Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Mitsubishi Pajero 3,2D 5AT

Som en skuggboxare har Mitsubishis bidrag i stora suvklassen oftast fått spela andrafiol jämte mer populära Toyota Land Cruiser och Land Rover Discovery. Kan ännu ett ansikstlyft råda bot på den saken?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Modellnamnet Pajero har funnits sedan 1980-talet och bilarna har gjort sig populära främst bland jägarfolket och andra med särskilda behov av god terrängframkomlighet. Lågväxel samt spärrbar diff är 4x4-attributen och karossen är faktiskt självbärande numer. Utomlands är modellen mer känd och framgångarna i diverse Dakarrallyn har hissat trovärdigheten avsevärt.

Till modellår 2015 har Pajero hyfsats till ännu en gång. Varsamt uppgraderad, det som märks är mer pynt i nosen och att reservhjulstrunken på den sidohängda bakluckan har fått annorlunda fason. Helhetsintrycket är fortfarande mycket av samma bil som debuterade 2007. En helt ny Pajero dröjer ytterligare några år.

En tredje sätesrad finns för de som inte har drag av klaustrofobi. Foto: Glenn Lindberg

På förarplats är det plastig och gammaldags japansk filosofi som råder. Färddatorns display högst upp på mittkonsolen ser ut som på undertecknads bärbara Hitachi bergsprängare från 80-talets pojkrum. Pixligt med obegripliga grafer som illustrerar statistik över barometertryck, höjdmeter och utomhustemperatur tillför en galet nymodern retrokänsla.

Ställd bredvid infotainmentlösningarna från premiumkonkurrenter som Land Rover och Mercedes ser det hela mest ut som ett löjligt pojkstreck. Läsbarhet och funktionalitet är av det enklare slaget. Rejäla, platta säten som håller för långdistanskörningar, goda utrymmen som sig bör i en fullstor suv inklusive uppfällbart nödsäte i det stora bagageutrymmet.

Utförandet håller sig hela tiden på en anständig nivå och den lutbara ryggen i andra raden uppskattats av baksätesfolket. Men bullernivån är på tok för hög. På långfärd blir det till att föra samtal i två grupper, i fram- respektive baksäte.

Drivlinan tillhör Pajeros starkare kvaliteter. En stor 3,2-liters fyrcylindrig dieselmaskin på 200 hästkrafter och 441 newtonmeter kopplad till en femväxlad automatlåda av momentomvandlartyp. Kraftutsöndringen ligger huvudsakligen inom lågvarvsområdet, att varva upp innebär egentligen ingen större vinst.

Pajero inte bara gillar den här sortens aktiviteter, den uppmuntrar till det. Foto: Glenn Lindberg

Vi avslutar med en rejäl skogsrunda. Styrkänslan som på landsväg är helt godkänd får i terränglådan sällskap av en fjädring som enkelt sväljer de flesta stubbhål och uppstickande trädrötter.

Framkomligheten denna gång stoppas mest av landvägsanpassade däck och det långa bakre överhänget. Det gäller att beräkna utgångsvinklarna med skarpt ögonmått så man inte blir hjälplöst hängande. I skogen är det ingen som hör dig ropa…

På grov skogsväg – gärna i lite högre fart – trivs Pajero allra bäst. Med bra grepp och hjulupphängningar som varken bottnar eller tappar fotfäste blir färden härlig och avslappnad.

Faktiskt i paritet med de allra bästa konkurrenterna, lite imponerande med tanke på prislappen. Utrustningslistan är diger redan från start, men på säkerhetssidan saknas många tekniska hjälpmedel. Pajero är en yxig typ som trots senaste förfiningen inte tilltalar de stora massorna.

Således saknas den, för ett visst klientel, ack så viktiga premiumstatusen. Vilket för min del enbart ökar på pluskontot. Någon som är sugen på en långtur till Dakar?

Mitsubishi Pajero 3,2D 5AT

Pris

449 900 kronor.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 98,5/105,0 mm, cylindervolym 3 200 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 441 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda. Lågväxel.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 265/60 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 490, bredd 188, höjd 189, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 375, maxlast 655, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 88 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 290-1 790 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0–100 km/h 11,1 s, toppfart 180 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,01, landsväg 0,75, blandad körning 0,85. CO2 224 g/km.

 

Garantier

Nybil 8 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 3 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

6 075 kronor per år.

Rivaler

Mercedes G 350 Bluetec Special Edition

G-wagen är en hjälte i skogen. Kostar nästan dubbelt så mycket som Pajero med likvärdig utrustning! Ändå övertygande i det mesta.

Pris: 821 950 kronor.

 

Toyota Land Cruiser 150 D-4D Prestige

Kräver extra tillvalspaket för att nå upp till Pajerons utrustningsnivå. Land Cruiser har bättre komfort, känns mer solid i det mesta.

Pris: 557 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!