Provkörning av Mitsubishi Colt CZC och Nissan Micra C+C

Provkörning av Mitsubishi Colt CZC och Nissan Micra C+C

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mitsubishi Colt CZC

Snabb, bra vägegenskaper.

Inte så vacker den heller.

Basfakta

Pris

 Från 194 500 kronor.

 Motor

 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 75/84,8 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 3 500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem.

 Styrning

 Vändcirkel 10,2 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP.

 Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 205/45 R16. 

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 250, längd 389, bredd 170, höjd 146, spårvidd f/b 146/145. Tjänstevikt, uppgift saknas, totallast 1 530, släpvikt, ej dragkrok. Tank 47 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 0,89, landsväg 0,59, blandad körning 0,71 l/mil.

 * Enligt tillverkaren.

Nissan Micra C+C

Snål, helautomatiskt tak.

Ful.

Basfakta

Pris

 Från 147 900 kronor (1,4 liter).

 Motor

 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 78/83,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 153 Nm vid 4 400 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem.

 Styrning

 Vändcirkel 10 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. ABS, ESP.

 Hjul

 Fälg 5 tum, däck 185/50 R16. 

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 243, längd 381, bredd 167, höjd 144, spårvidd f/b 145/144. Tjänstevikt 1 198, maxlast 390 släpvikt 750. Tank 46 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,6 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 0,87, landsväg 0,56, blandad körning 0,67 l/mil.

 * Enligt tillverkaren.

 

Småroligt

Småbilar med fällbart plåttak. Är det något att ha? Duger de bara att glida runt i närområdet med och vinka till vänner och obekanta? Att glassa med. Vi tar ut Nissan Micra C+C och Mitsubishi Colt CZC på en rejäl sväng.

Vi kör småcabbarna längre än långt på landsväg och motorväg. 240 mil på två dagar, tak uppe och tak nere i alla farter mellan tomgång och fullgas. Duger de, eller är de bara söta att se på? 

 Söta förresten, de flesta vi träffade på tycker snarare tvärtom. Att de är ganska motbjudande eller bara ser konstiga ut. Det finns liksom ingen harmoni i linjerna. Egentligen var det bara ett gäng synskadade pensionärer som var intresserade. Och några barn.

 Micra är i ett utförande kallat Tekna+ vilket är den mest påkostade versionen. Den har 1,6-litersmotor på 110 hästkrafter, ESP, automatisk luftkonditionering och en hel del annat godis. Pris 171 600 kronor, men den finns också i två billigare utföranden. Från 147 900 med 1,4-litersmotor på 88 hästkrafter eller 1,6 Tekna för 154 900 kronor.

 Colt CZC har 1,5-liters turbomotor på 150 hästkrafter, kortslagig växellåda från Getrag, ESP och manuell luftkonditionering. Pris 194 500 kronor och den finns bara i denna version. Det är alltså inga billiga småbilar det handlar om.

 På papperet är de fyrsitsiga men i verkligheten endast tvåsitsiga. Om någon ska få plats bak måste stolarna skjutas fram så långt att ingen kan köra bilarna. Men som lastutrymme fungerar baksätet som ett ganska bra komplement eftersom utrymmet i bakluckan är synnerligen begränsat när plåttaket vecklats ihop. Med taket uppe är däremot lastkapaciteten riktigt generös.

 Dag ett går färden från Stockholm till Helsingör. Undertecknad är av den uppfattningen att bilar utan tak ska köras just utan tak. Och upp till 90 km/h så är det ganska drägligt. Kör man fortare blåser det kraftigt i sittbrunnen även med sidorutorna uppfällda, och en av mina ömtåligare medarbetare hävdar med eftertryck att om han ska åka med – då ska taket upp. Detta gäller för båda bilarna som alltså har snarlika turbulensproblem i sittbrunnen. Med taket uppfällt går båda två riktigt tyst i måttliga farter, vilket är bra betyg åt takmakarna. Mitsubishi har tagit hjälp av Pininfarina medan Nissan anlitat Karmann. Två erkänt duktiga bilskräddare. 

 Eftermiddagen går i fotograferandets tecken i ett soligt och varmt Danmark. Ingen tittar eller verkar bry sig om våra småvagnar.

 Dag två fortsätter resan förbi Köpenhamn, vidare över Stora Bält-bron, över Fyn och vänster ner mot tyska gränsen. Det är dagen för avspark i fotbolls-VM och gränsen kryllar av polizei som ska se alla svenskars pass. Achtung, bitte! 

 Vi klarar oss igenom och sätter högsta fart på autobahn. Colt gör drygt 210 km/h på mätaren och Micra är knappt sämre med 200 jämt. Som små skållade troll far vi genom Nordtyskland. Tak på anbefalles. Vi svänger av motorvägen på mindre vägar som så småningom tar oss till en vägfärja över Elbe. En sjötur över bruna vatten och vi rullar iland med Bremerhaven som mål.

 Där ska tittas på en motorcykel som enligt uppgift ska vara i fint skick.

 Men den var oerhört patinerad, som om den fiskats upp ur Elbe. Danke schön så väldigt mycket.

 Tillbaks till våra ”småttingar” och full fart mot Hamburg. Trafiken är synnerligen gles trots att det borde vara rusningstrafik och anledningen är att Tyskland spelar fotboll. Vi pressar fullt timme efter timme och närmar oss snabbt Puttgarden. Colt går mer stabilt på vägen i högre farter där Micra blir lite orolig – men det går över förväntan. Av bara farten bränner vi av Danmark och landar vid midnatt i Helsingborg. Dagsetappen blev 125 mil och bevisar att dagens småbilar har en del stora sidor. Sämst åker vi i Micra som har små obekväma stolar vilket gör långresor påfrestande. De flesta åker nog inte så långt i ett svep och då kanske de duger. Nissan har helautomatisk takmanövrering medan man i Colt måste lossa två spännen i vindruteramen. Colt har den rivigaste motorn och det roligare uppförandet överlag, men frågan är om man behöver ha 150 hästkrafter i den här typen av bil, som krasst sett är glidarbilar. Direkta konkurrenter till Micra C+C och Colt CZC är Opel Tigra TT och Peugeot 206 CC som kostar från 152 900 respektive 159 900 kronor.

 Bästa köp? Enligt vår bedömning torde det vara Micra med minsta motorn för 147 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!