Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart

Provkörning av Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart

Evolution-modellerna från Mitsubishi har alltid hållits högt av gasglada rallyfreaks. Senaste utgåvan Evo X kostar närmare en halv miljon kronor om du kryssat i alla tillvalen, alldeles för mycket. Nu kommer halvkombin Sportback i Ralliart-utförande och priset är i pangklass!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man kan tala om en prisrevolution när det gäller nya Lancer Sportback 2,0 Ralliart. Bilen baseras delvis på Evo X – bland annat är motorblock, fyrhjulsdrift och den sexväxlade dubbelkopplingslådan hämtad från värstingbrorsan. Med mer praktiskt halvkombistuk, mer lätthanterlig (mindre busig) motoreffekt och ett lockpris på 264 900 kronor ser det ut som om Mitsubishi lär få det svårt att sälja andra heta Lancermodeller än just Ralliart. Ralliart är företagets rally­avdelning och tilläggsnamnet innebär att den annars så slätstrukna Lancer Sportback förses med 240 hästkrafter under den scoopförsedda aluminiumhuven. Effekten levereras inte riktigt på samma explosiva sätt som hos Evolution X, men resurserna räcker till mer än väl. Särskilt på snöig vinterväg där de 18 tum stora Hakka-dubbdäcken har fullt sjå att få fäste för kraften. Fyrhjulsdriften är en simplare variant av den i Evo X, men tack vare den ställbara mellandifferentialen ACD kan föraren bestämma hur Ralliart ska uppföra sig. Lägena asfalt, grus eller snö styr hur kraften ska distribueras. Körd på asfaltsläget blir Ralliart klart överstyrd med mest kraft till bakhjulen, busigt men inte så effektivt när det ska illustreras inför kameramannen. Möjligheten att kunna styra fördelningen är en klar markering från Mitsubishi att det här är förarens bil. Skojigt att upptäcka, även om det kanske inte är så politiskt korrekt så här i början av det nya decenniet. Man undrar just hur en ­Mitsubishi Ralliart ter sig 2019?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!