Provkörning av Mini John Cooper Works

Provkörning av Mini John Cooper Works

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Ej fastställt, gissningsvis runt 250 000 kronor. (Mini Cooper S 217 000 kronor).

Motor

4-cyl tvärställd, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 77,0/85,8, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 260 Nm (overboost ger temporärt ytterligare 20 Nm) vid 1 850 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Multilänkaxel bak med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, ABS.

Hjul

Fälg 7,0 tum. Däck 205/45 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 371, bredd 168, höjd 141, spårvidd f/b 145/146. Tjänstevikt 1 205, maxlast 375, max släpvikt 0. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 238 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,92, landsväg 0,56, blandad körning 0,69. 

CO2 165 g/km. 

Skatt

1 335 kronor.

*Enligt tillverkaren

 

Väldresserad

När provkörningarna delas ut är redaktionens rangordning tydlig. Den senast tillkomna kan räkna med att bli tilldelad helgtjänstgöringen. Men den här gången gjorde kollegerna bort sig – rejält.

På papperet ser det ut som ett riktigt hundpass. Plats: Mallorca. Utresa söndag kväll, hemresa måndag eftermiddag. Total flygtid styvt åtta timmar, körtid runt en och en halv timme. Det kan sägas på en gång, jag kan tänka mig skonsammare sätt att inleda en arbetsvecka. Men när Mini får tillägget John Cooper Works är det ett tecken på något extra.

Jag har skräckblandande minnen av den senaste och dittills enda BMW-officiella produkten med Works emblem. Mini Works GP var en galen specialare i samma anda som Peugeot 205 Turbo och Renault Clio V6. Ingenjörerna hade med hjälp av en kompressor fått Minis 1,6-litersfyra att yla ut 218 fanatiska hästkrafter. Dessutom var Works GP lättad och befriad från bland annat bakrutetorkare och baksäte, det senare dessutom ersatt av ett tvärstag mellan fjäderbenen. Stötdämparna var av den hårdhårda typen samtidigt som chassisättningen var lägre än Glocalnet. Kul att köra? Visst, som bara den, ända tills man tvingades bromsa. Kort hjulbas, lätt bakvagn och greppiga 18-tummare gjorde hårda inbromsningar till en karaktärsdanande upplevelse.

Nya Works är inte lika hysterisk som GP. För det första finns ett baksäte, långt ifrån klassens rymligaste men likväl fullt fungerande. För det andra är effekten något mer modesta 211 hästkrafter som dessutom bör vara lite diskretare än sina föregångare då kompressorn har bytts mot turbo. För det tredje har man kostat på sig en bakrutetorkare vilket förbättrar användarvänligheten en hel del.

På måndagmorgonen tog produkt­ansvarige Dr Rolf Hoffman emot. Av hans instruktioner att döma kan anade jag att dagen skulle komma att smaka betydligt bättre än det sunkiga redaktionskaffet. 

– Till vänster framför växelspaken sitter sportknappen, berättar han. Trycker du in den får styrmotståndet, gasresponsen och ljuddämparen en sportigare kalibrering. Till höger om sportknappen hittar du knappen för antisladdsystemet. Kort tryck och systemet tillåter viss sladd, ett långt tryck och det är helt avaktiverat. Den elektroniska diffspärren är alltid aktiverad. Okej? 

– Absolut!

Ute på den förvånansvärt trafiktomma autopistan kan jag konstatera att Mini trots den extra sportkryddan inte är helt oäven på långfärd. Visserligen är ljudnivån påtaglig och fjädringen rejält fast, men sittkomforten är som i vilken Cooper S som helst – fullt acceptabel. 

Man kommer långt på bensinen. Färddatorn signalerar 0,67 l/mil vilket skulle innebära en räckvidd på strax över 70 mil. Men en 211-hästars Mini ska naturligtvis upplevas i sitt rätta element – ma-10.

Väg ma-10 går genom Sierra de Alfabia och med sin närmast perfekta asfaltsbeläggning är den en riktig rackare till väg. Knixiga kurvpartier avlöses av raksträckor på ett hundratal meter för att sedan försvinna in i doserade kurvor som smalnar av och vrider sig ned i trånga passager. 

Minins utmärkta chassibalans kommer till sin fulla rätt och man behöver inte vara en vågad chaufför för att följa Dr Hoffmans råd. Med antisladdsystemet i ”halvläge” blir körintrycken än intensivare. Ett gasuppsläpp i kurvan gör att bakvagnen driver ut lugnt och kontrollerat. Allt känns så lätt, det verkar som om bilen hade klarat det på egen hand men låter föraren vara med och leka. 

Med sportknappen intryckt tillkommer ytterligare en dimension – avgasljudet. Fullgasaccelerationerna är mustigt dova och låter man varvräknarnålen ligga från 4 000 r/min och uppåt ger varje växling med tillhörande gasuppsläpp rara små misständningar som ekar mot bergsväggarna. Nu behöver man inte nödvändigtvis växla så ofta, vridmomentkurvan är flack. Maxvridet är 260 Nm, +20 Nm jämfört med Cooper S, och finns tillgängligt från 1 850 r/min upp till 5 600 r/min. 

En så kallad overboostfunktion gör att motorn temporärt kan ge 280 Nm. För att få ned kraften i baken har man valt att inte använda den mekaniska differentialspärr som finns till Cooper S utan satsat på en elektronisk dito. Orsaken är att den senare anses vara mer lättkörd samtidigt som den sparar några kilo i vikt.

Finns det då inget att klaga på? Naturligtvis har även en sådan karamell som Mini John Cooper Works sina brister och jag skulle kunna klaga på detaljer som att det finns vissa kraftreaktioner i ratten, att den elektroniska diffspärren ”svimmar” efter några varv runt en racerbana och att bilen fortfarande känns lite nervös vid inbromsning från högfart, men det känns lite futtigt. Nej, den verkliga nackdelen lär bli priset. Den exakta summan är inte fastställd, men räkna med att notan har sprungit iväg en bra bit över 300 000-kronorsstrecket innan du är färdig med den omfattande tillvalskatalogen. 

Knappast vettigt för en bil på 371 centimeter, men har du pengarna är det – hur galet det än låter – riktigt prisvärt för att få börja veckan med ett leende.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!