Provkörning av Mitsubishi Grandis 2,0 DI-D

Provkörning av Mitsubishi Grandis 2,0 DI-D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

279 700 kronor.

Motor

  4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 18,0. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

  Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

  Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak bakåtriktade bärarmar.

Styrning

  Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

  Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

  Fälg 6,5 tum, däck 215/60 HR 16.

Mått & vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 283, längd 477, bredd 180, höjd 166, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt ca 1 790, maxlast ca 550, max släpvikt 2 000 (med B-kort 1 160). Tank 65 liter.

Fartresurser

  Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning

  Stad 0,84, landsväg 0,56, blandad körning 0,66 l/mil.

 

Ny "diesel buss"

Mitsubishi har under en rad år sålt dåligt, eftersom de helt enkelt inte haft några bra personbilar att erbjuda. De har nu tagit sats för att komma tillbaka och ett av vapnen är Grandis – nu även som diesel.

Det kan diskuteras huruvida Mitsubishi Grandis är en familjebil eller en familjebuss. Eller både och som Mitsubishi vill få oss att tro.

  Grandis är i alla fall lägre och sportigare än många av konkurrenterna. Bilen inbjuder till personbilslik körning och man finner sig ofta i en kurva med en attack som egentligen inte borde vara lämpligt för en MPV. Men, det fungerar i fallet Grandis, mycket väl till och med. Det är rätt kul eftersom körställningen är bussliknande!

  Dieselmotorn har låtit vänta på sig, eller rättare sagt har VW låtit Mitsubishi vänta för det är tyskarna som tagit fram den.

  Tvåliters dieselturbo med laddluftkylare (136 hk) som det i sig inte är något fel på. Fint vrid, hyfsade lågvarvsegenskaper, kort sagt en helt okej oljebrännare för vardagsbruk som klarar av även ett tungt lass som en MPV.

  Men redan på tomgång knattrar det illavarslande högt under huven, och även om varvtalet är föredömligt lågt i högre fart tränger motorljudet in i kupén.

  Under acceleration kan man känna vibrationerna i gaspedal och växelspak. Enligt Mitsubishi har de ljudisolerat Grandis Diesel lite extra och ett nyutvecklat svänghjul ska minimera vibrationer och ljud. Fan tro´t!

  Men bilen är ganska pigg. 0–100 km/h på 10,8 sekunder och en toppfart på 195 km/h är bara marginellt långsammare än bensinalternativet på 2,4 liter och 165 hk. Bränsleförbrukningen anges till 0,66 liter per mil vid blandad körning, okej för en så pass stor bil.

  Delvis nya (snyggare) färger i interiören är en annan nyhet. Kvarstår sedan tidigare gör det faktum att Grandis ganska smidigt förvandlas till sjusitsig genom att fälla upp tredje stolsraden från golvet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr