Mitsubishi Colt 1,3

Provkörning av Mitsubishi Colt 1,3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/75,4 mm, cylindervolym 1332 cm3. Max effekt 95 hk (75 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 125 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangelstag och krängningshämmare, bak halvstel axel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 6 tum, däck 195/50 HR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 387, bredd 170, höjd 155, spårvidd f/b 146/145. Tjänstevikt ca 1040, maxlast ca 380, max släpvikt 1000. Tank 47 liter.

Fartresurser

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 s.

Bränsleförbrukning

Stad 0,75, landsväg 0,48, blandad körning 0,58 l/mil.

Nära fullträff

Första moderna småbilen på mycket länge från Mitsubishi har laddat med torrt krut. Men nya Colts motorer borde vara tystare.

Mitsubishi har under en rad år varit ett bilmärke utan större fart och med ålderdomligt modellprogram. Minst sagt.

Men nu tycks det börja hända saker igen. Förra året noterade företaget sin första försäljningsökning sedan 1999 och nu kommer den viktigaste Mitsubishin på mycket länge. Nya Colt.

Det är den första modell Mitsubishi Motors utvecklat i samarbete med delägaren DaimlerChrysler. Paradoxalt nog kommer den ungefär samtidigt som tyskarna aviserar att de inte tänker fortsätta pumpa in pengar i Mitsubishi och inte heller öka aktieinnehavet som i dag uppgår till 37 procent. Samarbetet ska dock fortsätta tills vidare. Nya Colt delar ju både teknik och fabrik med Smart ForFour och byggs i den anläggning i holländska Born som tidigare producerade nyss nedlagda, förra generationensVolvo S/V40 (och Mitsubihi Carisma).

Den nuvarande generationen Colt kom så tidigt som 1995 och kändes gammaldags redan som ny. En ersättare var verkligen på tiden. Nykomlingen är lika lång som företrädaren, men har hela åtta centimeter längre axelavstånd och är 18 cm (!) högre. En stor vindruta, över en kvadratmeter i omfång, och kraftigt lutande vindrutestolpar tillsammans med ett tvärt avhugget bakparti ger bilen en egen, pigg karaktär med ganska kraftig bussanstrykning.

På många sätt imponerar Colt redan från start. Smart ForFour har fått många lovord för sitt chassi och även om fjädring och stötdämpning är mjukare i Colt blir det med beröm godkänt här också.

Det går att åka på duktigt fort utan att chassit protesterar, bilen känns väl balanserad och understyr inte i kurvorna om inte föraren attackerar synnerligen hårt. Fast man ska förstås ha klart för sig att nya Colt inte är någon sportbil. 

Den kommer inledningsvis enbart med femdörrarskaross och tre bensinmotoralternativ. Gemensamt för dem är att såväl motorblock som topplock är i aluminium. Det finns dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, elektroniskt styrt gasspjäll och variabla ventiltider. Modernt förvisso men ingen av motorerna kan beskyllas för att vara tyst. Oavsett motorval krävs högt varv för att ge effekt - och då lever det också om ganska ordentligt under den korta, sluttande huven.

Minsta maskinen på 1,1 liter är trecylindrig och ger 75 hk. 1,3-motorn har fyra cylindrar och 95 hk, medan 1,5 litersalternativet ger 109 hk.

Hos oss förväntar man sig att mellanmodellen blir vanligast. Personligen föll jag för den rappa trecylindriga motorn med sitt karaktäristiska ljud, men jag anar att det också kan skrämma bort en del köpare.

Två dieselmotorer med turbo ska också erbjudas vad det lider. De kommer från Mercedes, är på 1,5 liter båda två och ger 68 eller 95 hk. Bensinalternativen är utvecklade av Mitsubishi.

Femväxlade manuella lådor är standard för samtliga modeller. Som tillval finns sexväxlad manuell låda som också kan växlas automatiskt. Allshift kallas lådan, tyvärr känns den väldigt långsam i reaktionerna. 

Enligt Mitsubishi är automatläget i alla fall snålare med bensindropparna; det skiljer två centiliter (0,56 l/mil mot 0,58 i blandad körning) till automatens fördel. Allra snålast är dock trepipen med 0,55 i blandad körning. Den erbjuds inte med Allshift.

Mitsubishi Colt är med sina 387 cm något längre än klasskonkurrenterna Citroën C3 och Peugeot 206, men med 250 centimeters axelavstånd rejält mycket längre mellan hjulaxlarna. Och det märks. För att vara så liten har baksätespassagerarna närmast kungligt utrymme för benen och karosshöjden 155 cm gör det långt mellan huvud och innertak för de allra flesta. Utan att ha gjort en direkt jämförelse med konkurrentbilarna har jag en känsla av att det här är småbilsklassens allra bästa baksäte.

Det ÄR inte bara gott om plats, baksätet är också smart disponerat. Det kan justeras i längsled, ryggstödet går att vinkla och hela rasket kan lyftas ur, antingen i sin helhet eller i två sektioner. Det är Colt ensam om i klassen. Vid behov av ett extra långt lastutrymme kan dessutom passagerarstolens ryggstöd fällas framåt.

Billigaste Colt "Inform" ska kosta 109900 kronor. Den har trecylindrig motor och enklaste utrustningsnivån, som ändå inte är så pjåkig. Här finns krockkuddar och sidokrockkuddar fram, låsningsfria bromsar och bältespåminnare för framstolarna via både lampa och signal. Vidare finns fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och färddator

Paketet "Invite" kostar 10000 kronor och omfattar bland annat halvautomatisk luftkonditionering, ljudanläggning med radio och cd-spelare, elspeglar och 15-tumsfälgar.

För 1,3 liters Colt "Invite" begärs 126900 kronor. Ett säkerhetspaket med krockgardiner, antisladd- och antispinnsystem (ej avstängningsbart) kostar 5900 kronor ytterligare, oavsett version.

Toppversionen har 1,5-litersmotor på 109 hk, 16 tums aluminiumfälgar, elhissar bak och mittarmstöd i baksätet (ovanligt i klassen). Pris 137900 kronor.

Försäljningen av Mitsubishibilar i Sverige har varit ganska dålig de senaste åren, vilket har satt sina spår hos den svenska importören. En ny vd har tillsatts och hans uppdrag har varit tämligen uppenbart; att skära i kostnaderna. En fjärdedel av personalen vid huvudkontoret i Spånga har därför fått gå.

Colt kan bli vapnet som får försäljningen att skjuta fart igen

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!