Mitusbishi Space Star Foto: Daniel Frodin & Mitsubishi

Provkörning av Mitsubishi Space Star 1,2 Basic

Mitsubishi vill inte vara bäst på något med sin nya småbil. Sedan kryddar japanerna detta med att bara hoppas på fyra stjärnor i Euro NCAP. Resultatet heter Space Star och jag kan inte komma på en enda anledning till att du ska köpa den.

Utanför konferensrummets fönster skiner solen över det minimala furstendömet Monaco. Inne i konferensrummet förklarar Daniel Nacass, informationschef för Mitsubishi Europa, tillblivelsen av den nya bilen. 

Andemeningen är att små bilar härmat stora bilar för mycket de senaste åren. De har blivit för tunga, för avancerade och för stora. Men det ska Mitsubishi nu råda bot på genom att göra en lätt, enkel småbil. ”Global small” kallar Daniel Nacass bilen och förklarar att den kommer att se likadan ut över hela världen och bilarna som kommer till Sverige med start i maj tillverkas i Thailand.

Under presentationen nämns inte krocksäkerhet och jag frågar efteråt vad de hoppas på för resultat i Euro NCAP?

– Fyra stjärnor, det räcker för den här typen av bil, säger Daniel Nacass.

Konkurrenter som Suzuki Swift, Renault Clio, Ford Fiesta, VW Up och flera andra har fem stjärnor och ni har en helt nykonstruerad bil. Hur mycket sparade ni in på att bara sikta på fyra stjärnor?

– Det vet jag inte, även om den ­kalkylen säkert gjordes någon gång. Skulle vi satsat på fem stjärnor till samma kostnader så hade bilen mest troligt blivit tyngre och det vill vi inte.

Bilen har inte heller ställbar ratt i längsled, endast i höjdled. Varför det, år 2013?

– Det kostar för mycket att bygga en ratt som är ställbar i längsled, så enkelt är det.

Med tanke på att prioriteringarna kring bilens konstruktion verkar ha tagits på ekonomiavdelningen snarare än utvecklingsavdelningen så vore svagheterna ovan logiska ifall det handlat om en riktig lågprisbil, typ indiska Tata Nano för 30 000 kronor. 

Men Space Star kommer att kosta från 109 900 kronor när den når svenska försäljningshallar. Och eftersom troligen alla kunder väljer till komfortpaket med nödvändigheter som bland annat luftkonditionering och cd/radio för 9 900 kronor så är det faktiska priset för de billigaste bilarna från 119 800 kronor.

Daniel Nacass förklarar också att Space Star inte ska vara en sportig eller rolig körupplevelse i styrning och chassi ”utan vara en bil som kan köras varje dag”. Varför det inte går att kombinera underhållande köregenskaper och samtidigt köra bilen varje dag får jag inget svar på.

Men hur är då denna nyhet som inte tar sikte på något annat än att vara ett mediokert transportmedel?

På förarplats är det olika nyanser av repkänslig hårdplast med gjutskägget kvar i skarvarna. Instrumenteringen är dock föredömligt enkel och logisk. I framsätet är det gott om utrymme för både förare och passagerare. Ytterligare en teknisk lösning som Mitsubishi lyckats spara in på är höjningen av stolen, den sköts via ett omständigt och något trögt vred istället för en spak som pumpar upp och ned sittdynan.

I baksätet är utrymmet i klass med konkurrenterna. Vilket betyder att längre personer, som jag själv, har problem med både huvud- och benutrymme men det går trots allt att åka kortare sträckor där bak och med säkerhet betydligt bättre för folk av normallängd. Jag är 192 cm lång.

För driften står en trecylindrig bensinare på 1,2 liter och 80 hästkrafter vid 6 000 r/min och 106 newtonmeter vid 4 000 r/min. Enligt Mitsubishi och EU-körcykeln ska Space Star klara sig på 0,41 liter/mil och då släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer.

Under provkörningen längs de vindlande monegaskiska och franska vägarna vid Medelhavskusten förbrukade Space Star betydligt mer än så. Enligt färddatorn ville den ha 0,65 liter/mil. Men då ska det sägas till Space Stars försvar att vägnätet där nere är väldigt kuperat och det är många rödljus och korsningar som drar upp förbrukningen. Något som talar för att Space Star kan vara en snål bil är att tjänstevikten ligger på låga 932 kilo i standardutförande och att luftmotståndet har ett cw-värde på endast 0,27. En mer rättvis bild av bensintörsten får vi återkomma till vid test på svensk mark. Ljudkomforten är riktigt bra när det gäller vindbrus, känns som en större bil – en miss av Mitsubishikonstruktörerna!? Däckljudet är som vanligt på slät, fransk asfalt på en låg nivå, även här får vi fälla dom i kommande test.

När det gäller styrning och chassi håller japanerna vad de lovar. Styrkänslan är inte obefintlig men heller inte långt därifrån, chassit hjälper inte till att få föraren på gott humör. Trots så gott som ett hjul i varje hörn så infinner sig inte den positiva känslan som i till exempel ännu mindre konkurrenten Toyota Aygo.

Växellådorna är två till antalet. Antingen en femväxlad manuell med klart godkänd precision eller en steglös CVT-låda för 10 000 kronor extra som emellertid gör hela upplevelsen segare än den manuella men ska klara samma förbrukningssiffror, enligt EU-körcykeln.

Mitsubishi Space Star imponerar som sagt inte på någon enda punkt. Och det får mig att tänka efter. Varför har japanerna byggt en så medelmåttig bil? 

När det gäller storasyskonet Outlander så satsar Mitsubishi på att vara bäst i klassen. När den nu dessutom kommer som laddhybrid så är man först i segmentet med spjutspetstekniken. 

Svaret på varför Space Star är så medioker kommer när Daniel Nacass förklarar att de satsat mycket på att bilen ska vara lätt att reparera. Bensinpumpen kan bytas utan att tanken behöver tas bort. Strålkastarnas lampor kan bytas lätt utan att behöva montera bort själva insatsen. Slutligen ska crash-boxen, alltså den del som tar upp största delen av krockvåldet rakt framifrån, kunna bytas separat genom att den förbrukade skruvas av och en ny skruvas på.

Dessa enkla lösningar applåderas såklart av oss i Europa, det kommer att innebära färre arbetstimmar i verkstaden. Men framför allt är dessa lösningar till för att bilarna ska kunna repareras och servas enklare i utvecklingsländer där servicenätet inte är lika utbyggt som här hemma i Sverige.

Logiken ter sig plötsligt glasklar. Space Star är konstruerad för Afrika, Asien, Mellanöstern och Sydamerika. Delar av världen där krocksäkerheten inte värderas lika högt och där nivån på komfort- och säkerhetsutrustning är lägre.

Tyvärr får vi i Europa samma bil. Problemet är att konkurrenterna i Europa är så mycket bättre och säkrare.

Rivaler

Volkswagen Up

Sämre bagageutrymme men i övrigt bättre på verkligen allt. Rolig att köra, fem stjärnor i Euro NCAP och rymligare trots att den är mindre.

Pris: 108 900 kronor.

Suzuki Swift 

Fem stjärnor i Euro NCAP, rolig att köra och mer utrymme än i Space Star. Vann stora småbilstestet i TV nr 24/10. Finns också med fyrhjulsdrift för den som vill ha det.

Pris: 119 900 kronor.

Mitsubishi Space Star 1,2 Basic

Pris

109 900 kronor.

 

Motor Bensin. 3-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11. Borrning/slag 75,0/90 mm, cylindervolym 1 193 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 106 Nm vid 4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ

McPherson fjäderben fram, bak Torsionsaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med elektrisk servo. Vändcirkel 9,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, bak trummor. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 14 tum, däck 165/65-14.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 245, längd 371, bredd 167, höjd 149, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 15 cm. Tjänstevikt ca 932, maxlast ca 1340, max släpvikt 0, tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 235 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 11,7 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 4,8, landsväg 3,7, blandad körning 4,1 l/mil. CO2 95 g/km.

 

Garantier

Nybil 8 år / 15 000 mil.

 

Skatt

425 kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!