Foto: Nissan

Provkörning av Nissan Leaf Nismo RC

Världens kanske minst sportiga bil har blivit transformerad till en stenhård racingbil. Nissan Leaf Nismo RC är byggd i kolfiber, har dubbla elmotorer och producerar 640 Nm. Sex prototyper är byggda, häng med när vi provkör en av dem!

Att höra Nissan Leaf och racingbil i samma mening är något som får de flesta att rygga tillbaka med en skeptisk min. Och jag ska inte ljuga, när jag fick förfrågan att ­provköra Nissan Leaf Nismo RC på racingbanan Ricardo Tormo strax utanför Valencia fick jag just en sådan. En min som snabbt ­ändrades till gapande förvåning när jag såg bilder på ­skapelsen, och än mer nu när jag står öga mot öga med Nissan Leafs otämjda syskon.

Karossen är helt egen, men ändå är det ingen tvekan om att det är en Nissan Leaf med Leaf-typiska baklyktor och strålkastare tillsammans med den V-formade grillen. I övrigt är likheterna små. Uttrycket är aggressivt och bilen har alla nödvändiga racing­attribut: svulstiga stötfångare med tillhörande aerodynamiska detaljer, stor vinge baktill och ventilation för däck och bromsar längs trösklarna.

Så här glad var Oskar precis innan han fick veta att han inte skulle få köra Nismo RC för fullt. Foto: Nissan

Även proportionerna har ändrats radikalt. Längd, och axelavstånd skiljer endast sex respektive fem centimeter där vanliga Leaf är kortare. Men Leaf Nismo RC är drygt 30 centimeter lägre och 15 centimeter ­bredare. För att kryssa i sista rutan för ett seriöst bygge är alla synliga detaljer gjorda i det lätta och starka materialet kolfiber.

Karossen i sig är byggd i endast tre olika delar för att spara ytterligare vikt. Och bilen är verkligen lätt, trots ett 332 kg tungt batteripaket väger den 1 220 kg. Jag krånglar mig över den breda ­tröskeln och sätter mig till rätta i förarsätet. Interiören vi är vana vid att se i Leaf är som ­bortblåst, här andas det racing i varje detalj. Likt för karossen är det kolfiber som dominerar i den avskalade och strikt tvåsitsiga kupén. Rattkringlan är klädd i greppvänlig alcantara och pryds med knappar i överflöd där majoriteten av bilens funktioner styrs. Startknappen har dock flyttat ned på mittkonsolen och just startknappen är den enda synliga delen som delas med vanliga Nissan Leaf.

Tillplattad, breddad och förlängd. Nismo RC ger ett nytt ansikte på Leaf. Foto: Nissan

Ett knapptryck och skärmen på ratten lyser upp samtidigt som maskineriet under bilens kolfiberskal ­vaknar till liv. Och det är under skalet som vanliga Leafs byggstenar återfinns. Batteriet på 62 kilowattimmar är taget från Leaf e+, i Leaf Nismo RC har dock batterikonfigurationen ändrats och i stället för att bilda en stor kaka i golvet har modulerna staplats mellan sätena och bakaxeln. En lösning som ger en lägre sittposition, men även en viktförflyttning bakåt. Nismo RC har 57 procent vikt över bakaxeln, förhållandet för vanliga Leaf är det omvända med 57 procent vikt framtill.

Elmotorerna är hämtade från vanliga Leaf och ger här ifrån sig 120 kilowatt/163 hästkrafter och 320 Nm. Skillnaden här är att Nismo RC har en elmotor på vardera ­hjulaxel. Jag frågar Nissan varför de inte tagit del av den starkare motorn som sitter i Leaf e+ (160 kilowatt) och får svaret att den inte fanns att tillgå när utvecklingen tog fart. Och här ska det tilläggas att bilen presenterades så tidigt som i slutet av 2018.

Som sig bör i en racingbil: alcantaraklädd ratt med skärm och massor knappar. Foto: Nissan

Gaspedalen är tyngre än väntat och jag får ta i mer än vanligt för att komma på rull. Bredvid mig har jag tidigare racingföraren Pedro som innan avfärd förklarar att bilen är nästintill ovärderlig och dessutom helt och hållet saknar hjälpsystem. Som extra touch är banan fuktig så att hålla nere farten påpekas tydligt redan innan vi kommit ut ur depån. En liten digital hastighetsmätare på ratten indikerar 60 km/h, maxfart i depån och redan här tränger ett gällt tjut in genom hjälmen. Accelerationen är måttlig när hastighetsgränsen slutar och en kortare raksträcka breder ut sig.

Trots att bilen är mer racingbil än något jag kört under min racingkarriär sitter det inga racingdäck på bilen, nej racingfälgarna på 18-tum från Rays är skodda med Michelin Pilot Sport Cup 2, samma däck som sitter standard på bland andra Porsche 911 GT3. Däckbredden är inte extravagant utan mäter rimliga 235 mm på bredden. Ändå behövs vaksamhet när gummit är kallt.

Batteriet ska klara av att köra mellan 35-40 minuter i full fart. Foto: Nissan

Känslan i bromspedalen är stum och det krävs bra kraft i högerbenet för att hejda farten. Instyrningen är omedelbar och karossens rörelse är obefintlig samtidigt som allt förmedlas genom rattstången upp i händerna. Precis som man vill ha det och precis så bra det bara kan bli i en racingbil. Stötdämpningen är lika renodlad som styrningen och innebär en gång hårdare än någon gatbil, tur att Circuit Ricardo Tormo är i toppskick med asfalt slät som en nyspolad isbana.

De aerodynamiska backspeglarna är läckra men sikten bakåt är inte den bästa. Foto: Nissan

Efter knappt ett varv känner jag mig varm i kläderna och bekväm nog i bilen att ge mig ut på start-/målrakan med vidöppna spjäll, eller fritt flöde för elektronerna rättare sagt. Men den väntade explosiva reaktionen kommer inte. 0-100 km/h anges till 3,4 sekunder men upplevelsen är långt därifrån. Pedro ­förklarar att bilen är ställd i ”mode 3” vilket sänker effekten från 120 till 100 kilowatt per elmotor.

Hastigheten tickar dock på i rask takt, och det är långt ifrån ljudlöst inne i den råa kupén när jag närmar mig den konstgjorda kon-chikanen mitt på rakan. Det tjutande ljudet är av den öronbedövande och huvudvärksframkallande typen och ökar parallellt med hastigheten. Sexkolvsoken nyper åt de väl tilltagna bromsskivorna framtill och det suger tag i hela kroppen. Den tunga pedalen ger bra känsla och kontrollerbarhet. Ändå påpekar Pedro att jag inte behöver bromsa så hårt, eller att jag inte behöver ha så hög ingångsfart i svängen, eller gasa så hårt och tidigt i utgången.

Vingen går igenom karossen och fäster i Foto: Nissan

hjälpramen så att kraften inte fjädras ur.

Japanerna är sannerligen rädda om de två bilarna på plats och i tempot jag tvingas hålla går det på halvfart av vad bilen klarar av. Här sitter jag i den mest potenta bilen jag ­någonsin suttit i, och framtiden inom motorsporten i mina händer, utan att få känna på vad det innebär. Att få balansera över – och understyrning med de dubbla elmotorerna som kan ställas in efter behov. Eller att få känna på utmaningen som ett så direkt kraftpådrag innebär. Så nära men ändå så långt borta…

Trots viss frustration känns det helt klart lovande när jag fullföljer mina varv. Nismo, Nissans motorsportavdelning, har gjort ett gediget jobb och inte tagit några genvägar när det gäller chassit. Inte nog med att nästan hela bilen är byggd i kolfiber, hjulupphängningen har dessutom dubbla triangellänkar fram och bak. Men mest imponerande med bilen är de så kallade push-rod stötdämparna. En teknik med länkar till liggande stötdämpare som främst används för formelbilar.

Karossen består endast av tre delar. Sidorutorna är fixerade och dörrarna mindre. Foto: Nissan

Samtidigt förvånas jag över att de gjort ett hästjobb med chassit, men inte ens använt de starkaste elmotorerna inom koncernen, eller riktiga däck. Konstigt. Vänder man på steken kan man i stället fråga sig vad det är för nytta med att bygga Nissan Leaf Nismo RC. Den sägs vara till både för uppvisning och för utveckling. För det sistnämnda utvärderar och testar Nissan om Leaf kan tänkas komma med just dubbla motorer där Nismo RC är testbänk, kanske är det därför effekten inte är uppe i det blå.

Oskar Krüger lade racinghjälmen på hyllan när han fick ett ”riktigt” jobb på tidningen. Här har han dock hittat en annan hjälm. Foto: Nissan

Men vad vet jag, kanske har Nissan även hemliga planer i sin ­pipeline som involverar tävlingskörning med Leaf Nismo RC. Något som inte vore omöjligt med tanke på märkets historia inom motorsport.

3 frågor

Foto: Nissan

Gareth Evans – PR Nissan Motorsport

Varför bygger ni bilen?

– Som en testbänk till mesta del. Se vad vi kan lära oss här och föra över till våra gatbilar. Som i Formel E och våra andra satsningar inom motorsport är det huvudsyftet. Vi tävlar inte bara för att tävla.

Hur ser framtiden ut i Nissans motorsportsatsning?

– Vi kommer att fortsätta med Super GT i Japan och med Formel E. Vi kommer även fortsätta kundracingen inom GT3 med vår GT-R. Annars har vi inga offentliga projekt och jag kan inte säga mer än så.

Kommer vi se Leaf Nismo RC tävla i framtiden?

– Det har vi inga planer på i nuläget, men om serier kommer upp (bland andra e-TCR, reds anm.) finns det möjligheter om bilen platsar och vi ser att vi kan lära oss något av det.

Nissan Leaf Nismo RC 01

Foto: Nissan

Bilen ni läser om här är inte bara av andra generationen Nissan Leaf, det är även andra generationen Leaf Nismo RC. Föregångaren presenterades 2011 och framstår som blek i jämförelse med sina 136 hästkrafter. 0-100 km/h avverkades på 6,9 sekunder och toppfarten var 150 km/h. Största skillnaden mellan bilarna är att antalet motorer har dubblerats i och med generationsskiftet, i övrigt är chassikonstruktionen i det mesta likadan med kaross och monocoque i kolfiber. Dock hade föregångaren inte lika sofistikerad stötdämpning och hjälpramarna var då i metall.

Nissan Leaf Nismo RC

Pris: Ej till salu.

Motor: Dubbla elmotorer på 163 hk (120 kW) och 320 Nm styck. ­Batterityp litiumjon, 62 kWh.

Kraftöverföring: Motorer fram och bak, fyrhjulsdrift. Fjädring/hjulställ: Kolfibermonocoque med hjälpram i kolfiber fram och bak. Push-rod stötdämpare och dubbla triangellänkar fram och bak.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u meter. Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. 6-kolvsok fram, 4-kolvsok bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u tum, däck 235/40 ZR18. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 275, längd 455, bredd 194, höjd 121, spårvidd f/b 172/171. Markfrigång i. u. Vikt 1 220 kg. Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,4 s, toppfart 220 km/h.

Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!