Provkörning av Nissan Micra Acenta TCe 90

Nissan har gjort om och det mesta pekar på att de gjort rätt. Micra av femte generationen är lägre, bredare och längre – och den andas en kvalitetskänsla som aldrig förr.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Generation ett, två och tre sålde runt en miljon vardera medan fyran, den som nu ersätts, bara nådde upp till 400 000 exemplar. Anledningen? Den är ett lågbudgetbygge med extremt pappig känsla i stort och smått. En riktig besvikelse när Teknikens Värld körde 15 småbilar i test i slutet av 2010. Den trecylindriga motorn var i stort sett det enda som mottog positiv kritik.

Helt klart är att Nissan sent omsider själva insett vad de gjort. För nu har de gjort om – och det mesta pekar på att de gjort rätt. Micra av femte generationen är lägre, bredare och längre – och den andas en kvalitetskänsla som aldrig förr. Nuvarande Micra tillverkades i Indien medan nya Micra görs i Frankrike hos allianspartnern Renault. Fabriken ligger i Flins några mil väster om Paris och här tillverkas Renault Clio och elbilen Zoe. Micra rullar fram på samma tillverkningslina och bygger på bottenplattan från Clio. Liksom motoralternativen som alla tre är franska.

Den lilla trepipen har bra med kraft redan från låga varvtal och de många backarna i bergen bekommer den inte speciellt.

Kollar igenom de flesta fakta i pressmaterialet innan ­planet efter drygt tre timmar sätter ner hjulen i ett sagolikt vackert Dubrovnik. Bilarna väntar på flygplatsen och jag väljer av misstag en diesel. Klantigt, hur många sådana kommer säljas i Sverige? Nej, det är den trecylindriga bensinturbon som lär bli vanligast. Blott 900 kubik och 90 hästkrafter. Lurar till mig en sådan vid första bästa tillfälle och kastar mig ut i de galet vackra omgivningarna. Sol och 13 graders värme är inte fy skam för en svensk gråvädersman!

Nya Micra är formgiven av en vass penna, skarpa och kraftfulla karaktärslinjer ger hög igenkänningsfaktor men utan att gå till överdrift (som med Juke). De flesta håller nog med om att Micra är en snygg och tuff liten kombicoupé. Så liten är den faktiskt inte. Drygt 17 centimeter längre och nästan åtta centimeter bredare än bilen den ersätter. Även höjden har justerats, men nedåt med 5,5 centimeter medan axelavståndet är 7,5 centimeter längre. Femdörrars är den enda karosstypen där bakdörrarna har handtag dolda i C-stolpen. En gammal gimmick från Alfa Romeo 156.

Färg och mjuk stoppning. Sånt blir man glad av. Bra jobbat Sandra! Foto: Nissan

Inuti är det gott om plats för fyra vuxna även om baksätet har tre bälten och nackskydd. Tre halvstora barn kan alla gånger vara nöjda där. Benplatsen bak är riktigt bra medan åkande inte bör vara över 180 centimeter. Stolarna fram har förvånansvärt långa sittdynor för att vara en liten bil och justermånen är mycket bra. Personer på drygt två meter sitter bra och tillika 1,5-metersfigurer. Förarstolen är justerbar i höjd och man kan komma ner riktigt lågt vilket gillas. Även rattens justeringar är generösa.

En annan överraskning är de fina och snygga materialen samt utförandet, och det kan vi bland andra tacka svenska Sandra Boberg för, chef för Colour Design Group hos Nissan och deras lyxbilsmärke Infiniti. Den lilla trepipen har bra med kraft redan från låga varvtal och de många backarna i bergen bekommer den inte speciellt. Lådan är femväxlad manuell men automat finns inte – än. Vid rask kurvtagning går innerhjulens bromsar in och hjälper till att vrida runt bilen. Fjädring och upphängningar är av enklare sort men gör framfarten stabil, underhållande och relativt tyst. Mycket ljudisolering påstås ligga bakom det låga däckljudet. Även styrningen känns exakt med lagom motstånd och fin känsla.

Utrustningsnivån är bra även från ­enklaste Visia-modellen där Safety Pack ingår som standard. I paketet finns kollisionsvarnare med autobroms som även upptäcker fotgängare. Filbytesvarnare som aktivt, via bromsarna, styr tillbaka bilen i rätt fil samt helljusassistent. I den högre nivån Acenta finns bland annat infotainmentsystem med 7-tumsskärm, farthållare, skyltigenkänning samt tvåfärgad klädsel och dimljus. Acenta lär bli bästsäljande modell i Sverige. N-Connecta är snäppet bättre utrustad med 16 tums lättmetallfälgar, läderratt, Nissan Connect infotainmentsystem, nyckelfritt system och ett riktigt reservhjul. Toppmodellen heter Tekna och har 17-tumshjul, backkamera med parkeringssensorer bak och Bose Personal ljudsystem, med bland annat högtalare i förarens nackskydd. Kanonljud! Till Visia finns inga tillvalspaket men till övriga går att få bland annat LED-strålkastare, Bose och en massa annat som gör bilen i det närmaste skräddarsydd och personlig.

Nya Micra är bredare och ser ut att stå stadigt. Det gör den också. Foto: Nissan

Det vi inte får veta är priserna men Nissan hävdar att Micra Acenta Tce 90 kommer hålla sig i nivå med Renault Clio och Ford Fiesta. Alltså i häradet runt 150 000 kronor om man inte väljer de mest snikna modellerna. I slutet av mars bör den finnas att känna och klämma på, ja till och med köpa. Som avslutning kör jag in till gamla stan med sin tjocka ringmur och alla gamla fina byggnader. Parkerar smidigt den lilla bilen, utrustad med runt-om-kamera.

Promenerar in genom muren och ser att här byggs det om hej vilt. Beskådar jag ett vidrigt helgerån? Gamla stan är ett världsarv och räknas som en av de bäst bevarade medeltida, muromgärdade städerna. Men det visar sig att gamla stan ska bli inspelningsplats för en ny Robin Hood-film, och det man sätter upp utanpå fasaderna rivs när inspelningarna är klara. Jaha. Hoppar in i Micran för den sista stinten tillbaka till flygplatsen. Kontentan: snyggt jobbat Nissan.

Nissan Micra Acenta TCe 90

Pris

Ej fastställt, första leverans april 2017.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,2/73,1 mm, cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 140 Nm vid 2 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10 meter.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 400, bredd 174, höjd 146, spårvidd f/b 151/152. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt ca 1 080, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 41 liter. Bagagevolym 300/1 004 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,1 s, toppfart 175 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,56 l/mil, landsväg 0,37 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 99 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

360 kronor.

Rivaler

Ford Fiesta 1,0T 100 hk Ecoboost

Fiesta är en körglad och prisvärd spelevink, har trecylindrig, bensindriven enlitersmotor med fyra effektuttag. 80, 100, 125 eller 140 hk.

Pris: Från 149 800 kronor.

Renault Clio Zen Energy TCe 90

Clio byggs på samma lina som nya Micra och de har en del gemensamt. Inte bara plattform och motorer utan även en del designelement. Men Micra har mer säkerhetsutrustning.

Pris: Från 150 900 kronor

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!