Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D

Provkörning av Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

Rak 4-cyl, turbo, 3200 cm3. 160 hk vid 3800 r/min, 373 Nm vid 2000 r/min. Bakhjulsdrift,inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-stegs automat.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 483, bredd 190, höjd 189. Tjänstevikt 2145, maxlast 665, släpvikt 3300. Tank 90 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 170 km/h. 0-100 km/h 13,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 1,05 l/mil

* Enligt tillverkaren

Rubrik

Mitsubishi Pajero Wagon är sedan länge en erkänt rymlig, komfortabel och robust kamrat. Nu har Pajero polerats upp med nya stötfångare som integrerats i karossen, upplysta fotsteg och ett märkesemblem på grillen.

Viktigare är att Pajero fått ett aktivt antisladdsystem som med hjälp av ABS-systemets sensorer stryper den tidigare så brutala övergången från understyrning blir överstyrning vid häftig kurvtagning.

Pajero körs bakhjulsdriven eller traditionellt fyrhjulsdriven på låg- eller högväxel. Däremot går det inte längre att låsa bakdifferentialen. Samma jobb görs i stället av antispinnsystemet, menar Mitsubishi. Fortfarande går det låsa mellandifferentialen och erhålla konstant 50/50-drivning. Behövs extra motorbroms i utförslut finns det ett numera elektronisk bromshjälp. 

Allra bäst är Pajero på usla kärrvägar. Samspelet mellan ovanstående finesser och den långa fjädringsvägen är lysande.

Vi körde Pajero med den direktinsprutade dieselmotorn på 160 hk. En av fördelarna med denna jämfört med V6-motorn på 203 hk är lägre bränsleförbrukning. Vid rask motorvägskörning kom vi likväl upp i 1,3 liter/milen. Dragkraften är god, fartresurserna godtagbara. Tyvärr är automatlådan en aning obenägen att växla ned. Det sekventiella läget brukades därför flitigt. 

Prishöjningen på 15000 kr är mer än motiverad. Risknivåerna vid väjning har gått ned. Hotet stavas nu snarare Toyota Land Cruiser.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr