Mitsubishi Carisma 1,8 GDI

Provkörning av Mitsubishi Carisma 1,8 GDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direkt-insprutning. Kompression 12,0. Borrning/slag 81/89 mm, volym 1 834 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 3 750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda alternativt 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång med servo. 

BROMSAR

Skivbromsar runt om, låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 6 tum. Däck 195/60 R 15.MÅTT/VIKT (cm/kg) Axelavstånd 255, längd 448, bredd 171, höjd 141, spårvidd fram/bak 148/147. Tjänstevikt 1 325, max last 410, släpvikt 1 735. Tanken rymmer 60 liter.

PRESTANDA

(fabriksuppgifter)

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,4 s. Förbrukning blandad körning 0,67 l/mil.

Ny fason på Carisma

Carisma nyskräddad och klar att möta sekelskiftet

Carisma är en intressant bil på flera sätt, ändå är det svårt att uppbåda någon särskilt entusiasm för den. Det intressanta är dels att den tillverkas i Mitsubishis och Volvos holländska fabrik på samma bas som Volvo S40, dels den avancerade "snålmotorn" med direktinsprutning av bränslet.

I den här motorn sprutas bränslet in med extra högt tryck och kompression är hög nästan som i en diesel - 12:1. Fördelen sägs vara låg bränsleförbrukning i kombination med mycket låga halter av föroreningar i avgaserna. Men sorgligt nog har GDI-motorerna i Teknikens Världs avgastester visat sig vara ena riktiga skitgrisar så snart motorn pressas utöver de normer alla fabrikanter strävar att tillmötesgå.

Snål är den i alla fall och klarar ganska rask motorvägskörning på 0,75 l/mil med tre personer ombord. Eftersom tanken rymmer 60 liter rullar Carisma behagligt långt mellan tankningarna.

Effekten är åtminstone på papperet 125 hästkrafter, men motorn är trög och trist och omkörningar måste planeras med viss omsorg. Det känns att den nya modellen blivit nästan 100 kg tyngre. Den fyndiga karaktäristiken "krutpaket" känns i det här fallet oändligt avlägsen. En nyhet i form av elektroniskt styrt gasspjäll ändrar därvidlag ingenting.

Carisma kom i produktion 1995 och den nya versionen har ändrats på en rad punkter. Utvändigt har både fram- och bakparti ändrats samtidigt som stötfångarna fått ny design. Även interiören är ny och bilen är förberedd för satellitnavigering (prispåslag 20 000 kronor).

Ifråga om krocksäkerheten har Carisma moderniserats till normal sekelskiftesstandard. Sidokrockkuddar finns med i basutrustningen liksom nackskydd och trepunktsbälten på alla fem sittplatserna. Deformationszonerna har förlängts.

Testbilen var ganska bullrig i motorvägsfart, ändå berömmer sig Mitsubishi av att ha förbättrat ljudisoleringen. Chassit har trimmats med större hjul (15 tum), och ökad spårvidd fram. Vägegenskaperna är fullt godtagbara men styrningen ganska seg, så den här bilen är knappast något för den som söker sportig transport. 

Men man åker riktigt bra i den och utrustningen i den mest påkostade versionen, Elegance för 187 500 kronor, är generös med automatisk klimatanläggning, farthållare och så kallad antispinn eller slirkontroll. Den senare är förbättrad jämfört med tidigare då motorvarvet sänktes när drivhjulen ville spinna loss. Nu samarbetar även ABS-bromsarna för att göra systemet mer lyhört.

Carisma finns i ett antal billigare sedan- och halvkombiversioner ända ned till den mer spartanskt utrustade Carisma Classic 1,6 - en hundrahästare vars mest karismatiska sida är priset: 149 900 kronor.

Det är meningen att den svenska bilparken ska berikas med 2 800 nya Carisma i år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr