Foto: Patrick Gosling

Provkörning av Nissan GT-R Nismo

600 hästar, 652 newtonmeter, en skrikande brittisk instruktör och tre snabba varv på West Circuit Bedford Autodrome med nya Nissan GT-R Nismo. Livet kan inte bli mycket bättre!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När Nissan GT-R lanserades 2009 hade den 480 hästar och ansågs då vara bland det värsta man kunde köra på allmän väg. Men något som redan är bra kan givetvis göras bättre.

Nissans V6 GT-R motor på 3,8 liter har i Nismo-versionen fått ett vassare turbo­aggregat från GT3-vagnen, en förändrad tändning och en ny bränslepump. Det ger 50 hästar fler än standard GT-R vilket slutar med hela sexhundra hästkrafter. Vridmomentet har höjts från 632 till 652 newtonmeter, vilket inte låter så mycket till effektskillnad men den känns på banan kan jag lova.

Nismon är byggd speciellt för bankörning av det hårdaste slaget. Bilsteins DampTronic-stötdämpare och fjädrar ska se till att Nismon har perfekt balans och stabilitet. De ställer in sig med hjälp av löpande datakontroll så att justeringen av stötdämparen blir efter rådande körstil.

De olika lägena är Comfort, vid långkörningar, Normal för vardagskörning och Race för maximal prestanda. Hjulupphängningen har fått nya länkarmar fram och bak har den en multilänkaxel med ihålig krängningshämmare – den är dessutom byggd med andra bussningar.

Nog om teknik för tillfället.

Knubbigare ratt och tajtare stolar, annars är det mesta sig likt från ”vanliga” GT-R. Foto: Markus Andersson

Ett varv på Bedford Autodromes West Circuit avverkar man på cirka en minut. Det fanns ingen tid för en lång genomgång eller chans att lära känna denna kompetenta bil mer innan man skulle ge sig iväg. Nismon kom helt enkelt inrullandes kort innan det var dags att köra järnet.

”Take one helmet and stay ready”, hör jag. Nu var det dags.

Det är fullt med instruktörer kring mig och jag hoppar in. Kupén har sminkats upp en del, bland annat har den fått nya Recaro-stolar i kolfiber som kramar ett stadigt grepp runt om mig. En annan ny grej är den Alcantara-klädda ratten med rödmarkeringar för att visa föraren att GT-R är gjord för banracing.

Instruktören har ingen tid att förklara de olika kör-lägena, allt är redan inställt på det värsta.

Jag ger mig iväg med de 1 720 kg bil ut på den första rakan. Plattan i mattan och kraften som tar tag i mig påminner om ”Uppskjutet” på Gröna lund. Vilken resa.

Nissan har inte angivit några siffror för 0-100 km/h men jämför jag med den vanliga GT-R som gör 0-100 km/h på 2,7 tror jag att Nismo-versionen är en gnutta snabbare. Teknikerna har justerat varvtalet för maximal effekt från 6 400 till 6 800 r/min.

Jag använder paddlarna och känner hur växlarna verkligen greppar tag i den torra asfalten. Dubbelkopplingslådan växlar på 0,15 sekunder i Race-läge, vilket är suveränt. Börjar flina när jag närmar mig den första skarpa vänstern. Bromsar in bestämt, växlar ner och närmar mig apex. Nismon styr in exakt dit jag vill ha den. Understyrningen är bra avvägd mellan fram- och bakaxel. Stötdämparna är i det hårdaste laget men gjorda för banor som denna med många skarpa kurvor.

Vågar gå på med gasen tidigt ut ur kurvan för balansen i chassit är otrolig, Nismon är så lättkörd.

Med dessa tre reglage justeras dina mungipor. Foto: Markus Andersson

Ut på rakan igen och kör för att förstå hur bilen jobbar, varven blir bättre och jag hittar mina bästa spårval på banan för att den tunga bilen ska bli så lätt som möjligt att hantera. Upplever under mina varv hur bilen verkligen ska uppträda – aggressivt och bestämt men samtidigt följsamt enkel. Mycket tack vare greppen i däcken, Dunlops SP Sport Maxx GT600 med den nya däckmåtten 255/40 ZRF20 fram och 285/35 ZRF20 bak. De är som rena klistret mot banan.

Mina varv tar slut alldeles för snabbt. Bilen är underbart kul att köra på bana och jag skulle behöva fler varv för att få ut mer av den.

Under min provkörning fanns ingen tid för ett test av den hårda fjädringen för vardagskörning, vilket hade varit uppskattat. Det hade varit intressant att se hur pass mycket mjukare den blir i läget ”Normal”.

En sak jag lägger märke till när jag kollar utrustningen på Nismon är att den saknar sidokrockkuddar, något som grundversionen har. Anledningen till detta stavas säkert viktbesparingar.

GT Academy är ett samarbete mellan Sony Playstation och Nissan som placerar gamers på racingbanan. ­Markus är vår egen bilslav. Foto: Markus Andersson

Nissan uppger att de ska kunna tillverka uppemot tre-fyra GT-R Nismo-versioner per månad. Frågan är nu om det är värt pengarna för att få Nismo-versionen? Prispåslaget är 399 000 kronor, men är den så mycket bättre än vanliga GT-R med 550 hästar och där priset ­ligger på 943 650 kronor?

Svaret blir att det beror på hur bilen används. Är man ett GT-R-fan (och dessutom förmögen), då förstår jag att man vill ha det värsta. Till den riktiga GT-R nörden som kör mycket på bana och inte bryr sig om lite kolfibersmak i munnen så jag säger jag bara – köp! Annars vete tusan om jag skulle lägga ner så pass mycket pengar för en Nismo.

Vanliga Nissan GT-R är tillräckligt kompetent redan i grundutförandet.

Nissan GT-R Nismo

Pris

1 342 730 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 95,5/88,4 mm, cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 600 hk (441 kW) vid 6 800 r/min, max vridmoment 652 Nm mellan 3 200-5 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, elektroniskt stötdämparsystem med krängningshämmare fram och bak (ihålig). Fram fjäderben med undre dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9,5 tum, 10,5 tum bak, däck fram 255/40 ZRF20, däck bak 285/35 ZRF20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 468, bredd 190, höjd 137, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 10.5. Tjänstevikt 1 720, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 74 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 315 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h i. u s, toppfart 315 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,70, landsväg 0,88, blandad körning 1,18. CO2 275 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 520 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 GT3

Porschen är i samma prisklass som Nismon men är betydligt mycket lättare. Nissan är dock fyrhjulsdriven och har fyra riktiga säten. Båda byggda för banracing.

Pris: 1 393 000 kronor.

 

Foto: Audi

Audi R8 Coupé

550 hästar, 540 newtonmeter, fyrhjulsdrivning, 1 670 kilo, 0-100 på 3,5 sekunder, dock endast tvåsitsig.

Pris: 1 699 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!