Mitsubishi L200 Double Cab 4WD Aktivity

Provkörning av Mitsubishi L200 Double Cab 4WD Activity

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4 turbodiesel, 2 477 cm3. 115 hk, 240 Nm vid 2 000 r/min. 5-växlad manuell, (automat + 10 000 kr) inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel. Skivor fram trummor bak.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 296, längd 494, bredd 178, höjd 180, tjänstevikt 2 000 kg, maxlast 830, släpvikt 2 700.

Fartresurser

Toppfart 140 km/h, 

0-100 km/h 19,4 sek (TV:s mätning).

Dubbelnatur

En större grill ger Mitsubishi L200 ett nytt grin. Kanske det är mot skattmasen den ler. L200 skattas som lastbil och registreras den på ett företag är momsen avdragsgill. Dessutom är chansen stor att man slipper förmånsvärdet. Ändå känns den här pickisen ofta som en personbil.

L200 finns i tre utföranden: Single cab med tvåsitsig hytt och stort lastflak är ett utförande som knappt säljs. Club Cab med ett mindre baksäte och kortare flak säljer bättre. Men populärast är Double Cab med femsitsig kupé och litet flak.

Den gamla 2,5-liters turbodieseln har fått 15 hästkrafter extra genom ett nytt turboaggregat och ett mer precist insprutningssystem. En bensinmotor på 132 hk finns också men står bara för drygt tio procent av försäljningen.

Vi har provkört den lyxigaste varianten, Double Cab Activity. Fem riktiga sittplatser, gott om komfortutrustning i form av elhissar, klimatanläggning, eljusterade backspeglar och annat ger personbilskänsla. Fast mittplatsen bak saknar både trepunktsbälte och nackskydd. 

Åkupplevelsen däremot är mer lastbil med struttig fjädringskomfort och en känsla av tyngd fram. 

De extra hästkrafterna till trots går bilen fortfarande ganska trögt. Ljudnivån i kupén är helt acceptabel inom tillåtna hastigheter, varken vägljud eller vindbrus stör färden. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel via en fördelningsväxellåda innebär att fram- och bakhjul även i kurvor måste ha samma hastighet. Det ger lömska vinteregenskaper. L200 har originalmonterade sommardäck och inte de för biltypen vanliga terrängdäcken.

Slutsatsen är att denna pick up har en bit kvar till personbilen men att L200 ändå är en av de bästa i sin klass.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!