Mitsubishi Pajero Sport

Provkörning av Mitsubishi Pajero Sport

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl V-motor i längsled med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 91,1/76,0 mm, volym 2 972 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 255 Nm vid 4 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram torsionsfjädring och dubbla triangellänkar. Bak skruvfjädring, stel axel med längs- och tvärgående stag.

STYRNING

Kulmutter, servo.

BROMSAR

Skivbromsar (ventilerade) runt om. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 7 tum. Däck 245/70 R 16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 461, bredd 178, höjd 174, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt ca 1 935. Tanken rymmer 74 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h ej angivet. Bränsleförbrukning blandad körning 1,32 l/mil.

 

Lågt i tak

Fyndbil för prylgalan köälskare iförda hjälm

Vid en första anblick är Mitsubishis utbud av Pajeroversioner krångligt. Nya Pajero Sport har samma axelavstånd som Pajero Wagon, är lika bred, men kortare och lägre. 

Men det finns en logik. Pajero Wagon i nuvarande form är på väg ur produktion och kommer att ersättas av en större modell (se provkörning i TV 24/99).

Det innebär att programmet kommer att se ut som följer, i storleksordning liten, större, störst: Pajero Pinin, Pajero Sport och Pajero Wagon. Och då är det kanske inte så krångligt längre.

Pajero Sport är mer on-road än off- men gör inte bort sig vid en utflykt i lättare terräng heller.

Modellen är inte ny, den kom redan 1996 i Japan och såldes också i USA. Sent 1998 skeppades de första exemplaren över till Europa och drygt ett år senare är det Sveriges tur. Under resans gång har fronten ändrats en smula och automatlåda blivit tillval.

Pajero Sport säljs antingen med femväxlad manuell låda eller Mitsubishis datorstyrda automatlåda INVECS 2. Denna känner av förarens körsätt och anpassar sig därefter. Kör du lugnt växlar lådan upp tidigare, föredrar du en sportigare attityd håller lådan kvar den lägre växeln ett tag till.

Med en spak vid sidan av växelväljaren kan föraren skifta från bak- till fyrhjulsdrift. Lågväxel finns, men inkopplingen är inte särskilt smidig. I bakaxeln sitter en differentialbroms som känner av både kraftfördelningen och varvtalsskillnaden mellan bakhjulen.

Pajero Sport är åtta centimeter kortare och 17 centimeter lägre än Wagon och enklare att köra. Däcken är av normal typ.

Vill du ändå ge dig i kast med naturen är markfrigången 22 cm ? inte särskilt märkvärdigt. Bilen klarar att klättra uppför 35 graders lutning och kan plaska igenom ett vattendjup på 50 cm. De kortare överhängen jämfört med Wagon gör den smidigare bland träden.

Det är lätt att förälska sig i den här typen av bilar. Man sitter högt, gången är mjukt amerikansk och det finns tillräckligt med kraft i motorn, en treliters V6 på 177 hk. Till och med i köerna på Essingeleden känner man sig tillfreds i Pajero Sport. Omkörningar blir lättare eftersom folk av någon anledning gärna flyttar sig när en front som denna tornar upp sig i backspegeln.

Med maxutrustning kostar Pajero Wagon 298 000 kronor. Då ingår luftkonditionering, läderklädsel, låsningsfria bromsar och dubbla krockkuddar. Det är väl i stort sett bara bastu som saknas.

Pajero Wagon är något terrängbil och standardbil i ett. Att kliva in i bilen är inte helt lätt, jag som är knappt 170 cm lång inser efter en smäll i huvudet att sittdynan på förarsätet är hög och taklinjen ovanligt låg.

Dessutom kan det inte ha varit världens smartaste konstruktör som utformat bagageutrymmet. Bakdörren öppnar stort och rakt upp. Men lastgolvet ligger en decimeter högre än ovansidan av bakre stötfångaren - lagom kul när jag försöker skjuta in en större låda. Under golvet finns fyra fack att glömma grejer i. Även i kupén är det rikligt försett med den varan.

Bränsledeklarationen för automatversionen anges till 1,32 liter per mil. Det kan bara gälla för dig som kör med silkesstrumpor och aldrig avslöjar för automatlådan att du egentligen är en sportig typ.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!