Intaget på huven kyler luften till turbon.

Provkörning av Mitsubishi Outlander Turbo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Känns inte modern. Men motorn sätter bta sprätt. Man sitter bra, i framstolarna, men allt där bakom i kupén känns inget vidare.

Basfakta

Teknik

 R4, 1997 cm3, 202 hk vid 5500 r/min. 303 Nm vid 3500 r/min. Permanent fyrhjulsdrift 5-växlad manuell.

 

Mått & vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 263, längd 455, bredd 178, höjd 167. Tjänstevikt ca 1 655, maxlast ca 400. Tank 60 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 220 km/h, 0-100 km/h 7,7. 

 Bränsleförbrukning*

 1,00 l/mil. 

 * (enl. tillverkaren).

 

Rallymotor i en vanlig bil

I grunden är det samma motor som sitter i värstingen Lancer Evo 8. I Outlander ger turbomotorn mer civiliserade 202 hk - vilket räcker gott.

Outlander är en av Mitsubishis nyare modeller i Europa, trots att bilen föddes redan 2001. Men det tog några år innan den hittade hit, närmare bestämt till 2003.

 Nu först är det dags för värstingen med turboladdad tvålitersmotor på 202 hk och maximalt vridmoment på 303 Nm. Enligt företaget i grund och botten samma motor som de tävlar med i rally-VM, då i Lancer Evo 8 och med drygt hundra hästar till.

 Även om inte Outlander Turbo skjuter på lika vasst som rallybilen så inte saknas kraft. Inte när turbon börjar ladda vilket sker runt 3000 r/min och det är ganska sent med dagens moderna teknik. 

 Det betyder att föraren måste hålla varv på motorn för att ha kraft och detta regleras med växelspaken. 

 Tyvärr kan vi också konstatera att det kostar på vad gäller bränsleförbrukningen. Trots ganska okaxig körning drog bilen aldrig under 1,2 liter milen.

 0-100 km/h avverkas på 7,7 sekunder, toppfarten anges till 220 km/h.

 Outlander Turbo särskiljer sig från vanliga Outlander bland annat med stort luftintag på motorhuven och att den inte har kralliga takrelingar. Invändigt har turboversionen en för sig unik klädsel med perforerad svart Alcantara och läder, samt kolfiberdekor i panelen. Den runda klockan på instrumentpanelen är lika snygg som i alla Outlander.

 Fjädringsmässigt är Turbon kraftigare dimensionerad och det märks sannerligen, Det studsar och hoppar friskt på ojämna vägpartier.

 Den fyrhjulsdrivna bilen har annars komfort som en personbil, bra kupéutrymme och bra framstolar. Bak är det inget vidare att sitta och bagageutrymmet är snålt tilltaget.

 Gladare blir man av att titta på priset. 249900 kronor är billigt för den här bilen, i alla fall vid en konkurrentjämförelse.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!