Provkörning av Nissan Juke 1,2 DIG-T

Nissan Juke blev när den lanserades 2010 en av bilvärldens mest omdiskuterade bilar. Antingen hatade eller älskade man den. Nu har den uppdaterats och vi kollar vad som är nytt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Trots det kritiserade, säregna utseendet har över en halv miljon Nissan Juke fått ägare sedan den presenterades för drygt fyra år sedan. Med en sådan försäljningssiffra placerar sig Juke som bäst säljande modell för Nissan, näst efter dundersuccén Qashqai. Av de som köpt Juke är hela 85 procent kunder som aldrig tidigare ägt en Nissan, så uppenbarligen har Nissan lyckats med sin vågade design.

De mest uppenbara förändringarna på den uppdaterade Juke är den nya designen på varselljusen som inspirerats av sportcoupén 370Z. Både fram och bak har lyktinsatserna uppdaterats med LED-teknik. Stötfångarna har fram så väl som bak tuffats till en aning och sidoblinkersen har flyttats upp till sidospeglarna.

Om nu Juke inte skulle sticka ut tillräckligt från mängden erbjuder nu Nissan även ”Design Studio” vilket i stort sett innebär att du kan strössla ut färgklickar på bland annat fälgar, dekorlister, ratt och stolar i antingen rött, blått, gult eller vitt.

På listan över mer nödvändiga förändringar hittar vi ett panoramaglastak som finns som tillval i högsta utrustningsnivån Tekna. Så mycket panorama skulle jag dock inte kalla det då det mest liknar en ordinär taklucka. En stor förbättring är dock bagageutrymmet som vuxit med 40 procent och nu lastar 354 liter, och om baksätesryggarna fälls går det in upp till 1 189 liter.

På motorsidan hittar vi nyheter som den turboladdade bensinmotorn på 1,2 liter och 115 hästkrafter som ersätter tidigare sugmotorn på 1,6-liter och 117 hästkrafter. Nissan lovar en medelförbrukning på 0,56 liter per mil och koldioxidutsläpp på 129 gram per kilometer.

Övriga motoralternativ är som tidigare en bensinare på 1,6 liter och 94 hästkrafter samt 190 hästkrafter i toppversionen med turbo. Dieselmotorn på 1,5 liter ger 110 hästkrafter. Den sistnämnda och nya 1,2 DIG-T är de enda som har start/stopp och den starkaste på 190 hästkrafter är den enda som går att få med fyrhjulsdrift. Troligtvis blir nya 1,2 liters-motorn populärast då de som köper en sådan här bil inte gör det för prestandan. Den lilla motorn gör sig dock bra i stadstrafik, där Juke troligen kommer att få leva större delen av sitt liv.

Nissan Juke 1,2 DIG-T

Pris

Cirka 170 000 kronor.

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 197 cm3, 115 hk (85 kW) vid 4 500 r/min, 190 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 414, bredd 177, tjänstevikt 1 236, maxlast 474, tankvolym 46 liter.

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R18.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 178 km/h.

Bränsleförbrukning

Stad 0,69, landsväg 0,49, blandad körning 0,56. CO2 129 g/km.

Skatt

600 kronor per år.

Rival

Renault Captur Energy TCe 90

Likt Juke är Captur en livsstilsbil men med något nedtonat uttryck, väl tilltagna utrymmen med byrålåda och avtagbar klädsel.

Pris: 149 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!