Mitsubishi Grandis

Provkörning av Mitsubishi Grandis

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 87,0/100,0 mm, volym 2378 cm3, effekt 165 hk (121 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 221 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 4-växlad automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min högsta växeln: 38,8 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar. Bak bakåtriktade bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 (alt. 7) tum, däck 215/60 R16 (alt. 215/55R17).

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 477, bredd 180, höjd 166, spårvidd fram/bak 155/156. Tjänstevikt 1606-1700, maxlast ca 600. Taklast 80. Släpvikt 1600-1800. Tanken rymmer 65 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,0 (11,7) s. Toppfart 200 km/h (190).

Bränsleförbrukning 

EU-norm bl. körn. 0,94 (1,00), stad 1,28 (1,33), landsv. 0,74 (0,81) l/mil.

Fågel och fisk

Mitsubishi Grandis är smidig för att vara en buss men bullret stör.

Pressmaterialet om Mitsubishi Grandis gör sitt yttersta för att berätta vad bilen inte är. Den är ingen buss, ingen vanlig kombi, ingen tråkig transportör. Givetvis kallas den "crossover" titt och tätt, en blandning av biltyper som skall göra Grandis grandios inom flera användningsområden. Vanligen brukar sådana här bilar kallas MPV, men inte heller här vill man sortera in den nya bilen. Fågel, fisk eller helt enkelt bilen Lagom för Sverige? 

Grandis är lägre än konkurrenterna, linjerna något slankare men som helhet är bilen knappast så avantgardistisk att vanliga "bussköpare" skräms bort. Olivier Boulay, Mitsubishis designchef sedan ungefär ett år, ansvarar för formgivningen. Vissa detaljer ser påkostade ut, titta bara på de klart personliga bakljusen av diodtyp och det är inget tvivel om att bilen ger ett spänstigare intryck än föregångaren Space Wagon. Men hur smart är det att utesluta sidolister på en bil som är gjord för stormarknaders parkeringsplatser?

Bland konkurrenterna i klassen "småbussar i storleken under VW Transporter" finns Renault Espace, Peugeot 807/Citroën Evasion och Toyota Avensis Verso. Givetvis vill man också sno kunder bland dem som köper kombibilar.

Strategin är att locka ordinarie MPV-kunder med mer körglädje och kombikunder genom att erbjuda två extra sittplatser.

Bakom ratten är sittställningen åt det bussigare hållet men själva körupplevelsen är som i en personbil. Jag kommer på mig själv med att ideligen attackera kurvor på ett sätt som knappast brukar vara förenligt med sjusitsare. Chassit är följsamt, styrningen någorlunda distinkt och motorkraften fullt tillräcklig. 

Den långslagiga fyrcylindriga motorn känns igen från Mitsubishi Outlander: 2,4 liters volym 165 hk vid 6000 r/min och max vridmoment 221 Nm så högt som vid 4000 r/min. Den femväxlade manuella lådan är exakt att arbeta med och spaken är smidigt placerad uppe på instrumentpanelen.

Allt helst kör man den här sortens bilar med automatlåda, men i Grandis är denna gammalmodigt fyrväxlad. Motorinstallationen under huven är för övrigt också av det äldre slaget, täckande plastkåpor lyser med sin frånvaro utan att maskineriet behöver vara sämre för det.

En dieselmotor finns, för övriga Europa. Skatteläget hos oss gör att Mitsubishi väntar med dieseln tills eventuella skattesänkningar genomförs samt en helt ny tvåliters oljebrännare introduceras inom ett år. Denna nya diesel ska tillverkas av VW och inte av Mitsubishis samarbetspartner DaimlerChrysler.

Sikten är bra, särskilt närsikten snett framåt är betydligt bättre än i andra familjebussar och bidrar till att Grandis känns smidig och lätthanterlig i jämförelse med flera konkurrenter.

Liksom med nya Lancer bullrar det tyvärr alldeles för mycket i kupén. I motorvägsfart susar det från sidobackspeglarna och körning på ett stycke väg med finkornigt rullgrus resulterade i ett kraftigt smattrande från hjulhusen bak. Innerskärmar även där hade kanske gjort susen.

Framstolarna har fin komfort och inställningsmöjligheterna är goda. Den svängda instrumentpanelen skänker en känsla av rymd åt kupén. Tyvärr har handbroms, knappar till stolsvärmen och mugghållare placerats illa mellan framstolarna och omöjliggör smidig passage bakåt i bilen.

Innandömet präglas också av vilja men inte kunna. I Grandis härskar fortfarande plastiga material och en detaljutformning konkurrenterna lämnat, vissa till och med för bra länge sedan.

De allra flesta reglage har bra placering och funktion, men raden av knappar dolda till vänster bakom ratten, standardknapparna som styr värmen i stolarna, den tunna silverplasten på instrumentpanelen - allt talar sitt tydliga ekonomispråk.

Komforten är som bruklig i familjebussar; allt sämre ju längre bak i bilen man råkar hamna. 

Mittenraden erbjuder acceptabel komfort, men längst bak vill inga vuxna sitta även om det till nöds går att få plats - förutsatt att de i mittenraden makar soffan lite framåt.

Fällningen av sittplatserna längst bak löper smidigt, de viks ner och göms snitsigt i golvet. Tyvärr måste nackskydden plockas bort först. Det finns visserligen en nätficka att stoppa dem i men helst hade man sluppit detta handgrepp.

Som i Opel Zafira går inte sätena i mellanraden att plocka ur, inte heller att fälla undan eller ner i golvet som den bakersta soffan. I stället klappar man upp sitsen och skjuter hela stolspaketet framåt mot framstolarnas ryggar. 

Resultatet blir att man slipper belamra garaget/hallen/källaren med lösa, urplockade bilsäten, men man mister samtidigt en del i lastlängdspotential. Med framskjutna säten återstår ca 170 cm lastlängd, i knappaste laget för en bussig bil.

Utrustningsalternativen är tre: Inform, Invite och Intense. 

Instegsvarianten Inform finns endast som sjusitsig med manuell låda samt saknar aktivt antisladdsystem ESP. Invite kostar 12900 kronor extra och har Mitsubishis egen variant av ESP, kallad MASC (Mitsubishi Active Stability Control) och antispinn (MATC). Farthållare, cd-anläggning och mörktonade bakrutor ingår också.

Toppversionen Grandis Intense kostar jämförelsevis rimliga 259700 kronor och då ingår möjligheten att ersätta mittersta baksätet med två separata kaptensfåtöljer (bilen blir då sexsitsig), mer lull-lull i form av extra värmepaket bak, extra eluppvärmning av kupéluften, 17 tums hjul. Det moderata prispåslaget på Intense lär göra modellen till den mest populära. Tillägget för automatlåda (endast Intense) är 14500 kronor.

I Japan, där Grandis sålts i ett år nu, finns för övrigt en fyrhjulsdriven version som inte kommer till Sverige.

Garantipaketen hos Mitsubishi är omfattande, ett av de starkare försäljningsargumenten för Grandis.

Mitsubishi Sverige räknar med att modellen kan komma att säljas i fler än 

1000 enheter per år. 

Gör den det är det snarare på ekonomisk knockout än teknisk.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!