Mitsubishi Lancer 2,0 Sport kombi

Provkörning av Mitsubishi Lancer 2,0 Sport kombi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 86/88 mm, volym 1997 cm3. Kompression, 10,0. Max effekt 135 hk (99 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 176 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m,

2,6 rattvarv.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum, däck 195/50 VR16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 449, bredd 170, höjd 145. Spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1390. Maxlast 390. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 50 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 199 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,0 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,86 l/mil. 

*fabriksuppgift

Kul att köra men krympt

Med nya Lancer vill Mitsubishi slå sig in i den trånga nischen för sportkombibilar. Visst gör den sig bra i rondellerna men resten är medelmåttig.

Senast Lancer såldes i Sverige salufördes den enbart som snikversion med 1,3-litersmotor. Modellen fick på pälsen i krocktester och drogs tillbaka. Sedan kom en ny version som såldes i Japan men aldrig nådde Sverige. Av denna generation, den åttonde i ordningen, rullade bara Evolutionmodellen, förvirrande nog kallad Evolution VII, på europeiska vägar. 

Nu kommer generation nio. Till att börja med finns nya Lancer i tre versioner: 1,6 sedan Comfort, 1,6 Station Wagon Comfort (dessa båda med motorer på 105 hästkrafter) och så den provkörda Station Wagon 2,0 Sport med 135 hästar.

I vår kompletteras programmet av fler varianter.

Sedanen, som till att börja med bara finns med 1,6-litersmotor, är självutplånade anonym såväl exteriört och interiört. Kombin, som från start finns med både 1,6- och 2,0-litermotorer, visar däremot tendenser till karaktär. 

I synnerhet i tvålitersversionen med tilläggsbeteckningen Sport, som begåvats med bland annat styvare och 30 millimeter nedsänkt chassi, färganpassade sidokjolar, mörka sidorutor och lättmetallfälgar.

Valet blev lätt när generalagenten frågade vilken modell vi ville provköra

Den mest revolutionerade med nya Lancern är tydligen annars fronten.

Informationsbossen, den sympatiske värmlänningen Lidström, pekar mycket riktigt på nosen när vi frågar om vad vi inte får missa.

- Det här är Mitsubishis nya ansikte, det ska finnas på alla våra modeller i framtiden.

"Ansiktet" är i själva verket tidstypiskt. Grill, strålkastare och emblem innesluts av lackerad plåt och plast för att ge ett kraftfullt och enhetligt intryck. Skulpturalt brukar sådant kallas och trenden har initierats av Alfa Romeo och BMW.

Även bakpartiet är avskalat slätt och flankerat av vertikala ljusramper. Bakluckan har ett veck som gör att den övre delen lutar inåt, dock så lite att det knappast stjäl så mycket lastutrymme. Från sidan är linjerna behagfulla tack vare att sidofönsterna smalnar av akterut ovanför den smäckra midjan.

När det gäller interiören är det slut på formgivarglädjen. Klädsel och paneler ser ordinära ut, mittkonsolen är plastig och traditionell. Allt andas japanskt 90-tal.

Inte minst placeringen av handbromsen avslöjar tillverkningslandet. Den sitter där den ska - på en högerstyrd bil.

Höjdpunkterna i förarmiljön är i stället vita instrumenttavlor och framför allt sportratten från Momo, båda attiraljer som enbart ingår i Sportpaketet.

Körställningen är hyfsad. Som långskånk önskar man att det gick att sänka stolen lite mer. Skjutmånen och sittdynornas längd kunde väl också sträckas ut. Minus för att ryggstödet inte går att luta steglöst och att ratten bara är ställbar i höjdled.

Baksätet är gångbart för barnfamiljer men takhöjden inkräktar även här. En bra finess är i alla fall att baksätets ryggstöd är ställbart.

I lastutrymmet har Mitsubishi lärt sig läxan från tidigare kombimodeller och trollat bort hjulhusen. Likväl fick vi inte plats för fler än 30 drickabackar, trots att vi var snälla och lastade framför infästningarna för lastnätet. Flera av konkurrenterna lastar betydligt mer, exempelvis Opel Astra och Ford Focus som tar 44 respektive 47 läskbackar.

Anledningen är att lastgolvet placerats alltför högt. Bakaxelkonstruktion och förvaringsutrymmen under lastgolvet spelar in. Framför allt kräver den låga karosshöjden sin tribut. Lancer Station Wagon är mellan sex och tolv centimeter lägre än kombikonkurrenterna Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Megane Toyota Corolla och VW Golf.

Lancer har fått krockgardiner men går inte att beställa med antisladdsystem.

Däremot finns ISOFIX barnstolsfästen, klämskydd och automatisk upplåsning av dörrarna i nödläge. De tre nackskydden i baksätet ska väl egentligen läggas på pluskontot, dessvärre inkräktar de menligt på bakåtsikten. Man lär sig använda ytterspeglarna vid parkering.

Luftkonditioneringen är av den enkla typen där det inte går att ställa in temperatur (klimatanläggning). 

Nej, det är under färd Lancer bäst kommer till sin rätt. Redan i den första rondellen märks att det här är en bil lätt att komma överens med. Det följsamma chassit och den exakta styrningen gör kurviga vägar till nöjesestrader. Den lätta understyrningen blir aldrig störande utan är en barnlek att kontrollera.

Den sänkta karossen och feta däcken med specialfälgar och den lite småstötiga men inte hopplösa fjädringen gör att minnen från diverse GTI-modeller flimrar förbi i medvetandet.

Ett stamp med högerfoten påvisar att det är en förhastad slutsats. Tvålitersspisen är civiliserad och flexibel men den förvandlar inte bilen till en raket. En sisådär 15-20 hästar till hade synkat väl med det fina chassit. 

Få väljer bil i den här klassen enbart utifrån att den är trevlig att köra. Det måste finnas fler kvaliteter som sticker ut i den mördande konkurrens som lilla mellanklassen utgör.

Kunderna vill ha utrymmen, finesser och inte minst säkerhet. På sistnämnda punkt är nya Lancer än så länge ett oprövat kort och när det gäller finesser och utrymmen kommer bilen definitivt till korta mot mer Europanpassade konkurrenter.

Dessutom saknar i synnerhet basmodellerna en annan viktig egenskap för att lämna avtryck på marknaden: Karaktär.

I mars 2004 kommer Evolution VIII med fyrhjulsdrift och 265 hästar. Då blir det åka av...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!