Nissan Cube

Provkörning av Nissan Cube

Basfakta

Motor

Tvärställd R4, 1386 cm3, 98 hk vid 5600 r/min, 137 Nm vid 3200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift (alt. fyrhjulsdrift), 4-stegs automat eller steglös låda.

Fälg/däck

Fälg 5 tum, däck 175/60 R15.

Fartresurser

0-100 km/h ingen uppgift, toppfart 160 km/h.

 

Kuben i lådan

Största problemet med Nissans roligaste bil är att den är spegelvänd.

Klockan är sex på morgonen men hälften av alla japaner verkar redan vara i farten. Trots lördagmorgon är trafiken tät. Jag sitter och skumpar buss från Tokyo med destination Tochigi.

Här breder en av Nissans fabriker ut sig över ett gigantiskt område. Uniformsprydda vakter med bister uppsyn öppnar bommen och vi kommer in i ett annat land, Nissan-land. Anläggningen ser relativt gammal och sliten ut.

Här finns också flera testbanor, bland annat en högfartsoval med rejält "bankade" kurvor och en krokigare bana av landsvägskaraktär och avsnitt med bra, mindre bra och rent usel vägbeläggning.

Precis som sig bör för att undersöka hur bilar uppför sig, går och låter under så "realistiska" former som möjligt. 

Sjuttioårsjubilaren Nissan har fått snurr på hjulen. Efter några defensiva år med den ena ointressanta modellen efter den andra kommer nu en armada fräscha vagnar, mest för Japan och USA, men också några nya för Europa.

Nissans ledning under den omsusade chefen Carlos Ghosn understryker gång på gång att marknaden bestämmer hur bilarna ska se ut och hur de ska vara. Det där är nog bra men jag tror man missar eller feltolkar en sak: Bilkunder behöver inte vara så olika i olika världsdelar.

Varför ska vi européer gå miste om så många godbitar som bara kommer Japan och USA till godo? Jag tänker närmast på Nissan Skyline och Nissan Infiniti FX, men det absolut grövsta tankefelet är ändå att vi inte får se lilla Nissan Cube i Europa. Kanske delägaren Renault är rädd att Cube ska konkurrera ut de franska bilarna på hemmaplan?

Cube är en fyrkantig, asymmetrisk låda som är helt fantastisk. Jag har kört den och blev minst sagt förälskad i den. Liksom japanerna, Cube var Japans mest sålda bil i september och oktober i år.

Den lanserades redan hösten 2002 i Japan, baseras på Micra och finns i två versioner, där Cube 3 är den sexsitsiga varianten.

Sanningen att säga blir det väl trångt med sex platser i den 3,73 meter korta bilen, men en närmare bekantskap med den fyrsitsiga avslöjar en exceptionellt rymlig och ombonad skapelse. 

Interiören är trevlig, med snygga material och en klädsel som ser tålig ut och är skön att sitta på. Körställningen är bra, stolen en rejäl pjäs och avståndsförhållandena mellan stol, ratt och pedaler känns rätt. Till höger längst bak har man i sidopanelen klämt in en liten "garderob" med klädkrok och allt.

Cube har en tvärställd fyra på 1,4 liter och 98 hk. Fyrstegs automatlåda med rattkrycka är standard, en steglös automatlåda finns som tillval. Dessutom finns Cube med fyrhjulsdrift, e-4WD kallad, som griper in på bakhjulen bara när det behövs om framhjulen börjar spinna. Systemet är elektriskt och kräver ingen kardantunnel, men hur det verkligen fungerar i halka har jag förstås ingen möjlighet att prova just här.

"Min" Cube är fullutrustad med bland annat klimatanläggning och navigationssystem. Det senare är oerhört populärt i Japan, liksom tv i bilen. Var och varannan bil, oavsett storlek och ålder, har navigation med tv och det går att titta på burken även under färd. Eftermarknaden för apparaterna är enorm.

Jag drar ut Cuben på högfartsovalen, där vi enligt Nissan får köra högst 150 km/h på rakorna och 120 i böjarna. Bilen går förvånansvärt tyst och motorn varvar inte speciellt mycket, trots farten. Sådana här ?lådbilar? kan vara riktiga resonansburkar men Cube hör till de tystare jag kört. 

På landsvägsbanans skiftande underlag känns Cube spänstig och alert, kränger bara måttligt i kurvorna sin höjd till trots. Vägegenskaperna är så vitt denna miniprovkörning kan utröna fullt godtagbara. Även vägljudet på grov asfalt är hyggligt under kontroll.

Framför allt är det här en bil som gör föraren glad. Att anpassa Cube till högertrafik är visserligen mer än att bara flytta över ratt och instrumentpanel eftersom karossen är asymmetrisk. 

Bakrutan är förskjuten åt vänster, bilens sidorutor är olika på höger och vänster sida och för högertrafik är bakdörren felhängd. 

Så hallå, Nissan, varför inte spegelvända bilen på en gång och omedelbart skicka hit den?!

Cube är ju en kultbil i sin egen tid

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!