Provkörning av Nilsson 300

Provkörning av Nilsson 300

Politiker, stjärnor, direktörer och andra Very Important People kan numera åka Volvo – tryggare och bekvämare än någonsin. Med 30 centimeters förlängning och Säpo-godkänd skottsäker kaross kan väl inte ens kungen tacka nej?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Diskretion är en hederssak. Att skryta om pengar, lön eller politisk rang är absolut tabu. Du vill helst inte dra blickarna till dig. Transporterna ska gå snabbt samtidigt som fordonet ska vara tillräckligt rymligt för lugn och ro.

Den klassiska limousinen går bort, så gör även långversionerna av allehanda tyska flaggskepp. Dels för att de fungerar som magneter för fotografer med tveksamma uppdrag och dels för att de är alltför konventionella lyxmarkörer. Som ägare får man lätt en viss stämpel. Lyx ska inte synas.

 Kort sagt, du vill ha en bil att obemärkt glider förbi massorna utan att övertydligt signalera vem du är. 

 I det neutrala landet Sverige finns Volvo. Här finns också Yngve Nilssons karosserifabrik i Laholm, numera Nilsson Special Vehicles. Hallänningarna jobbade förr i intimt samarbete med göteborgarna, men sedan Volvo Personvagnar blev utlandsägt köps fabriksnya bilar – som man sedan sätter kapklingan i.

 Som namnet antyder är Nilsson 300 förlängd med 300 millimeter. Hjulbasen har växt till 314 centimeter mot originalversionens 284, vilket innebär att den är längre än Audi A8 4,2 L (308 centimeter) och Lexus LS 600h L (309), men kortare än Mercedes S500 L (317) och BMW 750iL (321).

 Förlängningen räcker till alldeles utmärkt och smälter in på den smäckra och inte särskilt iögonfallande, men smakfullt representativa S80-karossen. På utsidan syns förlängningen på B-stolpen och bakdörren som breddats 15 cm vardera. 

 Hela förlängningen har gått till baksätet. Enligt Nilsson är benutrymmet bak 119 centimeter och visst är det rymligt så det förslår.

 Baksätet är utformat som två separata säten, klädda i ljusbeige anilinläder av mjukaste sort. Fläckkänsligt? Jajamensan. 

 Lädret, liksom mittkonsolen i trä med mugghållare, usb-uttag, knappar till extra läslampor och tidningsfack ingår i Nilssons standardutförande utöver bilens grundutrustningsnivå från fabrik. Medföljer gör även extra tjocka mattor, instegsbelysning, Nilsson instegslister, nivåreglering och utökad ljudisolering.

 Provbilen är i Summum-utförande och utöver detta ett så kallat Ambassadör-paket innehållandes bland annat kylskåp med två kristallglas, elektriskt justerbara fotstöd, digital-tv och dvd med åttatumsskärmar. Lägg därtill ytterligare smått och gott och slutpriset stannar på 1 206 000 kronor. 

 Nilsson 300 kan även fås med 2,5T eller D5 och kostar då från 874 000 respektive 886 000 kronor. Den senare dessutom med anständig bränsleförbrukning. Men nu pratas det för mycket pengar hit och dit, och det var ju precis det vi skulle undvika. 

 Samtidigt är förväntningarna i den här klassen skyhöga. Komfort och utförande ska vara i topp. Det petnoga granskandet visar på några brister för bortskämda baksätespassagerare. Trots att sittdynan bak är sänkt och mer vinklad är takhöjden lägre än hos många konkurrenter. Justerbart ryggstöd finns inte, men kommer, lovar tillverkaren. Vi saknar gardiner i sidorutorna. Fotstöden är utmärkta i sin funktion men ser leksaksrappliga ut när man justerar in dem. Knapparna på mittkonsolen känns ålderdomliga och lädret på innerdörrarna ser ojämnt ut. Fönsterlisten vänster bak hänger ned. Läslamporna ser billiga ut och är fastsatta med synliga skruvskallar. Missar i en annars trevlig atmosfär.

 För föraren bjuds balanserade köregenskaper, mjuk fjädring och fartresurser som är klart vänsterfilsanpassade, även i Europas frifartszoner. Den 315 hästkrafter starka Yamaha-motorn har ett skönt V8-bludder. Vikten har inte ökat nämnvärt jämfört med originalet. Fyra år efter lansering känns S80 fortfarande modern. 

 Längden är inte besvärande, backkameran hjälper till, men den bredare B-stolpen skymmer sikten snett bakåt (döda vinkeln).

 Säkerheten är hög i Volvo S80 och i Nilsson 300 tas ytterligare ett steg för att minimera skador på de åkande. Bilen kan fås bepansrad, det tjeckiska säkerhetsföretaget Svos ser till att bilen är skottsäker mot mindre militära handeldvapen och står emot handgranatexplosioner på nära håll. Flerlagers tonade rutor (de främre är borttagbara), skyddad bränsletank, punkteringssäkra däck, keramiska bromsbelägg och intercomsystem är något av det som ingår.

 Allt detta är förstås bara nödvändigt om din värsta fiende fått syn på dig, trots ditt återhållsamma val av fortskaffningsmedel.

Nilsson Special Vehicles

Laholmsföretaget har anor som karosseribyggare från 1945 och började samarbeta med Volvo på 1960-talet. Företaget är mest kända för sina ambulanser och begravningsbilar samt för att ha haft den gamle DDR-ledaren Erich Honecker och hans gelikar som stor­kunder. Numera heter majoritetsägaren Muhammed al-Amoudi, etiopisk multimiljardär.

Nilsson 300

Pris

1 123 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4:1. Borrning/slag 97/79,5 mm, cylindervolym 4 414 cm3. Max effekt 315 hk (232 kW) vid 5950 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 3 950 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak multilänk med tre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 13,1 meter (+1,9).

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 245/40 R18. Vändradie 13,1 m (17 tum).

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 314, längd 515, bredd 186, höjd 149, spårvidd f/b 159/ 159. Tjänstevikt 1 930, maxlast cirka 390. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,8, landsväg 0,87, blandad körning 1,2 l/mil. CO2 284 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!