MINI John Cooper Works Countryman Foto: Rich Newton

Provkörning av Mini John Cooper Works Countryman

Mini forstätter sitt segertåg över världen. Högbygget Countryman tar på sig sportmössan och blir en crossover – på många olika plan. Snabb, stygg och inte så lite dyr.

Kollegan Erik Wedberg var redan tidigt ut med att provköra prototypen av Mini John Cooper Works Countryman. Redan i vårvintras testade han snöegenskaperna i Alperna. Förstarapporten lovade gott, nu är det dags för premiär av den färdiga produktionsbilen.

BMW har rört om i sina Minigrytor och ur sleven denna gång kommer design-, motor- och drivlinelösningar vi sett förut men i ny komposition.

Redan när vi körde "vanliga" Cooper S Countryman All4 på Bankalaset 2011 kände vi för modellen. Trots hög tyngdpunkt var fästet fint och BMW-Minis All4-fyrhjulskrafs gjorde gott för tractionverkan. Till skillnad från de enbart framhjulsdrivna syskonen sätter sig Mini Countryman All4 lite extra på bakhjulen och skjuter fart ur kurvorna. Stadigt, lite påminnande om forna tiders hundkojors känsla av "strykjärn på vägen".

John Cooper Works-kitet innebär tekniskt 10 millimeter sänkning av chassit, uppdaterad bromsutrustning och motor/avgastrim. Toppeffekten är 218 hästkrafter vid 6 000 r/min och vridmomentet 280 Nm redan vid låga 1 900 r/min med en kortare overboostfunktion som tillåter maxade 300 Nm i spannet 2 100-4 500 r/min. Utsöndringen är linjär med en aning peak vid 4 000 r/min. Med Sport-knappen intryckt vässas gas- och styrrespons men särskilt märks avgasknallar och ljuvligt motorbludder för ett motoröra.

Kosmetiskt skiljer sig JCW från övriga Cooper genom andra fälgar, tröskellister med luftintag och dubbla feta utblås i bakre stötfångaren. Interiört är det kralligare framstolar, dekorplasten är ilsket röd och mätartavlorna har grå bakgrund. I övrigt är det mesta sig likt, inklusive centrerad hastighetsmätare med Musse Pigg-komplex.

Salsläta tyska asfaltsvägar gör gott för ljudnivån, så fort vi rullar på sämre underlag hörs detta via hjulhus och kaross. Mini kallar sig själva premium men komfortmässigt är man bara kommen halvvägs. På Autobahn i 200+ finns bättre körverktyg att välja.

På kurviga bondvägar börjar JCW Countryman komma till sin verkliga rätt. Fin instyrning med skön rattkänsla, den manuella växellådan har klonkiga och exakta lägen. Men faktiskt är de flesta JCW Countryman som tillverkas utrustade med sexväxlad automatlåda! Tacka marknader som Japan, USA och Tyskland för detta. Hemma i Sverige lär de flesta vilja spaka själva.

Svänger av från ordinarie – av Mini rekommenderad – vägsträcka för att finna en kortare grussträcka i skogen. Nu börjar det jazza ordentligt om engelsmannen John Cooper. Stabiliteten hos chassit är förtroendeingivande och bland tallarna går mungiporna i taket. Busigheten är kontrollerad och underhållande. Helt i linje med Minis kärnvärden.

Med Countryman är JCW-paletten hos Mini färdig – för denna gång. Runt hörnet väntar tredörrars coupé baserad på Countryman, kallad Paceman, och senare berättar Mini att man kan komma att göra både större och mindre modeller samt rena sportbilar. “Vi har bara skrapat på ytan för vad Mini kan åstadkomma”, säger en initierad BMW/Mini-källa. 

Personligen hade jag velat se en Mini JCW Countryman i GP-utförande. Lättad, mer effekt och med rejäla rallyvibbar. I nuläget blir det varken hackat eller malet.

Rivaler

Audi Q3 2,0 TFSI quattro

Audi har redan siktat in sig på Minis JCW-koncept med konceptbilen Q3 RS. Tills dess finns 2,0 TFSI med 211 hk och moget, artigt uppförande.

Pris: 346 900 kronor.

Range Rover Evoque Si4 Pure

Lilla Evoque har tagit världen och konkurrenterna med storm! Starkaste Si4 (240 hk) i billigaste Pure-utförande är mycket dyrare än Mini JCW.

Pris: 411 900 kronor.

Mini John Cooper Works Countryman

Pris

325 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 900r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 413, bredd 171, höjd 155, spårvidd f/b 153/155. Tjänstevikt ca 1 480, maxlast ca 510, max släpvikt 0, taklast 75. Tank 47 liter. ­Bagagevolym (VDA-liter) 350–1 170 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 225 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 7,0 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,94, landsväg 0,62, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 172 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år. Skatt: 1 400 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!