Mini John Cooper Works GP Foto: Mini

Provkörning av Mini John Cooper Works GP

En ny generation Mini står för dörren men innan den får komma ut pressar Mini ut det sista ur den gamla. Mini John Cooper Works GP är den snabbaste Mini-bilen någonsin, men hur är det med körglädjen?

Den står där borta, lite avsides för sig själv och lockar med sin råa framtoning och kompressormatade fyrcylindriga motor. Mini har bjudit in till provkörning av alldeles nya Mini John Cooper Works GP på en liten racerbana på Mallorca och allt jag kan tänka på är att jag inte har kört föregående generation Mini GP. Från skrävlande kollegor har jag fått legenden om Mini GP berättad för mig flera gånger. Hur skarp styrningen var, hur stötig den var, hur kompressormotorn ylade. Kort sagt – hur tokrolig den var.

Självklart finns en gammal Mini GP från 2006 på plats när den nya ska lanseras men det blir bara nej till svar på ihärdiga förfrågningar om det inte skulle vara möjligt med en liten provtur. Jag får hålla till godo med nya generationens GP. Det visar sig inte vara så illa det heller.

Den som vet vad gamla Mini GP var för slags bil vet också vad den nya är för typ. 2013 års Mini GP är nämligen förvånansvärt lik sin föregångare. I en tid när motorutvecklingen närmast har skenat med snålare men starkare motorer som resultat är det minst sagt annorlunda att göra som Mini och lansera en bil som inte är en enda hästkraft starkare än sin föregångare. Motorn är nu precis som då en 1,6-liters fyra med 218 hästkrafter. Den stora skillnaden är att det är en Twinscroll-turbo i stället för en kompressor som höjer effekten i den lilla motorn samt att GP-motorn har förstärkta kolvar, cylinderhuvuden och lättare kamaxlar.

Maxeffekten fås först vid höga 6 000 r/min men det maximala vridmomentet finns tillgängligt redan vid 2 000 r/min och det är förklaringen till att motorn upplevs så snäll och lättämjd. Även om det är ett nöje i sig att trycka i de olika växlarna i den manuella lådan så är det inte nödvändigt för att hålla farten uppe.

Nya GP är hela 18 sekunder snabbare än sin föregångare runt Nürburgrings nordslinga. Hur kan det vara möjligt när den inte är starkare? John Cooper Works-ingenjörerna, som numera är en helt integrerad avdelning inom Mini, är mycket stolta över att de har lyckats bygga en så mycket snabbare bil utan att höja effekten. De har lagt allt krut på väghållningen.

För första gången i en Mini går det att ställa in fjädringen. Markfrigången kan justeras med två centimeter och det är möjligt att anpassa bilen beroende på om man ska köra på bana eller vanlig landsväg. Jag har fått förklarat för mig att gamla GP var en struttig sak på vanlig väg, och även om den nya bilen inte är något komfortunder så är det inte värre än att man skulle kunna stå ut med Mini GP till vardags.

På årets bankalas blev Mini John Cooper Works Coupé något av en besvikelse då den upplevdes som en något diffus körupplevelse med ett nervöst beteende på bana. Mini GP är en helt annan upplevelse. Om man gör rätt styr bilen in helt neutralt och man kan slänga sig på gasen tidigt i utgången av kurvorna. Med för hög fart i ingången understyr GP tryggt och det är lätt att slänga ut baken för att få bilen på rätt kurs igen. När jag släpps ut på banan har jag en Mini Challenge-bil framför som visar idealspår och bromspunkter och för en stund inbillar jag mig att han kör för fullt men att jag ändå lyckas hålla jämnt. Mini GP kan sannolikt få även den mest oerfarne banföraren att känna sig duktig, men framförallt, att ha riktigt roligt!

Jämfört med vanliga John Cooper Works-bilar har GP-modellen mer camber-vinkel fram och bak men mindre toe-in. En elektronisk diffspärr fördelar kraften mellan framhjulen och med en knapptryckning kan man stänga av antispinnsystemet men ändå ha kvar stödet av antisladdsystemet. Framför växelspaken finns en knapp som ska hållas nedtryckt några sekunder för att stänga av alla hjälpsystem. Om man bara trycker snabbt på den går bilen in i det så kallade GP-läget då gasresponsen och styrningen skärps till och antispinnsystemet slås ifrån.

Mini GP ser ut precis som om en femåring hade fått designa en leksaksbil. Unik för GP-modellen är den dystert grå karossfärgen och de röda accentfärgerna. Längs med karossidorna berättar stora dekaler vad det är för bil och längst bak på taket finns en stor vinge som tillsammans med bilens släta undersida och avslutande diffusor sägs öka marktrycket med 90 procent mot en vanlig Mini. Det stora kjolpaketet får den lilla Minin att bli väldigt lik Mini Challenge-bilarna. Med erfarenhet från just Mini Challenge har Kumho tagit fram däck som är unika för Mini GP. Däcken sitter på GP-modellens speciella 17-tumsfälgar och bakom dessa finns ventilerade 330-millimeters bromsskivor med sexkolvsok fram och något mindre 280-millimetersskivor bak.

John Cooper Works GP kommer inte att bli någon vanlig syn på våra vägar. Liksom föregångaren ska nya GP byggas i endast 2 000 exemplar och av dessa lär inte mer än 4-5 komma till Sverige, och trots ett pris på drygt 350 000 kronor kommer de att gå åt, om de inte redan är sålda. För alla Mini-entusiaster, vilka är ganska många i Sverige, är GP nämligen den ultimata Minin, den som alla eftertraktar men få har råd med. Samtidigt som GP-modellen är den snabbaste Mini som någonsin har byggts är den också den minst praktiska. Den låga markfrigången kommer att göra livet surt för föraren när den svenska vintern tar vid och den strikt tvåsitsiga interiören begränsar användbarheten. För att spara vikt har baksätet slängts ut men något jättelikt och lättlastat bagageutrymme får man ändå inte eftersom ett kraftigt stag skär som en Berlinmur genom bagageutrymmet.

Rivaler

Renault Megane RS

Ett nummer större, starkare men  också billigare. Renaults värsting är en välbalanserad bansmiskare som  faktiskt har ett hyggligt baksäte.

Pris: 304 000 kronor.

Toyota GT86

Teknikens Världs favoritbil 2012. Sanslöst mycket körglädje för pengarna och en tuff sportbilsimage.

Pris: 304 900 kronor.

Mini John Cooper Works GP

Pris

355 300 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 260 Nm vid 1 750 r/min (Overboost 280 Nm vid 2 000 r/min).

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPherson fjäderben fram. Multilänkaxel bak med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 12 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 215/40 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 377, bredd 168, höjd 139, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1 235, maxlast ca 250, max släpvikt 0. Tank 50 liter. Markfrigång 9.

 

Fartresurser*

Toppfart 242 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,3 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,95, landsväg 0,57, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 165 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 320 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Vi har kört GP på is också!

Redan med måttliga 184 hästkrafter på framhjulen i vanliga Mini Cooper S är det svårt att få ner kraften på den av snö och is packade backen. Biltypen väger lätt och har en uttalad framhjulsdriven livssyn. Med 218 hästkrafter är det i stort sett omöjligt att utnyttja potentialen i den tokvarvande motorn. Därmed inte sagt att bilen är helt okörbar eller värdelös på det hala underlaget. Det gäller bara att lära sig hantera en väldigt framhjulsdriven bil på ett korrekt vis.

Självklart är bilens hjärna mycket mer snabbtänkt än din egen, och Works erbjuder därför GP racing mode, ett mellanläge som är lite mer tillåtande i båda ändar. ESP-ingreppet kommer senare och den elektroniska diffbromsen upplevs mer på tå. När mjukvaran bromsar hjulet i kurvans innerspår flödar i stället kraften till ytterhjulet med större kontaktyta. 

Som sig bör med en framhjulsdriven bil blir det lite jabbande med vänsterbromsen och ett och annat ryck i handbromskryckan för att komma runt den mest tajta kurvorna.

Riktigt optimal för den svenska vintern är inte Works GP så länge den inte är fyrhjulsdriven. Sätt igång och bygg – MJCWGP4WD!

Text: David Lilja 

Foto: Patrik Lindgren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!