Provkörning av Mitsubishi Pajero

Provkörning av Mitsubishi Pajero

Första intrycket

Jag minns föregångaren som svajig, gungig och törstig. Nya Pajero är mycket bättre i allt - överallt, men framför vad gäller vägegenskaperna.

Basfakta

Pris 

449 500 kronor.  

Motor 

6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 95/90 mm, cylindervolym 3 828 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 329 Nm vid 2 750 r/min.  

Kraftöverföring 

Motorn fram, bak- eller fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda, lågväxel, spärrbar mellandifferential och bakaxel.  

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.  

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter. Antal rattvarv 3,6.  

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem.  

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 265/60 R18   

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 278, längd 490, bredd 188, höjd 190, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt 2 290, maxlast ca 600, max släpvikt 3 300. Tank 88 liter.  

Fartresurser* 

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.  

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,77, landsväg 1,12, blandad körning 1,35 l/mil. CO2 324 g/km.  

*Enligt tillverkaren.

 

Återtar makten?

Mitsubishi Pajero firar 25 år och kommer nu i ny tappning, omarbetad till tre fjärdedelar. Räcker det för att peta kaxputtar som LandCruiser, Grand Cherokee och Discovery av terrängbanan. Det ser faktiskt ganska lovande ut.

Redan 1934 tillverkade Mitsubishi sin första fyrhjulsdrivna bil – PX33.Nu 2007 firar märkets mest kända och fyrhjulsdrivna modell – Pajero – 25-årsjubileum och en fortsatt tillbakablick berättar att man sålt 2,5 miljoner Pajero världen över. Första Pajeron kom alltså 1983. Den och alla efterföljande modeller har varit riktiga överdängare när det gäller att hantera terräng.

År 2000 presenterades förra och tredje modellen av Mitsubishi Pajero. En bil som var ny ”rakt igenom”. Nya hjulupphängningar, nya motorer, självbärande kaross i stället för ram, bekvämare och med ett betydligt modernare utseende. En mer civiliserad typ men som alltjämt var bland de bästa utanför vägen. Däremot fick den kritik för att vara svajig och ligga farligt nära gränsen för att välta – vid en plötslig undanmanöver. Till 2003 fick den ett hjälpande antisladdsystem.

Nu, lagom till jubiléet kommer en ny Pajero. I vart fall ny till 75 procent enligt Mitsubishi. Utseendet är klart förändrat även om grunddragen känns igen. Hela fronten med grill, lysen, stötfångare och motorhuv är förändrat, liksom framskärmar, bakskärmar, dörrlister, backspeglar med blinkers och en ny fönsterlinje. Bak gäller nya lyktor, stötfångare, hasplåt, dörr och reservhjulets placering.

Insidan har fått helt ny instrumentbräda, instrument, maffig cd-stereo från amerikanska Rockford och betydligt högre kvalitetskänsla i både material och utförande. Precis som tidigare är bilen sjusitsig där de bakersta två sätena är att beteckna som nöd- eller barnsäten. De kan fällas ner i golvet som då blir helt plant. Alla platser har trepunktsbälten och nackskydd. 

Egenskaperna på landsväg har drastiskt förbättrats. Aktivt antisladdsystem är standard, men även hjulupphängningarna har setts över ordentligt då den nya bilen inte alls är lika svajig när den kastas från sida till sida. Spårvidden har ökats med en centimeter, fjädringen har gjorts styvare med nya fjädrar och stötdämpare, och krängningshämmarna är grövre. Motorhuven är i aluminium för att få ner tyngdpunkten något. Allt sammantaget medför att det tänkta resultatet – vägegenskaperna – är påtagligt förbättrade. Även den passiva säkerhetsnivån är höjd med sidokrockkuddar och sidokrockgardiner som standard. Högerkudden är ”nyckelaktiverad” och det finns Isofix-fästen för barnstolar. Ytterligare förbättringar gäller bromsarna där diametern ökat från 16 till 17 tum både fram och bak. Enligt tillverkaren är stoppsträckan från 100 km/h nu 42,3 meter mot föregångarens 46,7.

Motorerna, både bensin och diesel, har uppgraderats. Bensin-V6:an är på 3,8 liter och ger 250 hästkrafter medan dieselfyran fortfarande är på 3,2 liter men effekthöjd från 160 till 170 hästkrafter, med partikelfilter. Båda motorerna har femväxlad automatlåda (Super Select SS4-II, som den heter) som kan växlas manuellt. I fördelningslådan kan man välja bakhjulsdrift hög, fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift hög med låst mellandifferential. Dessutom lågväxel med låst mellandifferential och en ny låsbar differential i bakaxeln, reglerad med knapp på panelen.Förutom detta griper antispinnsystemet in som hjälp i svår terräng. Man kan med fog påstå att få bilar är bättre i terräng än Pajero. Den tål även bad i 70 centimeters djup, har en markfrigång på 22,5 centimeter och klarar lutningar på 45 grader. Skitläskigt kan jag lova, men klart imponerande. Jag körde uppför och nedför oerhört branta backar som snarare kan rubriceras som stup. Utför med lågväxel och växeln i ettans läge bromsar bilen själv. Pajero är klart mycket duktigare än undertecknad vad gäller kunskaper i terrängkörning. 

Bensinsexan påstås vara snålare än den gamla 3,5-liters GDI-motorn. Blandad körning ska klaras på 1,35 liter milen mot föregångarens 1,42. Vår snittförbrukning under provkörningen landade dock på 1,65 liter milen, med landsväg, stadstrafik och lite terrängkörning.Generalagenten tror mer på den snålare dieseln (1,06 l/mil, blandat) som beräknas svara för cirka 70 procent av försäljningen.Utrustningsnivån är mycket hög. Förutom det som redan nämnts är bland mycket annat även läderklädsel, xenonljus och aluminiumfälgar standard. Tillval är dragkrok, navigationssystem och musikanläggning med 30 GB hårddisk, backkamera, dvd-skärm bak och motorvärmare med mera. Rostskyddet är förbättrat med fler galvaniserade plåtar och garantin dubblad till tolv år mot föregångaren.

Priset för både bensin och diesel är detsamma och hamnar på 449 500 riksdaler. Dyrt? Närmaste duktiga konkurrenten Toyota Landcruiser med bensinmotor och sju sittplatser i skinn kostar 519 100 kronor. Är Toyotan bättre?Skulle inte tro det.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!