Mosler M900S

Provkörning av Mosler M900S

Om din backspegel fylls av en låg, bred, metallgrön figur du inte känner igen. Ta det säkra före det osäkra och flytta på dig. Det är en Mosler M900S som rymt från racerbanan – och den är inte att leka med.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I en av filmerna om Spindelmannen så finns den extremt elaka typen Green Goblin. En gnistrande grön och riktigt farlig varelse som vill Spindelmannen illa.

En av de avgjort elakaste bilarna som får köras på allmän väg heter Mosler M900S – och i gnistrande grön metalliclack påminner den inte så lite om just Green Goblin. Mosler är precis så mycket racerbil den ser ut att vara men med den skillnaden att bilen är gatregistrerad. Och den ser fantastiskt malplacerad ut när den svänger in vid Nisses korvkiosk eller rundar en rondell. Det ser faktiskt störtlöjligt ut och man ska vara bra modig, ego eller dum – och rik, för att köra Mosler i vardaglig trafik. 

 I Kalifornien, där bilen kommer ifrån, kanske det känns rätt och tufft, men i en svensk landsortshåla – tveksamt. Det är betydligt billigare att köpa en lösnäsa om det är uppmärksamhet man söker.

 Mosler är stor. 4,7 meter lång är inte så märkvärdigt men bredden på två meter gör vägarna smala. Höjden är blott 113 centimeter och som du förstår är den en pannkaka att ratta runt – på vägen. Åtminstone känns den väldigt stor när man sitter i den lilla kupén och försöker lokalisera var bilens osynliga hörn befinner sig. Framför allt bakåtsikten vid parkeringsmanövrar är riktigt usel. Nej, självklart ska besten avnjutas på bana, något som Linus Pröjtz berättade mer om i ”bankalaset (TV 16/07)”. Undertecknad fick några varv på Ring Knutstorp också och där går Mosler utav bara den, men den känns även här något för stor. Den kräver större arenor helt enkelt. Bra mos i motorn, utmärkta bromsar och som ”limmad” genom kurvorna. Brutal. 

 Men nu var det inte det jag skulle skriva om, utan om bilens egenskaper på vanliga vägar. För det första har den ingen styrservo. I låg fart och när det ska svängas skarpt genom korsningar, vändas, och dylika manövrar – då krävs det muskelstyrka. Även växlarna går tungt, liksom kopplingen. Växelspaksknoppen kommer för övrigt från Porsche 911 medan rattstången och dess blinkers/vindrutetorkarspakar kommer från Subaru, liksom tändningslåset. Man startar alltså med en nyckel märkt Subaru.

 Inuti kupén är det en kakafoni av ljud. Avsaknaden av isoleringsmaterial verkar total. Det mäktiga ljudet från 435 hästkrafters Corvette-V8 med tämligen fria andningsvägar blandas med diverse rassel från hjulupphängningarna – och vindbrus. Lyssna på stereo? No way.

 Mosler är ett extremt lättviktsbygge där hela karossen och det mesta undertill är tillverkat i kolfiber. Det ger en tjänstevikt på bara 1 150 kilo. Helt otroligt när man beaktar hur stor bilen är. Hjulen mäter 19 tum fram och 20 bak och bredden är 265/35 fram respektive 335/30 bak. Fästet är enormt. Problemet på dålig landsväg är bara att däcken hittar fäste lite överallt. I dikena efter dubbdäcksnötandet blir Mosler minst sagt spårkänslig, och stötig - då även fjädringen är racemässigt hård. Den enda bekvämlighetsinrättningen är luftkonditionering vilket man tackar extra för eftersom sidofönstren är delade och det bara är den lilla nedre biten som kan öppnas. Inredningen är spartansk med lysdioder för varvräknaren och digital hastighetsmätare. Instrumentbrädan är klädd i alcantara medan passningen mellan inredningsdetaljerna och kvalitetsintrycket överlag lämnar ganska mycket att önska. Exempelvis är frontspoilern tillverkad i billig plywood.

 Stolarna är förstås sådana som greppar tag i hela kroppen – ett måste på bana, och man sitter bra även vid landsvägslunk. Men att sitta och kuska i 110 km/h med den här känns bara frustrerande, när man vet att toppfarten ligger en bit norr om 300. Nej, det är varken bekvämt eller speciellt roligt att köra Mosler på vägen. Det känns ärligt talat bara fånigt. Det är på racerbanan den hör hemma – där förvandlas den till det den är tillverkad för. Att vara en elak jäkel - mot motståndarna.

Mosler M900S

Pris

1 796 000 kronor/£130 000.

Motor

Bensin, 8-cyl mittmonterad V-motor, en centralt monterad kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 99/92 mm, cylindervolym 5 666 cm3. Max effekt 435 hk (324 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 508 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn mittmonterad, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar i aluminium fram och bak. Ställbara krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo.

Bromsar

Ventilerade skivor, f/b 355 mm/355 mm. Sexkolvsok fram. Fyrkolvsok bak.

Hjul

Fälg f 9 tum, b 12 tum, däck f 265/35-19, b 335/30-20.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 277, längd 473, bredd 201, höjd 113, spårvidd f/b 168/168. Tjänstevikt 1 150. Tank 90 liter.

Fartresurser

Toppfart över 305 km/h.

Acceleration 0–96 km/h 3,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö

Uppgifter saknas.

Vikt/effekt

2,64 kg/hk.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!