Nissan Almera 2,0 GTI

Provkörning av Nissan Almera 2,0 GTI

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Kompresssion 10,1. Max effekt 143 hk/105 kW vid 6 400 r/min. Max vridmoment 178 Nm vid 4 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram skruvfjädring med fjäderben, undre triangellänkar. Bak dubbla undre tvärlänkar och enkla längslänkar. Krängningshämmare.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3 rattvarv. Vändcirkel 9,6 meter.

BROMSAR

Skivbromsar fram, trummor bak. ABS.

HJUL

Fälg 6 tum. Däck 195/55 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 412, bredd 169, höjd 140, spårvidd fram/bak 147/144. Tjänstevikt ca 1 155. Maxlast 465. Släpvikt 1 365. Tanken rymmer 50 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s. Bränsleförbrukning blandad körning 0,84.

Powerballaden

Nissan Almera GTI tillför inget nytt ohc utstrålar mer förnuft än sport.

Dörren stängs och plötsligt är jag tillbakaflyttad minst tio år i tiden. På radion vrålar Michael Bolton att "Love Is A Wonderful Thing!" och det känns helt rätt. Nissan Almera GTi andas hockey-frilla och sent 80-tal.

Standardversionen av Nissan Almera testade vi mot övriga i Golfklassen i höstas och även om den inte vann fick den beröm för sin pigga motor och prisvärdhet. GTI-modellen med en tvålitersmotor på 143 hästkrafter är inte längre särskilt billig, 156 900 kronor. Fast då ingår luftkonditionering och alla de attribut som väntas av en GTI av den gamla skolan; spoiler fram och bak, aluminiumfälgar, sportfjädring, skålade stolar och så vidare.

Instrumentpanelen i svart hårdplast, sammetsklädda, skålade stolar, reglagen - allt ser ut som det gjort länge i japanska bilar. 

Det enda som känns någorlunda fräscht är instrumenteringen med vita tavlor som ser ännu häftigare ut på kvällen, men det har andra haft i flera år nu.

Stolen har för kort skjutmån och ryggstödet har ingen steglös inställning. Den korta sittdynan kan bara höjas i framkant och ratten kan bara justeras i längsled. Men kupén känns rymlig och allt sitter där det ska, det är egentligen mest känslan i detaljerna man hänger upp sig på.

Motorn låter lite sportig redan på tomgång och när jag torrgasar lite uppstår ett vasst avgasljud.

Den långa växelspaken med sin läderklädda knopp ligger fint i handen och lådan har en lätt mekanisk känsla som tilltalar.

Nissan Almera GTi ska enligt uppgift nå 100 km/h från stillastående på 8,2 sekunder och klara 210 km/h. Det tvivlar jag på när jag drar i väg från ett rödljus. Visst är Almeran pigg och alert och visst drar den iväg hyggligt när man pressar på. Men motorn har mer karaktär av råstark dragare än eldig sprinter.

Ute på motorvägen uppskattar jag att Nissan inte frestats växla ned bilen för mycket. I 100 km/h varvar den måttliga 2 800 varv per minut. Ändå är det ganska bullrigt; vägljud och vindbrus tränger in i kupén. Rakt fram går det tryggt och stabilt och även på mindre, roligare vägar är väghållningen fullt acceptabel. Almera GTi är förutsägbar och trygg utan att inspirera något vidare.

Dagen efter jag lämnat tillbaka bilen läser jag i en trendbilaga att hockeyfrillan är på väg tillbaka. Så Nissan kanske är trendigare än de själva vet. Eller så vet de.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!