Mitsubishi Pajero

Provkörning av Mitsubishi Pajero

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

(V6/lång kaross inom parentes)

MOTOR

4 (6)-cyl längsmonterad radmotor (v-) med 1 (2) överliggande kamaxel (-lar) per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0 (10,4). Borrning/slag 98,5/105,0 (93,0/85,8), volym 3 200 (3 496) cm3. Max effekt 175 (220) hk (129 (162) kW) vid 3 800 (5 500) r/min, max vridmoment 373 (318) Nm vid 2 000 (4 000) r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Bakhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift med automatiskt varierbar fördelning fram/bak, spärrbar mellandifferential och mellan bakre hjulpar. Hög- och lågväxel. Femstegs automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak längs- och tvärgående länkar.

STYRNING

Kuggstång med servo.

BROMSAR

Ventilerade skivor runt om. Låsningsfritt system.

DÄCK

Fälgbredd 7 tum, däck 265/70 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 255 (278), längd 422 (474), bredd 188 höjd 185 (186), spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt ca 1 950 (2 150), max last ca 500, släp ca 2 800 - 3 300. Tanken rymmer 71 (90) liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart ca 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 13,0 s. Bränsleförbrukning ca 1,2-1,3 l/mil.

Till skogs i galastass

Tredje generationen av Japans Range Rover växer rejält i storlek och styrka - ohc flärdfullhet.

Platsen är egentligen en smula opassande för första mötet med en av världens populäraste terränggående bilar: 

Mitsubishis högfartsbana uppe i bergen utanför Kushiro på Hokkaido, den stora ön som utgör Japans utpost i norr.

Här kan man elda på i 250 km/h genom de kraftigt doserade böjarna utan att det märks något särskilt. Dit når jag inte med nya Pajero men både diesel- och bensinversionen med lång och kort kaross klarar 180 km/h utan knot. Sidvinden på de flera kilometer långa raksträckorna är visserligen synnerligen besvärande och det visslar friskt kring dörrarnas ramar också när jag kör betydligt långsammare - det borde det inte göra.

Pajero är tillsammans med Range Rover lite av urtypen för det som utvecklats till den så kallade SUV-klassen. Modellen presenterades 1982. Utmärkt fjädringskomfort och stor tillförlitlighet var dess största förtjänster, med den allt mer nödvändiga flärden var det inte så mycket bevänt.

För snart nio år sedan kom en helt omarbetad Pajero, också då med kaross på separat ram, med vidareutvecklad fyrhjulsdrift och gradvis i allt lyxigare utföranden.

Drygt 1,7 miljoner exemplar har det blivit när det nu är dags för nästa Pajerogeneration som markant skiljer sig från de förra. Nykomlingen har självbärande kaross och annorlunda proportioner som främst kommit utrymmena tillgodo.

Jämfört med den tidigare modellen är nya Pajero i femdörrars långversion drygt fem centimeter längre, tio centimeter bredare och, framför allt, drygt fem centimeter längre mellan hjulaxlarna. Den kortare tredörrarsversionen är 16 centimeter längre än föregångaren och har drygt tolv centimeter större axelavstånd - förstoringen är alltså än mer påtaglig. Golvet är, tack vare den slopade ramen, fem centimeter lägre än tidigare. Det gör Pajero till ett ovanligt enkelt högbygge att kliva in i.

Det känns också direkt att den ny modellen har lägre tyngdpunkt än många av konkurrenterna, det hela blir en sympatisk blandning av terrängbilars fina överblick och markkontakten i en vanlig personbil.

Formgivningen är utstuderad jämfört med de tidigare ganska nyktra Pajeromodellerna. Här böljar de tjocka framskärmarna som på en AMC Javelin från 1970-talet, frontpartiet med de gigantiska strålkastarna är allt annat än disk-ret och den lilla uppåtkicken på kortmodellens bakre sidoruta ska vi uppfatta som sportig, tycker Mitsubishi. Många intryck blir det i alla fall. 

Av de två motorerna föredrog jag dieselversionen, en rak direktinsprutad turbofyra på 3,2 liter och 175 hästkrafter. Verkligen urstark på lågvarv och med kraftigt förbättrad bränsleekonomi jämfört med den gamla 2,8-dieseln på 125 hästkrafter - 27 procent lägre förbrukning enligt japanska mätmetoder.

Bensinversionens V6 har också direktinsprutning och ger 220 hästkrafter, men fartresurserna upplevs trots allt inte som så mycket märkvärdigare. Tillverkaren annonserar stolt att dessa båda japanspecifierade motorer utan problem klarar inhemska nya lagkrav från år 2005 resp. 2010 vad gäller både utsläpp och förbrukning, exakt vilka förändringar de genomgår på sin väg till svenska breddgrader är för tidigt att säga.

Jag körde automatväxlade versioner med femstegslådor vars elektronik anpassar växlingsmönstren efter förarens körsätt. Mjuka växlingar genomgående, precis som man förväntar sig. Det finns också en äldre fyrstegs automat - man frågar sig varför.

Köregenskaperna i gamla Pajero var egentligen inte mer än medelmåttiga, en ganska krängig bil med dålig kursstabilitet. Trumfkortet var kraftöverföringen, en avancerad konstruktion som lät föraren köra bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet med öppen eller spärrad mellandifferential och (under 20 km/h) med spärrad differential mellan bakhjulen. Dessutom fanns lågväxel. Valen sköttes manuellt, med spak.

I den nya sker valen elektriskt med knapptryck. Dessutom systemet, kallat Super Select 4 WD II, skifta i kraftfördelning fram/bak från 30/70 till 50/50 helt automatiskt beroende på underlaget. Det ger nya Pajero betydligt smidigare kurvegenskaper när fyrhjulsdriften är inkopplad.

Hjulupphängningarna är individuella fram/bak, med fjäderben och dubbla triangellänkar fram och en komplicerad men effektiv multilänk bak. Köregenskaperna och komforten är betydligt bättre än tidigare kan jag konstatera på högfartsbanan.

På en närliggande, knölig och brant terrängslinga trivs nya Pajero betydligt bättre än på den milslånga högfartsovalen.

Det snofsiga utseendet har inte förtagit något av det som gjort modellen till flerfaldig i våra tester mot konkurrenterna. Tvärt om knatade bilen upp och nerför branterna med lika stor fermitet som tidigare modeller och min snabbt skapade subjektiva uppfattning var att fjädringen ännu effektivare än förr slök de värsta hålor bankonstruktörerna kunnat hitta på.

Pajero kommer till Sverige i maj nästa år. Priserna är inte bestämda, men räkna med ett ganska bra stycke dyrare än dagens 284 000 för kortmodellen och 340 000 för den lyxigare långversionen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!