Morgan Plus 8 Foto: Marcus Engström

Provkörning av Morgan Plus 8

Är aluminiumchassi, lättmetallfälgar, BMW-motor och servostyrning tillräckligt mycket Morgan? En varm sommardag i augusti tar vi reda på om nya Morgan Plus 8 är av det rätta engelska virket.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

OS-festen är slut och alla gäster har gått hem. Kvar står Londonborna med tonvis av pantburkar och skräp att ta hand om. Dessutom har de några gigantiska men tillfälliga sportarenor som ska skruvas isär och säljas i delar. Det låter jobbigt. Något mycket roligare händer ett par timmar nordväst om London, i Malvern Link. Där sjuder det av aktivitet hos Morgan Motor Company som nyligen har lanserat sin helt nya modell Morgan Plus 8.

Namnet är förstås inte helt nytt. Plus 8-beteckningen infördes redan 1968 då Morgan Plus 8 lanserades med en V8-motor från Rover som ett avsevärt mer potent alternativ till finåkaren Morgan Plus 4 med fyrcylindrig motor. Bilen är förstås inte heller helt ny. Den ser ut som Morgans bilar alltid har gjort och det beror på att karossen är ungefär den samma som presenterades på Morgans första fyrhjuliga bil 4-4 redan 1936.

Vad är då nytt? Svaret är: Allt och inget. Plus 8-modellen tillverkades oavbrutet från 1968, med olika Rover-motorer, ända fram till 2004 då Rover-motorerna inte längre fanns att tillgå. Lösningen på motorproblemet blev att plocka bort Plus 8 ur modellprogrammet och ersätta den med Morgan Roadster som drevs av en V6-motor från Ford Mondeo.

Den som har velat ha en V8-motoriserad Morgan har sedan tolv år tillbaka kunnat beställa Aero 8 som vid lanseringen år 2000 var något så revolutionerande som en helt ny modell från Morgan med modernt utseende. Trots sitt extremt vindögda utseende (som rättades till något då strålkastarna från Volkswagen Beetle byttes mot diton från Mini 2007) lyckades Aero 8 och coupémodellen Aeromax hitta en respektabel skara köpare och någon ny variant av Plus 8 ansågs inte nödvändig.

Morgan-märket lever vidare, kanske piggare än någonsin och i våras lanserades den nya modellen Plus 8. Nu står den här, alldeles bredvid mig och vi har en halv sommardag tillsammans.

På vindlande landsvägar norr om Stockholm, omgiven av väldofter från nyklippt gräs och olika sorters kreaturbajs trivs Morgan Plus 8 alldeles perfekt. Just i dag känns det här som världens bästa bil. Sidorutorna har lämnats hemma, taket ligger bra där det ligger bakom sittbrunnen. Karossen som är en lätt modifierad variant av den klassiska skänker den rätta anglosaxiska och klassiska atmosfären.

Under de klassiska formerna finns chassit och tekniken från Aero 8. Aluminiumchassit är en betydligt modernare konstruktion än den urtida askträkonstruktionen i de vanliga Morgan-bilarna. Visst byggs även Plus 8 kring en liten stomme av askträ som bär upp karossen men ramen är i aluminium och det är en modern och vridstyv konstruktion som håller för stora krafter.

Till och med för så stora krafter som en 4,8-liters V8-motor på 368 hästkrafter. Till den cirka 1,1 ton tunga Plus 8 har Morgan lånat in samma motor som sitter i BMW X5. Morgan och BMW har haft ett nära samarbete, två BMW-ingenjörer har funnit på plats i Malvern Link för att bistå Morgan i modifieringen av motorn och Morgan har till och med fått tillåtelse att täcka över BMW:s logga på motorkåpan med sin egen plakett.

Enligt Morgans egna efterforskningar är det här världens lättaste personbil med V8-motor som motsvarar europeisk säkerhetsstandard. Fartresurserna blir därefter. Att köra lugnt och behärskat är inte svårt. Den sexväxlade automatlådan är i första hand inställd för komfort och lägger sig helst på en hög växel men om spaken skjuts till vänster får föraren välja växel efter eget huvud och då kan det gå så fort att det svartnar för ögonen. Antisladd- eller antispinnsystem finns förresten inte.

Visst är till exempel BMW:s olika M-modeller snabbare men bakom den lilla vindrutan i Plus 8 känns det inte som att det kan gå att åka så mycket fortare i en bil. Automatlåda i en Morgan är otänkbart för många men i kombination med den här motorn fungerar det väldigt bra. Manuell sexväxlad finns också. Servoassisterade bromsar och styrning är också hädelse för de inbitna, men jag tackar och tar emot. Bortsett från den osedvanligt tunga styrningen, tvåhandsfattning är nästan ett måste hela tiden, är Plus 8 bekväm att köra.

Tro inte att Morgan har gått och blivit bekväma och alltför perfekta av sig. Över stora ojämnheter i vägbanan rister det till ordentligt i bilen, så pass att man inte vill tänka på att det delvis är en träkonstruktion man sitter i. Andra charmiga detaljer är de tre små vindrutetorkarna som sveper över en liten del av vindrutan, de papperstunna dörrarna och det trånga utrymmet för fötterna. Huvlåsen måste stängas i rätt ordning för att de ska sitta ordentligt och växelspaken skaver nästan i instrumentpanelen. Avståndet mellan mittkonsolen och instrumentpanelen är uppenbarligen anpassat för den kortare manuella spaken.

Om man inte vill ha retrodesignade Aero 8 men gärna vill ha modern chassiteknik och kraft i överflöd finns Plus 8, fullt kapabel att puttra runt i idylliska småbyar men även potent som en modern sportbil. Den som har en knapp miljon över har inte Morgan-handlaren som första mål, en Morgan Plus 8 köper man när man redan har allt annat.

Rivaler

Wiesmann Roadster MF4

I instegsversionen MF4 ger en 4,4-liters V8 från BMW 407 hästkrafter. Bara tiondelen snabbare än Plus 8 på 0-100 km/h. Mer tysk precision, mindre tradition och arv.

Pris: Cirka 117 000 euro ex. moms.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet

En annan långkörare som dock har bytt skepnad under åren. Boxersexa och 400 hästkrafter är kul men bredvid Morgan Plus 8 är 911 en dussinbil.

Pris: 1 154 000 kronor.

Morgan Plus 8

Pris

Cirka 990 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 93,0/88,3 mm, cylindervolym 4 799 cm3. Max effekt 368 hk (270 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 490 Nm vid 3 400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och individuell upphängning fram och bak.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning med servo.

 

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. ABS.

 

Hjul

Fälg 8,5 tum. Däck 245/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 401, bredd 175, höjd 122, spårvidd f/b 151/148. Tjänstevikt ca 1 100, maxlast ca i.u, max släpvikt 0. Tank 55 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 1,64, landsväg 0,79, blandad körning 1,1 l/mil. CO2 256 g/km.

 

Skatt

3 080 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Tre frågor om Morgan

Ingvar Fredriksson på Morgan Nordic.

Hur många år måste man vänta på en Morgan?

– Den gamla tiden är förbi, nu finns det ingen som står ut med att vänta på sin bil i 5-6 år. Leveranstiden för Plus 8 är omkring 4 månader och de klassiska veteranbilarna kommer ungefär lika snabbt.

Är de nya modellerna Plus 8 och Aero 8 hot mot de gamla modellerna?

– Nej, det tror jag inte. Vi ser fortfarande en stor efterfrågan. De är så etablerade på marknaden att ingenting kan rucka på dem.

Vågar man krocka i en Morgan?

– I en frontalkrock skulle jag säga att en Morgan är lika säker som vilken annan sportbil som helst. Den har lite svagare sidokrockskydd men uppfyller så klart alla säkerhetskrav.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr