Nissan Micra 1,4 (CVT)

Provkörning av Nissan Micra 1,4 (CVT)

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

(data för CVT inom parentes)

MOTOR

4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 72/82,8 mm, volym 1 348 cm3. Max effekt 82 hk (60 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 108 Nm vid 2800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell (steglös automatlåda).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson). 

Bak stel axel med fem reaktionsstag.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR

Skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfria bromsar som tillval.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 5 tum. 

Däck 165/60 R14.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 375, bredd 160, höjd 143, spårvidd fram/bak 136/133. Tjänstevikt  940 (1 000), maxlast 420 (390). Tanken rymmer 42 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 170 (164) km/h. Acceleration 0-100 km: 11,9 (12,5) sek. Förbrukning stadskörning/landsväg/blandad körning (EU): 0,77 (0,85)/0,52 (0,52)/0,61 (0,64).

Gatloppan

Åtta år gamla Micra har fått starkare motor och utvecklat steglös automatlåda. Finns bättre stadsbil?

Sneglar åt vänster. BMW:n bredvid mig vid trafikljuset ser ut att vara på hugget. Grönt! 

På en nanosekund är jag i väg och framme vid nästa trafikljus innan BMW-mannen ens hunnit få i ettan, hittat dragläget, släppt upp kopplingen och kommit iväg.

Hamnar nu bredvid en Porsche - bäst att trycka in sportläget. Först i väg igen! 

Vid tredje ljuset på Sveavägen kommer det avgörande provet: En budbil. Vi försöker båda se oberörda ut men när det slår om till grönt är det tydligt vad som gäller - fullt spett. Jag tror för ett ögonblick att segern är viss. Men icke, den vita, dieseldrivna Volkswagen Caddyn slungar sig förbi och försvinner iväg. Visserligen är en liten, lätt bil med automatlåda i det närmaste oslagbar i stadstrafik. Men det finns gränser.

Jag kör Nissan Micra i dess senaste skepnad, utrustad med steglös automatlåda (CVT). Modellen som presenterades 1992 har just genomgått en smärre revidering. Förutom nya lister, mer krom och en omarbetad inredning har 

1 275-kubiksmotorn på 75 hk ersatts med en 1 348-kubikare på 82 hästar. Både den och 1-litersmotorn som också erbjuds kvalar in i miljöklass 1.

CVT-lådan har utrustats med en momentomvandlare som gör att Micra "driver" även utan gaspådrag. Det ger mjukare starter och förhindrar att bilen rullar bakåt i utförslut när föraren släpper fotbromsen. 

Lådan passar bra ihop med motorn och Micra accelererar mjukt och behagligt i stadstrafik. På landsväg gör den höga utväxlingen att motorvarvet hålls lågt även i motorvägsfart, vilket ger lägre ljudnivå. Snabba fartförändringar gillar Micra CVT däremot inte. Motorvarvet stiger kraftigt men särskilt mycket känns det inte som det händer. Med CVT-låda försämras fartresurserna och bränsleförbrukningen - men endast marginellt och egentligen bara i teorin. 

Micra bjuder på skapliga innerutrymmen med skapligt benutrymme och högt i tak både fram och bak. Framstolarna har steglöst inställbara ryggstöd och ratten som är ställbar i höjdled, har blivit större och fetare. Ratten bidrar till känslan av att Micra känns större än vad den i verkligheten är.

Fjädringskomforten imponerar däremot inte. Småskuttig i lägre farter, diffus i högre. Fjortontumshjul med 60-profilsdäck känns överdrivet på en småbil och bidrar till stötigheten.

Detaljarbetet är långt ifrån lika imponerande som hos många av konkurrenterna, främst de tyska. Gjutskägg, synliga skruvskallar och dålig passning på plastdetaljerna. Men ändå, allt sitter ordentligt fastskruvat och ger intryck av att göra så under lång tid framåt. 

Billigaste Micran med enlitersmotor och 60 hästar kostar i tredörrarsutförande 89 900 kronor. Utrustad som testbilen med 1,4-litersmotor, fem dörrar, ABS-bromsar (skandal att det inte är standard), sidokrockkuddar, luftkonditionering och CVT-låda går den lös på 

122 200 kronor. Inte så farligt för att bli snabbast i stan, nästan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!