Mitsubishi ASX Foto: Mattias Rabe

Provkörning av Mitsubishi ASX 1,8D 4WD

Nissan har en i Qashqai, Hyundai har en i IX35 och Skoda har en i Yeti. Nu har också Mitsubishi en i ASX. Vi snackar alltså om kompakta suvar och ASX är en att räkna med.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Mitsubishi har under de senaste åren inte fört något större väsen på den svenska marknaden. För bara två år sedan var deras marknadsandel 1,1 procent men har sedan dess börjat sin klättring uppåt. Redan i år siktar de på 1,7 procent (vilket de är väldigt nära efter sex månader) för att 2012 ha plockat åt sig 2,4 procent.

 Men för att lyckas måste man ha en bilmodell som kan ta tag i taktpinnen, och det är just vad Mitsubishi kan ha i nya ASX. Med nya modellen vill Mitsubishi främst ge storsäljaren Nissan Qashqai en rejäl utmaning bland kunderna som väljer bil i C-segmentet. Även bilmodeller utan crossoverstuk ska känna sig hotade då allt fler upptäcker njutningen av en hög sittposition och fördelarna med möjlighet till fyrhjulsdrift.

 Mitsubishi ASX skiljer sig från storebror Outlander genom att vara en crossover. Däremot har de en tydlig gemensam nämnare, nämligen bottenplattan. Tack vare denna har ASX hela 2,67 meter mellan hjulaxlarna vilket är längre än hos flertalet konkurrenter. Däremot är ASX totalt sett 37 centimeter kortare än Outlander. Som förare sitter man bra i ASX med gott om utrymme men med dålig runtomsikt. Med utrymmet är det värre i baksätet och då främst sett till takhöjden. Provkörningsbilarna är alla utrustade med panoramaglastak som stjäl 2,5 centimeter i höjd men det spelar ingen roll eftersom mina 186 centimeter omöjligt får plats i baksätet utan behov av efterföljande kiropraktorbesök. En kollega på 177 centimeter kan heller inte sitta helt normalt i baksätet. Bagageutrymmet, som rymmer mellan 416 och 1 193 liter, ser med blotta ögat inte helt lättlastat ut om man tänker sig exempelvis en barnvagn. Avsaknaden av lasttröskel gör i alla fall ilastandet enkelt.

 Under huven presenterar Mitsubishi två nya motorer. En 1,8-litersdiesel på 150 hästkrafter med extremt låg kompression (14,9:1) samt en bensinare på 1,6 liter med 117 hästkrafter. Båda är i standardutförande framhjulsdrivna och försedda med start/stopp-teknik, bromskraftåtervinning och elservo för att spara dyrbart bränsle. Dieselmaskinen, som väntas säljas i fler exemplar än bensinditon, går att kombinera med fyrhjulsdrift som normalt driver 85/15. Någon automatlåda finns inte till ASX i dagsläget utan det är femväxlad manuell till bensinversionen och sexväxlad manuell till dieseln som gäller. 

 Jag kör endast dieseln under provkörningen och maskinen får mig att dra på smilbanden. Den känns väldigt flexibel med sina 300 newtonmeter samtidigt som lådan är lättarbetad. En automat skulle förmodligen sitta som handen i handskfacket här. ASX uppför sig ganska neutralt på vägen med en svag tendens till understyrning via ratten som tyvärr förmedlar lite för lite känsla. Chassimässigt är den faktiskt rätt underhållande att ratta på kurviga landsvägar. Detta gäller både den fyrhjulsdrivna och den framhjulsdrivna versionen. Bilen rullar mjukt och framförallt tyst, bortsett från när man kör på vägar med gott om småsten – stenarna slungas upp i bakre hjulhusen och det påträngande oväsendet rimmar riktigt illa med övriga bilen.

 Mitsubishi ASX känns som ett klokt val i klassen kompakta suvar/crossovers. Bilen är tuff att se på, känns välbyggd och är trevlig att köra. Men än trevligare vore det med en snål dieselspis som släpper ut under 120 gram koldioxid per kilometer. En sådan kommer antagligen redan nästa år. 

 Till dess får man nöja sig med den fina dieseln som i framhjulsdrivet utförande släpper ut 145 g/km (0,55 l/mil) och i fyrhjulsdrivet utförande släpper ut 150 g/km (0,57 l/mil). Har man siktet inställt på bensinversionen är motsvarande siffror 135 g/km och 0,59 l/mil. Den kostar från 184 900 kronor. Dieseln börjar 30 000 kronor högre. Prislapparna är helt klart konkurrenskraftiga.

 Andra helgen i september är det premiär hos de svenska Mitsubishi-återförsäljarna.

Mitsubishi ASX 1,8D 4WD

Pris

232 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 14,9:1. Borrning/slag 83/83,1 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm mellan 2   000 och 3   000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Fram McPherson fjäderben. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med elservoassist. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och trumbromsar bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 430, bredd 177, höjd 162, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt ca 1 600, maxlast ca 460, max släpvikt 1 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 416–1 193 liter.

Fartresurser*

Toppfart 198 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,69 l/mil, landsväg 0,50 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 150 g/km.

Garantier

Nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, elektronik 10 år.

Skatt

3 496 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!