Provkörning av Mitsubishi Outlander 2,4 Sport mot Subaru Forester 2,0 XT Turbo S

Mitsubishi

Mycket personbilsfeeling

Trist motor, litet bagageutrymme

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86,5/100 mm, cylindervolym 2351 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 5750 r/min, max vridmoment 216 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med nedre triangellänk, bak korta fjäderben med två längsgående och två tvärgående bärarmar.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6 tum, däck 215/55 HR16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 455, bredd 175, höjd 162, spårvidd f/b 150/151. Tank 60 liter.

Fartresurser

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

Subaru

Känns rejäl, hållbar, motor

Klent bagageutrymme, stötig

Basfakta

Motor

4-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,0. Borrning/slag 92/75 mm, cylindervolym 1994 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5600 r/min, max vridmoment 245 Nm vid 3200 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak fjäderben med två tvärställda och två längsgående stag.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6 tum, däck 205/70 HR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 445, bredd 174 höjd 159, spårvidd f/b 148/149. Tank 60 liter.

Fartresurser

Toppfart 202 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.

 

Rallyskåp

Subaru Forester Turbo och Mitsubishi Outlander 2,4 är roligare än man tror. Kanske är det rallyarvet. Kanske är det för att andra SUV:ar är så trista.

Såväl Mitsubishi som Subaru har stark anknytning till rallysport.

Därför är det inte oväntat att båda de japanska företagen gärna vill flagga för att Subaru Forester och Mitsubishi Outlander har en hel del gemensamt med de fyrhjulsdrivna sedanerna Impreza WRX respektive Lancer Evolution. Modeller som gjort Subaru och Mitsubishi till världsmästare i rally.

Företagen svänger sig med allehanda termer för vad Forester och Outlander egentligen är för figurer. Ingen av bilarna sägs vara en "riktig SUV" eller en vanlig kombi, utan någonting mitt emellan.

Vi kan väl enas om att det här är fyrhjulsdrivna, kompakta kombibilar med skapligt hög markfrigång (19,5 cm i båda fallen) och ganska bra pulver under motorhuvarna i alla fall. Varför krångla till det mer? Båda bilarna upplevs också som mycket personbilslika. Inte ens insteget är omständligt och känslan bakom ratten är som i vilken Impreza eller Lancer som helst.

Mitsubishi Outlander debuterade i somras och har sålt mer än importören räknat med, cirka 700 bilar under 2003. Det här är version två, med 2,4 liters motor på 160 hk. På sikt väntar även en tvåliters turbomotor på 215 hk.

Subaru Forester XT 2,0 S Turbo har som namnet antyder överladdning. Boxermotorn ger här 177 hk. I hemlandet, och tyvärr bara där, finns en dubbelturboversion på hela 250 hk.

Effektövertaget märks mer än man kan tro. Forester Turbo S är med 8,8 sekunder en hel sekund snabbare från stillastående till 100 km/h, medan toppfarten för båda två ligger vid 200 km/h. Skillnaden i vikt gör sitt till, Outlander har 125 kg mer att släpa på.

I Subaru bjuds föraren på en gammaldags turboknuff, effekten ökar påtagligt vid ca 3000 r/min. Ganska skoj och en smula nostalgiskt, så här i Saab/Subaru-tider är det inte utan att man påminns om gamla 99 Turbo...

Den större motorn i Outlander erbjuder inga sådana sensationer, maskinen är ganska seg i botten och tämligen händelslös när varvtalet klättrar uppåt. 

Båda tillverkarna anger en snittförbrukning på 0,98 l/mil vid blandad körning, vilket överensstämde ganska bra med vad vi kom fram till. Ända tills vi började ta i lite mer förstås, då sköt Subaru Foresters förbrukning i höjden på grund av överladdningen.

Man förvånas över att bilarna är så hårt fjädrade och stötiga över mindre ojämnheter. Samtidigt ger detta lite personbilskänsla, man upplever inte att karosserna "svävar ovanpå" som i en del andra bilar av den här typen.

Hård kurvtagning är faktiskt riktigt underhållande, båda bilarna har klart bakhjulsdriven karaktär. Forester Turbo S har diffbroms i bakaxeln, vilket saknas i Outlander. Ingen av dem är utrustad med antisladd- eller antispinnsystem, här får man nöja sig med fyrhjulsdriften. Permanent drivning på alla hjul med viskokoppling i centraldifferentialen som med hjälp av lameller portionerar ut kraften till det hjulpar som för tillfället behöver den bäst - det är principen.

Vi har inte hårdtestat bilarna i alltför eländig terräng, men framkomligheten måste betraktas som god och på landsväg känns det mycket tryggt. Fyrhjulsdriften stabiliserar på rassliga vägar, men bromssträckan är lika lång som för en tvåhjulsdriven bil. Lätt att glömma...

Om man nu verkligen vill köra fort på allvar, leka Petter Solberg eller Tommi Mäkinen fast på något högre nivå (i centimeter räknat) är det roligast i Forester. Den känns mer Impreza än vad Outlander känns Lancer Evo.

Utrustningen är jämbördig. I båda finns luftkonditionering, centrallås, elfönsterhissar fram och bak, färddator och lättmetallfälgar som standard. Subaru har även radio/cd-anläggning.

Subaru Forester S Turbo kostar 265900 kronor, Mitsubishi Outlander 2,4 Sport 238900 kronor. Vill man inte nödvändigtvis ha fyrhjulsdrift finns det oändligt många kombibilar som är både billigare och framför allt rymligare än de här. Bagageutrymmena är närmast att betrakta som skämt. Lastgolven är högt placerade (reservhjulet tar plats) och framför allt i Subaru stjäl de bakre hjulhusen mycket lastyta.

Mitsubishis kaross är tio centimeter längre än Subarus, men med baksätets ryggstöd i uppfällt läge har Subaru ändå fem centimeter längre lastyta och när det gäller maximalt lastutrymme i höjdled vinner Subaru med tio centimeter.

Utrymmena för de åkande är tämligen likvärdiga, Mitsubishi är bredare i axelhöjd och har ett djupare, bekvämare baksäte än Subaru. Ryggstödet är dessutom justerbart.

Senaste versionen av Subaru Forester kom 2002 och är bättre än sin föregångare i allt. Klart bättre utförande i materialen och modernare framtoning överlag. Ljudnivån är fortfarande hög, inte minst från boxermotorn. Ljudet får man lära sig att älska eller se sig om efter en annan modell.

Det går inte att komma ifrån att Forester känns en smula gammal i jämförelse med Outlander när det gäller formgivningen. Titta bara på Outlanders takrelingar som måste vara marknadens kralligaste och formade mer för ögat än funktion.

Viktigare är att Forester känns som en mer rejäl bil, byggd för hårdare tag. Här känns det helt korrekt att kasta in en motorsåg eller en stor, tung verktygslåda, det skulle man dra sig för att göra i Outlander.

Mitsubishi flirtar mer med personbilsköparen. Interiören är sober och välstädad, med elegant klocka i gammal Maserati-stil (nästan), vita mätartavlor med röda siffror och sportstolar som är riktigt bekväma med rejäla sidostöd. 

Forester lämnar de djupaste spåren med sitt körglada chassi, sin flåsiga turbomotor och sin karaktärsstarka utstrålning.

Forester är dyrare än Outlander men har å andra sidan fri service upp till 6000 mil. Subaru erbjuder ingen vagnskadegaranti, det börjar man bli ganska ensam om i Sverige. Det gör att försäkringspremien rakar i höjden och kan bli en obehaglig överraskning.

Kör- och känslomässigt klappar hjärtat för Subaru. Ser du mer till ekonomin och vill ha känslan av att åka i en bil av modernare snitt är det Outlander som gäller.

Vi väljer Subaru!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!