Mitsubishi Pajero Pinin

Provkörning av Mitsubishi Pajero Pinin

Basfakta

MOTOR

Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 12,0. Borrning/slag 81/89 mm, volym 1 834 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 5 250 r/min. Max vridmoment Nm vid 3 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Spärrbar mellandifferential. Spärrbar differential bak. 

5-växlad låda med hög- och lågväxel.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak stel axel.

STYRNING

Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 6 tum. Däck 215/65 R16.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 228, längd 374, bredd 170, höjd 161, axelavstånd fram/bak 144/145 cm. Tjänstevikt 1 360, maxlast 330. Tanken rymmer 53 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart ca 170 km/h. Acceleration 0 - 100 km/h 10,2 s. Förbrukning landsväg 0,77, stad 1,12, blandad körning 0,89 l/mil.

 

Mr Sandman

Pininfarina bygger drömbilen för strandraggare.

Pinin betyder som den bilintresserade lätt gissar att designhuset Pininfarina har varit med gjort några penndrag men även att bilen byggs i Turin. Namnet Pajero delar den lilla "jeepen" med Mitsubishis större modell och den bygger till stor del på samma teknik.

Motorn i Pajero Pinin är en direktinsprutad så kallad GDI på 1,8 liter, känd från Carisma. Pinin har bara 228 cm mellan hjulaxlarna men har plats för fyra personer. Fast särskilt komfortabelt i baksätet är det knappast.

Om sanningen ska fram är det inte särskilt komfortabelt i framsätet heller, även om benutrymmet räcker till och stolarna är i sin ordning. Den dåligt ljudisolerade motorn, de kraftiga däcken, den stela bakaxeln och den extremt korta hjulbasen bidrar med förenade krafter till att resan i Pajero Pinin blir en smula livlig. Stora Pajero känns ganska långt borta.

Däremot känns Pinin riktigt bra på vägen och det visar sig att den klarar även ett så kallat älgtest med bravur. Blotta åsynen av den höga, korta och smala bilen gjorde att det var med tvekan jag ställde upp i undanmanöverprovet, men Pinin överraskade med fin balans och ordentligt tilltagen fjädringsväg: den rann elegant genom konbanan utan några otäcka tendenser att lägga sig på 

sidan.

Motorn räcker bra till för den här ganska lätta bilen (tjänstevikt ca 1 360 kg) även om det har visat sig svårt för Mitsubishis kunder att komma ned på de förbrukningssiffror fabriken utlovar.

I Holland ordnar återförsäljarna tilll och med snålkörningskurser för sina kunder!

Kraftöverföringen är raffinerad med möjlighet att köra med fyra olika drivningar. Vanlig tvåhjulsdrivning är den mest ekonomiska, men det är enkelt att i farter upp till 100 km/h lägga in fyrhjulsdriften, som med hjälp av en viskokoppling skickar kraft även till framhjulen när så krävs.

I ytterligare ett läge kopplas lågväxel samt differentialspärr mellan axlarna in och när föraren petar spaken ännu ett steg spärras även bakaxeln och bilen är kapabel att forcera i princip vilka hinder som helst. Men ingen terrängbil är bättre än sin frigångshöjd, som i det här fallet är två decimeter prick. Det är två centimeter sämre en Toyota Land Cruiser men å andra sidan två centimeter bättre än Toyota RAV4.

Pinin når Sverige i vår. Pris? Gissningsvis 180 000 kr.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!