Nya Nissan Leaf, med kraftigare batteri och därmed ökad räckvidd, badar i solen intill Oslofjorden. Foto: Kalle Holmberg

Provkörning av Nissan Leaf e+ 62 kWh N-connect

Nissan Leaf får längre räckvidd och mer pulver. 214 hästkrafter och 38,5 mil i WLTP-cykeln. Välkommen till elbilarnas distansklubb, Leaf!

Den storsäljande elbilsveteranen har fått en toppvariant med mer kräm, och därmed längre räckvidd. Batteriets kapacitet är på 62 kWh medan motorn ger 214 hästkrafter. Inte en dag för sent – under årens lopp har räckviddsångest inte sällan förknippats med Leaf, som när den lanserades i Sverige som årsmodell 2012 hade en verklig räckvidd på futtiga 15 mil, max.

Det glädjande krämtillskottet, vilket ger en räckvidd på 38,5 mil, förbehölls dock kunder som var snabbt med på noterna och tecknade sig för leverans. Åtminstone var det enda tolkningen av Nissans marknadsföring i pressutskick från tidigare i år. Den starkare och därmed accelerationssnabbare ­japanen, med det smidiga namnet Nissan Leaf e+ 3 Zero Limited Edition, skulle för Europas del enbart levereras i 5 000 exemplar.

Förarmiljön känns igen i uppdaterade Leaf, dock nu med större pekskärm. Foto: Kalle Holmberg

Alexandra Österplan, presschef hos Nissan Sverige, har dock senare tagit udden av de ultimativa formuleringarna:

– Vid lanseringen i januari fanns det ett tak på 5 000 bilar under 2019. I dag finns det inte något tak på antalet bilar och batteristorlek – bara att beställa.

Orderböckerna för nya Nissan Leaf hos Nissan-handlarna öppnades i januari. Intresset blev snabbt stort, uppger Österplan:

– Tilldelning på bilar blir i den takt och ordning som beställningarna kommer in.

Parallellt med den kraftfullare bilen marknadsför Nissan även Leaf 3 40 kWh, fortsättningen på den nuvarande modellen, men uppdaterad med större pekskärm samt nya färger att välja bland, inklusive tvåfärgskombinationer. Den har ett batteripaket på 40 kWh och maximal räckvidd på 27 mil. Den är och har varit en stor framgång.Europas mest sålda elbil 2018 och Norges bästsäljande bilmodell alla kategorier samma år. Under slösande sol i elbilstäta Oslo med omnejd provkör vi Nissan Leaf e+ 3 Zero. I uppträdandet skiljer den sig inte mycket från ”lillasyster” Leaf 3 Zero. Den med 67 hästkrafter höjda effekten, till 214 hästar, ger förstås en snabbare bil. Hjulupphängningen har stärkts både framtill och baktill för att den ökade effekten ska kunna hanteras. Bilen går spårsäkert på snirkliga vägar utmed Oslofjorden.

Leaf laddas antingen med CHAdeMO-uttag eller med Typ 2. Foto: Kalle Holmberg

Vi noterar inget direkt störande buller, fjädringen ger en bekväm färd och sittkomforten är utmärkt i framsätena och riktigt bra även i bak. Det Nissan kallar e-pedal, då laddning genereras vid inbromsning genom lättat tryck på gaspedalen, fungerar utmärkt. Den sätts verkligen på prov under tät körning på infarten mot Oslo. Endast vid ett fåtal tillfällen behöver jag byta till bromspedalen för att hålla min position i köeländet.

Det har vänts mot Nissan att Leaf saknar vätskekylning av batterierna, eftersom det gör att snabbladdning ska brukas med måtta. Uppgraderade Leaf saknar även den vätskekylning, något som Niko Tillan, produktchef för elfordon hos Nissan Nordic Europe, inte ser som något problem.

– Tillströmningen av luft har förbättrats, vilket gör att hettan batterierna utstrålar sprids bättre. Och det trots att det nu rör sig om 288 celler i stället för som tidigare, 192 celler, säger Tillan. Nissan menar att bilen är byggd för ägare som snabbladdar högst en gång dagligen.

Foto: Kalle Holmberg

Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Pris

461 500 kronor. 60 000 kronor i miljöbonus.

 

Motor

Elmotor, maxeffekt 214 hk (160 kW) mellan 4 600-5 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 500-4 000 r/­min. Batterityp litiumjon, 62 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetall. Däck 215/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 449, bredd 184, höjd 155, spårvidd f/b 153/155. Markfrigång 14. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Max taklast i.u.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 157 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Elförbrukning (WLTP) 1,8 kWh/mil. Räckvidd blandad körning (WLTP) 38,5 mil.

 

Garantier

Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/10 000 mil. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Kia e-Niro

Aningen större batteri och längre räckvidd på 45,5 mil i WLTP. Fast fjädring ger sportig känsla. På gott och ont.

Pris: 429 900 kronor Miljöbonus 60 000 kronor.

Hyundai Kona electric

Väldigt lik Kia e-Niro då det kort och gott är syskonbilar. Kona är dock aningen trängre, vill du ha ett bättre baksäte är valet e-Niro.

Pris: 409 900 kronor. Miljöbonus 60 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!