantunnel. En yta som inte är lika stor som hos BMW i3 och enligt Mini-ingenjörerna anledningen till att Cooper SE inte har samma batterikapacitet.

Liksom hos vanliga Mini är det mest bekvämt med två åkande. Foto: Robin Törnros

Den enda egentliga skillnaden mellan Mini Cooper S och Cooper SE är att den senare väger 90 kg mer, är 18 millimeter högre för att rymma batterierna och ändå har en 30 millimeter lägre tyngdpunkt. Samt priset så klart. En grundutrustad Mini Cooper S får du för 254 200 kronor medan eldrivna Cooper SE kostar från 359 100 kronor minus miljöbonus om 60 000 kronor. Men merkostnaden är ändå 44 900 kronor. Mini Cooper SE är verkligen en viktig modell för Mini men konkurrenterna börjar bli många.

5 frågor

Foto: Robin Törnros

Michael Krauss – projektledare drivlina

Har ni gjort någon extra ljudisolering av bilen jämfört med den konventionella?

– Nej, det är densamma som hos den vanliga bortsett från kåpan över motorn som är hämtad från BMW i3.

Varför har ni inte installerat ett lika stort batteri som hos den senaste versionen av BMW i3?

– Det beror helt enkelt på att det inte finns lika mycket utrymme i Mini som hos i3. Då Mini inte var planerad att bli en elbil från början har vi fått klämma in batterier där de får plats i stället för i en stor fyrkant under golvet som hos BMW i3.

Varför beslutade ni att göra en elbil av denna generation i stället för att avvakta till nästa?

– Det skulle helt enkelt bli för sent att vänta till nästa generation. Vi behöver denna eldrivna Mini nu. Dels för att etablera oss på marknaden och för att möta utsläppskrav.

Vad har varit det mest utmanande under utvecklingen av denna bil?

– Att anpassa den befintliga produktionslinan för att kunna montera batterier, elmotor och högspänningskablar jämte de Minis med förbränningsmotor. Det är första gången för BMW-koncernen som vi kan bygga elbilar och förbränningsbilar på samma produktionslina. Nu kan var fjärde bil som tillverkas där vara en eldriven.

Kommer vi att få se en eldriven Mini med längre räckvidd längre fram eller är denna räckvidd tillräcklig?

– Ja det är möjligt. Kolla bara på BMW i3 där vi nu är inne på den tredje generationen batteri i nuläget. Med jämna mellanrum kommer uppdateringar av batterierna från tillverkaren där de kan förvara mer energi än tidigare på lika stort utrymme.

Eldrivna Minis

Provkörning av Mini E

Redan 1966 tillverkades den första eldrivna Minin. Den baserades på en Mini Traveller, hade en elmotor med tio hästkrafter och blybatterier som räckte till cirka fyra mils körning. Mest känd blev den 1973 när Storbritanniens miljöminister Geoffrey Rippon använde bilen under oljekrisen.

Mini E (ovan) tillverkades i 500 exemplar under 2009 i experimentsyfte. Baksätet ersattes av ett batteri på 35 kWh som drev en elmotor med 204 hästkrafter och 220 newtonmeter. Snittförbrukning var 1,2 kWh/mil och räckvidden cirka 24 mil. I verkligheten var räckvidden under 16 mil. Ett begränsat antal kunder kunde leasa bilen under ett år för motsvarande 7 500 kronor per månad. Om den skulle ha sålts ”över disk” uppskattades priset till över en miljon kronor. Mini E kom aldrig till Sverige.

Mini Cooper SE

Pris

359 100 kronor, säljs nu.

 

Motor

El. Elmotor 184 hk (135 kW), max vridmoment 270 Nm. Batterityp litiumjon, 32,6 kWh. Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 385, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 149/149. Markfrigång 12,8. Tjänstevikt 1 365, maxlast 405, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 211-731 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 150 km/h.

 

Elförbrukning (WLTP)

1,48-1,68 kWh/mil. Räckvidd 23,2 mil.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Foto: Honda

Honda e

En modernare grundkonstruktion än hos Mini men räckvidden är i princip densamma trots att Honda e har lägre effekt och större batteri.

Pris: 370 200 kronor.

Foto: Peugeot

Peugeot e-208

Snäppet dyrare än de andra två men i nuläget har den ett lägre kampanjpris på 359 900 kronor. Räckvidd 34 mil.

Pris: 419 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr