Utmanar Mini Cooper och Peugeot 206 GTI.

Provkörning av Mitsubishi Colt CZT

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Rättfram GTI-karaktär med mycket buller och bång men också belönande för föraren. Bra att tillverkaren levererar den här ungdomsinriktade modellen med antisladdsystem, det kommer säkert till användning.

Basfakta

Motor

 Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 75,5/82 mm, volym 1468 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3500 min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem.

 Styrning

 Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,8 m.

 Bromsar

 Skivbromsar, främre ventilerade. 

 Hjul

 Fälg 6,5 tum aluminium. Däck 205/45 R16.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 250, längd 381, bredd 170, höjd 152, spår fram/bak 146/145 cm. Tjänstevikt 1 055. Max last 465. Släpvikt 750. Tank 47 l.

 Fartresurser*

 Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,0 s.

 

Förbrukning*

 Stad 0,86, landsväg 0,57, blandad körning 0,68 l/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Går som ett skott

Med speciell turbomotor från Japan, rivigare växellåda från Tyskland och rappare styrning är CZT knappast en vanlig Colt. Snarare en riktig GTI som erbjuder en hårdkokt körupplevelse.

Colt CZT lanseras parallellt med den standardbetonade tredörrarsupplagan. Jämfört med femdörrars Colt försvinner några cm längst bak. Det är bagageutrymmet som tar stöten. Flackare taklinje ger något sämre huvudhöjd bak.

 Så långt är det ont om rationella skäl att välja tre dörrar i stället för fem. Att bilen blir 3500-4000 kronor billigare talar däremot till förnuftet.

 CZT kommer bara att finnas med tre dörrar. Säljargumenten för CZT är huvudsakligen känslomässiga. Här är en liten tuff, smidig slängbil som både syns och hörs och ger sin unge förare (förmodligen inte en dag över trettio) känslan att vara en prins eller prinsessa på vägen.

 Det är samma gäng som åker Peugeot 206 GTI och RC, Mini Cooper med och utan S, Ford Fiesta ST eller Citroën C2 VTS. Priset lär inte hamna många hundralappar från Peugeot 206 GTI som åtminstone kommersiellt är klassens ljus. En sådan kostar 154900 kr.

 Ögat behöver absolut ha sitt om en GTI ska finna några köpare. Att CZT skiljer sig från standardbilen framgår bland annat av en hungrigare grill, spoiler ovanför bakrutan, grövre avgasrör och 16 tums lättmetallhjul.

 Skillnaden är i själva verket betydligt större än så, körupplevelsen har en helt annan dimension. CZT har inte samma basmotor. Medan vanliga Colt delar maskin med systerbilen Smart har CZT en motor som hämtats från den japanska tillverkningen - 1,5 liter, avgasturbo, 150 hästkrafter. Växellådan är också "special" från den tyska specialisten Getrag.

 Motorn har på det hela taget väldigt trevlig karaktär. Den drar snällt från ganska låga varv men för att trivas riktigt bra vill den att du använder växellådan ofta. Bästa vridmomentet ligger vid 3500 varv och eftersom den på turbomotorers vis inte är särskilt alert på de högsta varvtalen återstår ett smalt men rivigt register.

 Bilen är lätt och har lägre utväxling än vanliga Colt. Det ger ett livligt temperament: fabriken anger accelerationen 0-100 till åtta sekunder blankt och toppfarten är 210 km/h. 

 Med tre dörrar är karossen mer vridstyv än med fem och för att förstärka den sportiga karaktären har fjädringen gjorts betydligt hårdare. Styrningen (med elstyrd servo) har också fått sig en omgång, den är kvickare och mer direkt än i standardbilen. Styrningen ger behagligt motstånd och förmedlar vägkänslan ovanligt bra, just den känslan betyder mycket för att skapa körupplevelsen.

 Fjädringen är som alltid på sådana här bilar en kompromiss som går ut på att skapa bra väggrepp och rädda något av bekvämligheten. 

 Friskt tempo i svängarna är inget större problem, men det dunkar och slår i hjulupphängningarna. 

 Colt CZT är tydligt understyrd, det är väl också därför bilen även i höga motorvägsfarter känns ovanligt kursstabil. Den här biltypen kan annars kännas ganska nervös.

 Kör man riktigt hårt i svängarna känns det hur chassit "viker sig" bak, om det nu är fjädrarna eller stötdämparna, och bilen växlar till överstyrning. Det känns inte helt förtroendeingivande men ställer inte till med några problem eftersom antisladdsystem är standard - en blomma till Mitsubishi för den omtanken.

 Mekaniskt oljud får man i regel mer av ju mindre bilen är, en tes som bekräftas av Colt CZT. Inte nog med att motorn är surrig, så är det också i basmodellen, även avgassystemet åstadkommer resonanser som på vissa varvtal kan vara påfrestande. Återstår bara för vilken gång i ordningen att konstatera hur svårt det är att få harmoni mellan köregenskaper och komfort i en liten vagn.

 Körställningen passar åtminstone mig bra trots att ratten är ställbar endast i höjdled och trots att jag gärna hade suttit några centimeter lägre. Förarmiljön erbjuder inga underligheter annat än att formgivarna tydligen har velat efterapa Alfa Romeos typsnitt på hastighetsmätaren. Resultatet är som väntat att siffrorna är svåra att tyda. Form före funktion.

 En annan tvivelaktighet man upplever som förare är sikten snett framåt. På grund av starkt sluttande vindruta har Colt liksom många andra bilar breda A-stolpar och ett sidofönster framför dörrarna. Skymd sikt i vissa situationer är resultatet.

 Sportstolarna fram ger hyfsat stöd så länge man har ratten att hålla i, som passagerare räcker inte sidostoppningen i ryggstöden till.

 Baksätet är bekvämare än man skulle kunna tro med ett riktigt bra benutrymme. Bagageutrymmet i tredörrarskarossen är däremot inte mycket att komma med. 

 Mitsubishi avser att placera totalt 1800 Colt i Sverige under året. Upp till 200 stycken blir av den uppkäftiga sorten CZT. En underbar liten bil för en snabb sväng om kvällen på din favoritväg. Drömmen om den perfekta långfärdsbilen får du se förverkligad på annat håll. CZT är till hela sin existens en påminnelse om att underbart är kort.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!