Mitsubishi Lanser Evolution VI

Provkörning av Mitsubishi Lancer Evolution VI

Basfakta

MOTOR

Tvärmonterad 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,8. Turbo av aluminium/titan, laddluftkylare. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 373 Nm vid 3 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Permanent fyrhjulsdrivning. Justerbara diffbromsar i fram- och bakaxel samt mellan axlarna. 5-växlad låda.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Krängningshämmare fram och bak. Fram McPherson fjäderben, bärarmar i aluminium. Bak flerlänksupphängning i aluminium.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram (17 tum, 4-kolvsok) och bak (16 tum, 2-kolvsok).

STYRNING

Kuggstång med servo.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/45 R17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 435, bredd 177, höjd 142, spårvidd fram/bak 150/149 cm. Tjänstevikt ca 1 260 kg.

FARTRESURSER 

(enligt Teknikens Världs mätning)

0-50 km/h 2,0 sekunder

0-70 km/h 3,0 s

0-100 km/h 5,3 s

0-130 km/h 8,1 s

50-90 km/h på 4:e växeln 4,8 s 70-110 km/h på 5:e växeln 6,7 s

Toppfart: har ej kunnat mätas.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING 

Ingen uppgift.

 

Språngbrädand

Har du misslyckats med att bli världsmästare i plöjning? Misströsta inte, köp en Lancer Evolution VI och försök slå Tommi Mäkinen i hans andra paradgren!

Hitta en sträcka med torr asfalt. Ta ett djupt andetag, håll motorn runt 5 000 r/min. Kliv av kopplingen och försök hinna få i tvåan innan ögonen vänt sig ut och in i sina hålor.

Enligt Teknikens Världs testdator tar det 5,3 sekunder att nå 100 km/h med Mitsubishi Lancer Evolution VI. Visst finns det bilar som är snabbare, eller åtminstone jämbördiga. Vi har mätt 4,12 sekunder för Porsche 911 GT3 och 5,6 sekunder för BMW M5. Subaru Impreza GT är inte långt efter med 5,9 sekunder.

Men känslan i Lancer Evolution VI - den säger något helt annat! När 280 tävlingssugna hästkrafter kommer skenande samtidigt och hjulspinnet helt uteblir är det nästan så att synen svartnar och den omvända pisksnärtskadan ligger farligt nära.

Svårare än så behöver det inte vara att få ett hum om vad den här bilen förmår. Men det är att underskatta bilen, för att nå dess innersta väsen krävs lite mer. Att man obekymrat kan kasta bilen i fyrhjulssladdar längs en krokig grusväg till exempel. Eller att man vågar hålla i ända till gränsen för väggreppet på en slingrande asfaltväg - och då vill jag lova att det går infernaliskt snabbt!

Kort sagt, för att fullt ut begripa vilken potential som finns i "Evo sex" krävs en driven rallyförare.

Dessutom bör man ha en rejäl verkstad befolkad med duktiga tekniker samt en väl tilltagen budget. För 293 000 kronor köper man nämligen bara råmaterialet till en riktig rallybil.

Mitsubishi Lancer Evo VI är inte typgodkänd enligt EU-reglementet, i Sverige kan den enbart registreras för tävlingsbruk. Än så länge, vill säga. Det finns en version som är anpassad för att brukas på vanliga vägar och som kan registreras med dispens.

Flera europeiska länder har sedan länge utfärdat sådana dispenser och nu verkar även svenska myndigheter ha givit med sig. Till hösten kan "Tommi Mäkinen Edition", som gatversionen kallas, finnas till försäljning.

Beräknat pris väntas bli strax under 400 000 kronor, men då ingår allt som saknas i vår provbil: ljudisolering, Recarostolar, krockkuddar, klimatanläggning, eljusterade speglar, elfönsterhissar, låsningsfria bromsar samt garantier.

Tekniskt är bilarna i stort sett identiska. Motorn är en fyra på knappt två liter. Med turbo och laddluftkylare ger den 280 hk vid 6 500 r/min samt 373 Nm vid 3 000 r/min.

Man skulle kunna förvänta sig en råbarkad best som bara med stort tålamod kan framföras i vanlig trafik. Icke så. Lancer Evo VI är from som ett lamm. Motorljudet är diskret och motorns karaktär så snäll att det nästan är löjligt. På låga varvtal, vill säga.

Lägg därtill inredningen, som är hämtad direkt ur farmors Lancer (minus alla komfort- och säkerhetsdetaljer), så är illusionen total.

Först vid 3 500 r/min antyds potentialen. Vid ungefär 4 000 r/min kan turbokraften förnimmas, 500 varv senare börjar vulkanen koka. Upp till rödmarkeringen skottar det på alldeles djävulskt.

Varma dagar med långa, snabba etapper kan det hända att den vanliga kylaren och turbons laddluftkylare blir väl heta. Då kan man trycka på en vippströmbrytare mellan stolarna och ge aggregaten en svalkande dusch med spolarvätska.

Frågan är om det inte borde finnas ett litet munstycke ovanför förarstolen också, det är lätt hänt att blodet kokar bakom ratten!

Fyrhjulsdriften är av enkelt slag med permanent fördelning till båda axlarna, snarlikt Subarus system. I bakaxeln sitter en automatisk differentialspärr av lamelltyp. Mellan axlarna en viskodiffbroms och i framaxeln en så kallad helicoil-diffbroms. Samtliga går att justera för mer eller mindre effekt.

Den här typen av fyrhjulsdrift ger på samma gång ett oerhört grepp och förutsägbara vägegenskaper.

Motorns kraft gör det enkelt att hänga ut bakvagnen i långa, snygga sladdar.

Fjädring och stötdämpning är hårt satta, bekväm är den här bilen minst av allt. Fast som förare lider man trots allt mer av den enorma spårkänsligheten. Däck i dimensionen 225/45R17 gör sitt till, men förmodligen bidrar även hjulinställningarna. Mitsubishi har troligen inte lagt någon större möda på att finjustera bilen som ändå ska anpassas för tävlingsbruk.

Samma sak med stabiliteten i hög fart. Runt 200 km/h känns Lancer Evo VI allt annat än förtroendeingivande. Men de stötdämpare som följer med bilen är knappast finjusterade och flertalet rallyteam byter ut dem mot dämpare från till exempel Proflex eller Öhlins.

En rallybil behöver heller inte kalibreras för att vara superb i farter över 200 km/h, så snabbt går det sällan i rally.

Kanhända bidrar även vingen på bakluckan till instabiliteten. Den kan justeras i fyra steg för att öka marktrycket på snabba sträckor.

Vi kan bara hoppas att Tommi Mäkinen Edition inte uppvisar samma tendenser, den som köper en Lancer Evo VI för att köra i vanlig trafik lär förr eller senare försöka utröna vad bilen går för.

Men den stora frågan är förstås om bilen är värd 400 000 kronor.

Ja och nej, är vårt svar. Med tanke på att Lancer Evo VI kan köra i åttor runt många så kallade sportbilar, att den har fyrhjulsdrift (bidrar inte minst till vinterduglighet) och ett baksäte är tunga argument på pluskontot. Någon egentlig konkurrent finns heller inte på den här sidan BMW M3, som blir betydligt dyrare när den väl kommer till Sverige.

Men det finns en bil som är nästan lika snabb och de facto lika rolig: Subaru Impreza GT. Med turboladdad boxermotor på 218 hk, fyrhjulsdrift och minst lika vass väghållning. Den kostar i sammanhanget futtiga 227 900 kronor.

Om Mitsubishi vore smarta skulle man skapa en utmanare till Impreza GT med 220-230 hk och en mer human prisnivå. Med tanke på alla mini-Richard Burns som dånar runt på vägarna borde marknaden för Mäkinen-epigoner vara lysande.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!