Mitsubishi Pajero Pinin 1,8

Provkörning av Mitsubishi Pajero Pinin 1,8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 834 cm3, 114 hk vid 5 500 r/min, 160 Nm vid 4 000 r/min. Permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 245, längd 404, bredd 168, höjd 174. Tjänstevikt 1 460, maxlast 380.

Fartresurser*

Toppfart 155 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,6 s.

Bränsleförbrukning*

Bl. körning 0,95 l/mil. 

*tillverkarens uppgifter

Lättklättrare med enkel teknik

Minstingen i den allt större Pajero-familjen heter Pinin eftersom Pininfarina har ritat bilen. Kanske inte den mest fantastiska kaross som kommit från det kända italienska ritbordet.

Modellen har hittills funnits med tvåliters direktinsprutad motor, men nu kommer en 1,8-litersmaskin med konventionell bränsleförsörjning. Effekten 114 hk låter blygsam i 1 460 kg fyrhjulsdriven bil, men siffrorna bedrar. Motorn har bra puff och ett brett register.

Som utseendet antyder är Pinin fyrhjulsdriven. Den dyrare 2,0 GDI har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel och låsbar mellandifferential. Den här snikvarianten nöjer sig med permanent fyrhjulsdrift fördelad 50/50 mellan hjulaxlarna. Ett vettigt alternativ för den som inte behöver extrema terrängegenskaper. Ettans växel är tillräckligt låg för att bilen ska kunna köras mycket sakta utan att sliras på kopplingen. Det finns inga extra växelspakar eller knappar, Pinin är som en vanlig om än fyrhjulsdriven personbil med bra markfrigång. Plus för att man sitter högt och har fin utsikt. Stolarna är hyfsade men i baksätet ryms bara två eftersom karossen är smal.

Fjädringen sväljer tjälskott och ojämnheter riktigt bra så länge man inte lastar fullt. Då bottnar bakvagnen och färden blir skumpig. Styrningen är ovanligt rapp och kommunikativ för biltypen.

Utrustningsnivån är schysst med bland annat luftkonditionering, centrallås, lättmetallfälgar, elspeglar och elhissar fram. Ingen dum bil för priset

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!