Provkörning av Mitsubishi Colt 1,5 Turbo Ralliart

Provkörning av Mitsubishi Colt 1,5 Turbo Ralliart

Med nyknådad design, fem dörrar och Ralliart-beteckning blir boxiga Mitsubishi Colt med 1,5-liters turbomaskin en rejäl skopa mer personlig. Lågt pris är bilens främsta fördel.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag gräver mig tillbaka i Teknikens Världs arkiv efter provkörningen av ”nya” Mitsubishi Colt 1,5 Turbo Ralliart. Vill minnas att vi setts förr. Jodå, det höga folkfraktarskåpet från Japan har stötts och blötts i omgångar. Först ut var det 2005 när tredörrars Colt CZT räckte tungan åt hela det etablerade GTI-gänget.

Under huven finns fortfarande samma ettriga 1,5-liters turbomatade motor kopplad till en femväxlad manuell låda från Getrag. Effektuttaget på jämt 100 hästkrafter per liter ger 150 hk vid 6 000 r/min. 

 Maskinen gillar att varvas men tack vare avgasturbon finns även tillräckligt vridmoment, 210 newtonmeter levereras vid 3 500 r/min. Turbokickarna är massiva. Accelerationen 0-100 km/h tar 7,6 sekunder, väljer du tredörrarsmodellen kapas tiden två tiondelar. Toppfarten är densamma, fullt tillräckliga 210 km/h.

 Ralliart innebär mer än uppgradering till turbomotor och tjogvis med extra Ralliart-dekaler. Paketet kostar 39 000 kronor och innehåller en hel del körgodis à la bus: mörkgrå 16-tums lättmetallfälgar med 205/45-däck, aluminiumpedaler, färddator, luftkonditionering samt sportigare stil på stolar, fjädring och ljuddämpare. För att inte tala om bilbroschyrens läskande ord om ”läderklädd ratt och växelspaksknopp”. Klassiska bilsäljarknep att få en liten småbil het som ett knallskott. I verkligheten är skinnet såphalt.

 Snart Är det sex år sedan Colt introducerades – modellen började sin livsbana i Holland som plattforms­kusin med Smart Forfour – och konceptet börjar kännas lite gammalt. Särskilt efter senaste faceliften som innebar att det fiffiga urtagbara baksätet fick stryka på foten. Men i gengäld har säkerhetsnivån höjts ett par pinnhål. Bland annat finns automatisk varningsblinkers när du panikbromsar. Finessen gör sig påmind gång på gång när vi utforskar Ralliarts potential på racerbana. När jag står fullt på hejdarna lyser hela bakpartiet upp för att varna bakomvarande.

 Bakom ratten tar det en stund att leta sig tillbaka i minnenas arkiv, för Colt 1,5 Turbo Ralliart väcker ungdomen till liv inom dig. Jag minns 1980-talens Fiat Uno Turbo och Suzuki Swift GTI – det var på den tiden när lätt kaross med små motorer och massor av effekt appellerade till gasmuskeln i högerfoten. 

 Ralliart rollar trots uppstyvad fjädring rejält i kurvorna och släpper du upp gasen mitt i kurvan kommer aktern i sladd. Det icke urkopplingsbara antisladdsystemet ASTC stryper dock sidodriften abrupt och det blir till att köra jämnare, med smartare och nättare spårval. Hårdkörning straffar sig direkt i och med att ASTC-strypkopplet tar bort balansen. Även den simmiga styrkänslan förstör närvaron och tillsammans med bromsar som inte håller måttet för aktiv bankörning tar vi en tur ut på landsbygden i stället.

 Sittställningen är rätvinklig och ratten går bara att justera i höjdled. De breda hjulen dånar och gruset smäller i de bakre inre hjulhusen när vi smiskar små bondvägar över Skåneslätterna. Lite mer ljudisolering hade varit på sin plats, Mitsubishi.

 Körkontrollen stämmer betydligt bättre till vardagsbus än racingdito. Om du står över köpet av en Ralliart räcker annars pengarna till cirka 5 000 åkturer i nöjesparkens berg-och-dalbana.

Mitsubishi Colt 1,5 Turbo Ralliart

Pris

163 900 kr.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar,

4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 75,5/82,0 mm, volym 1 468 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3 500 min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak. Antisladdsystem.

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6,5 tum aluminium. Däck 205/45 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 394, bredd 170, höjd 155, spår fram/bak 146/145 cm. Tjänstevikt 1 165. Max last 355. Släpvikt 1 000. Tank 47 l.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 s.

Förbrukning/miljö*

Stad 0,86, landsväg 0,57, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 161 g/km.

Skatt

1 275 kronor per år

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!