Mitsubishi Pajero Shogun 3,5 V6 GDI

Provkörning av Mitsubishi Shogun 3,5 V6 GDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

V6, 3 497 cm3. 203 hk vid 5 000 r/min, 318 Nm vid 4 000 r/min. Bakhjulsdrift m. inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 4-stegs automatlåda med hög- och lågväxel, spärrbara differentialer. Skivbromsar, låsningsfritt system.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 428, bredd 188, höjd 185. Tjänstevikt ca 2 005, maxlast 505, släpvagnsvikt 2 800.

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h, 0-100 km/h 11,7 s.

Bränsleförbrukning*

Bl. körn. 1,32 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Tillkortakommen och törstig

Gotland i vindpinad vårvinter är som hemmaplan för Pajero med kapad kaross. Omgivningen känns korrekt stram, naturen friskar i över hedar, kärr och raukar, en lagom dos vildmark för en 08 på rymmen i livsstilsbil.

Den här versionen är trots allt ganska förbryllande. Renommét från ökenrallyn och minnet av föregångarnas förträffliga blandning av civilisations- och terrängegenskaper sätter förväntningsribban högt, men resultatet övertygar inte. Den tunga, korta bilen känns svulstig över höfterna och rör sig vaggigt och tungt över vägbanan, särskilt när det blåser. Fjädringen nickar både i sidled och i längsled, åkkomforten är mycket sämre än i lång-Pajero.

3,5-motorn är råstark som attan men råmar hårt vid gaspådrag och har svårt att samarbeta med växellådan, lägena far upp och ner. Maskinen är direktinsprutad och har av någon anledning "förbrukningslampa" med grönt ljus för ekonomisk körning. Den lyser nästan aldrig, 71-literstank känns fnattigt.

Utrymmen och sittkomfort är utmärkta - där framme. Baksätet är lågt, trångt och smalt. Det är i alla fall lätt att fälla undan, fram träder då en utmärkt lastholk. Pajero bär över ett halvt ton och drar 2 800 kg. Här anar man bilens potential; som lastare och dragare åt en hästägarfamilj på två personer. 

Det finns ju inte så många korta, kraftiga fyrhjulsdrivna bilar av det här stuket och för somliga kanske det mindre formatet kan vara värt en tanke. Som allroundbil kommer denna Pajero dock till korta, där är den 60 000 kronor dyrare långversionen absolut att föredra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!