Nissan Juke Nismo Foto: Erik Wedberg & Nissan

Provkörning av Nissan Juke Nismo

Smeknamn som Pjuke och Joke till trots har många hittat hem i Nissan Juke. De borde bli ännu fler nu när Juke lanseras i Nismo-utförande och då blir en riktigt vass GTI-crossover.

Nu lanserar Nissan sin prestandadivision Nismo i Europa och USA. Juke Nismo blir först ut och följs senare i år av 370Z Nismo. Tanken är att Nismo-bilarna ska erbjuda mycket fart och körglädje för mindre pengar än konkurrenterna.

Nissan förtjänar nästan stryk för att inte ha gjort det här tidigare. De har suttit på en liten skattkista i nästan 50 år men valt att inte öppna den för Europa. I mitten av 1960-talet tog man en vanlig sedanbil och stoppade i en vass sexcylindrig motor och fick därmed en Nissan Skyline 2000GT (S54). Genom detta grepp satte Nissan en ny trend men det skulle dröja ända till 1984 innan Nismo (Nissan Motorsport) etablerades.

Sedan dess har Nismo-avdelningen byggt oräkneliga japanska klassiker, men för gemene bilintresserad europé har namnet varit höljt i en mytisk dimma. Vi som lärde oss köra bil genom Gran Turismo på Playstation kommer ihåg de exotiska Nismo-bilarna som kunde köras i spelet men när man gick till bilhallarna kunde man knappast tänka sig att Nissans bilar var det minsta besläktade med Nismo-bilarna. Nissan verkade tycka att ­européerna bara behövde bilar att åka i, medan japanerna även behövde bilar som var roliga att se på och köra.

Nu har Nissan i alla fall tagit förnuftet till fånga och släpper Juke i Nismo-utförande. Anledningen till att det blir just Juke som får leda Nismo-anstormningen i Europa är enkel – Juke är Nissans påläggskalv. Sedan lanseringen 2010 har drygt 330 000 Juke sålts, varav 2 500 i Sverige, och det sägs att försäljningen bara ökar för varje år.

Juke är därför den perfekta grunden för att lansera Nismo i Europa, men det tar inte lång tid bakom ratten innan man inser att Juke passar bra för Nismo-behandling även av rent tekniska skäl. Redan i standardutförande har Juke ett välavstämt chassi, men styrkänslan och motorerna lämnar övrigt att önska. Nissans Nismo-avdelning rättar till de bristerna.

Styrresponsen och fjädringen har vässats åt det sportigare hållet och med det vinner man mycket. Liksom en vanlig Juke är Juke Nismo nervös på motorväg, med en så kort och hög bil vore det konstigt annat, men på de kurvrika landsvägarna norr om Barcelona är Juke Nismo i sitt rätta element. Den känns lätt och rapp i steget, den alcantaraklädda ratten ger precis rätt motstånd och växlarna kan slängas i med täta steg.

Att det inte går att ställa in ratten i längsled är förstås pinsamt i en så modern bil som Juke, men jag gör ändå ett unikt undantag och förlåter det eftersom jag sitter så oförskämt bra i sportstolarna som medföljer Nismo-paketet. Stolarna är hårda och kramar om ordentligt i sidorna men efter några timmars körning sitter man fortfarande bekvämt. Tillsammans med den kramiga ratten och växelspaken som sitter högt och nära ratten är det lätt att leka japansk racingförare.

Nissan understryker gång på gång att man ska satsa stort på Nismo för att ge hela företaget en roligare och sportigare image. Man ska med andra ord inte bygga några alldagliga Almeror längre. Juke Nismo är bara det första steget i Nismo-satsningen, senare i år kommer en Nismo-preppad 370Z men vi kan även se fram emot en vassare Juke Nismo. Vid provkörningstillfället får vi en kort provtur i bilen som kan beskrivas som en Juke Nismo+. Den uppges ha 20 extra hästkrafter, lägre markfrigång och diffspärr – och nog går den som tusan.

Än så länge får vi dock nöja oss med Juke Nismo som drivs av samma 1,6-liters bensinmotor som finns i vanliga Juke. I Nismo-utförande ger den tio extra hästkrafter men med oförändrat vridmoment. Och det är just vridmoment man saknar. Motorn vaknar till liv vid 2 500 r/min då turbon flåsar igång och skickar in massvis med luft i motorn, med ett underhållande ljud och väsentlig fartökning som resultat. Under 2 500 ­­r/min händer dock inte mycket. Snabbkörning kräver snabb växelföring och att varvtalet hålls runt 3 000 r/min. Det är ju tur att växellådan inbjuder till okynnesväxling.

Med bilar som Qashqai, Note och Leaf som konkurrens är det inte så konstigt att Juke Nismo förmodligen är den bästa Nissan jag har kört (notera att undertecknad ännu inte fått tillfälle att sätta sig bakom ratten i 370Z och GT-R). Visst finns det snabbare och mer effektiva bilar i samma klass men Juke Nismo erbjuder en gammaldags, oförfinad körglädje som är ovanlig. Det märks att Nissan har anlitat många duktiga brittiska ingenjörer och att Juke Nismo byggs i engelska Sunderland, det vilar en aura av brittisk sportbil över den.

Nismo-paketet gör förstås att Juke blir dyrare. En framhjulsdriven Juke med 190-hästars 1,6-litersmotor och högsta utrustningspaketet Tekna kostar från 213 000 kronor. I Nismo-utförande stiger priset med 36 900 kronor. Men då skickar Nissan med i princip all utrustning som går att få. Som köpare behöver man bara fundera på om man vill ha en svart, vit eller grå bil. Med fyrhjulsdrift stiger priset till 283 900 kronor. Det enda negativa man kan säga om Nismo-behandlingen är att den inte lyckas rätta till Jukes utseende.

Rivaler

Mini Cooper S Countryman

Jukes värsta rival upplevs som större och tyngre. Lika vass styrning och växellåda som Juke Nismo men 184-hästarsmotorn har mer klipp i steget. 

Pris: 239 900 kr

Opel Mokka 1,4 Turbo 4x4

Lilla designsuven Mokka vill sno kunder från Juke men har inte mycket att sätta emot när det gäller körglädje och motorer.

Pris: 209 900 kr.

Nissan Juke Nismo

Pris

249 900 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 2 400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 417, bredd 177, höjd 157, spårvidd f/b 153/153, markfrigång 18. Tjänstevikt ca 1 293, maxlast ca 428, max släpvikt 1 200. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 251–830 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,8 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,91, landsväg 0,56, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 159 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 200 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!